آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32144

بانک مرکزی قیمت ارز آزاد را کاذب می‌داند

نائب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: بانک مرکزی قیمت ارز آزاد را نمی‌پذیرد و آن را کاذب می‌داند در حالی که بازار بر اساس این قیمت ارز تعیین و جلو می‌رود

بانک مرکزی قیمت ارز آزاد را کاذب می‌داند

دولت در فضای گلخانه‌ای تصمیم نگیرد

نائب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: بانک مرکزی قیمت ارز آزاد را نمی‌پذیرد و آن را کاذب می‌داند در حالی که بازار بر اساس این قیمت ارز تعیین و جلو می‌رود اینجا این پرسش مطرح است که چرا دلار 28 هزار و 500 تومان نمی‌شود اگر 50 هزار تومان کاذب است؟
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ؛ عباس جبالبارزی با بیان اینکه مهار تورم و رشد تولید نیازمند اجرای یک سلسله اقدامات منسجم و بهم پیوسته است، گفت: تغییر تیم اقتصادی دولت اولین قدم برای رسیدن به شعار سال است اما به نظر می‌رسد برای مهار تورم و رشد تولید باید برنامه‌ریزی‌ داشته باشیم و در آن برنامه جزییات و زمان عملیاتی کردن آن را مشخص و تشریح کنیم؛ به عنوان مثال باید در این برنامه مشخص شود در سال گذشته میزان رشد تولید ناخالص ملی این عدد بوده است و بناست رشد 5 درصدی را تجربه کند و برای رسیدن به این مهم این اقدامات را در دستور کار قرار خواهیم داد.
بیشتذ بخوانید: قیمت ارز با حرف کاهش پیدا نمی‌کند

جلسات مهار تورم نباید با حضور مسئولان دولتی تشکیل شود

وی با تاکید بر این نکته که اقدامات دولت نباید در فضای گلخانه‌ای پیش برود، تصریح کرد: جلسات مهار تورم نباید با حضور مسئولان دولتی تشکیل شود و بدون تردید باید از تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی دعوت و از آنها در مسیری که برای کشور تعریف شده کمک گرفته شود و در نهایت باحضور مسئولان دولتی و بخش خصوصی به یک منشور و جمع‌بندی مشترک برسیم و بخواهیم در زمان مشخص آن را اجرا کنیم.

رشد تولید مساوی با افزایش صادرات

نائب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی رشد تولید را مساوی با افزایش صادرات دانست و تصریح کرد: اگر بنا را بر رشد صادرات گذاشتیم پس باید برای تحقق این مهم سازمان توسعه تجارت ورود و زمینه‌ها را برای تحقق این مهم فراهم کند؛ همچنین رشد تولید به معنی افزایش سرمایه در گردش بنگاه‌هاست آیا برای تامین آن برنامه‌ای در نظر گرفتیم؟

در دولت اراده برای پیشرفت اقتصاد وجود دارد اما باید تبدیل به فعل شود

جبالبارزی با اشاره به منفی شدن سرمایه‌گذاری در حوزه تولید، اضافه کرد: بین سخن و عمل فرق است برای انجام یک مهم باید مقدمات آن را فراهم کرد؛ برای رشد تولید از همین امروز باید شروع کنیم چراکه تولید به‌گونه‌ای نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا شاهد تحقق آن باشیم، رسیدن به آن نیازمند یک سلسله اقدامات به‌هم پیوسته است. به نظر می‌رسد در دولت اراده برای پیشرفت اقتصاد وجود دارد اما باید تبدیل به فعل شود.
به گفته این فعال اقتصادی؛ دولت بعد از گذشت یک ماه از شروع سال جدید از بخش خصوصی برای مهار تورم و رشد تولید مشورتی نخواسته و هنوز برنامه‌ای که بخواهد در چارچوب آن به این اهداف دست بیابد دیده نشده است از این‌رو من نمی‌توانم در آن باره سخن بگوییم.

باید حلقه سرگردان نقدینگی در کشور مهار و به سمت تولید هدایت شود

وی با بیان اینکه مهار تورم شاخص‌های مختلفی دارد، گفت: باید حلقه سرگردان نقدینگی در کشور مهار و به سمت تولید هدایت شود؛ عددهای مختلفی برای تورم سال گذشته اعلام شد که اگر میانگین آن را 50 درصد در نظر بگیریم باید دولت بداند در سال جاری برنامه‌اش برای مهار آن چند درصد است و آن را اعلام کند. سخنان مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی متفاوت است و بخش خصوصی نمی‌داند با تکیه بر کدام اظهارنظرها اقدامات را جلو ببرد؛ به عنوان مثال بانک مرکزی قیمت ارز آزاد را نمی‌پذیرد و آن را کاذب می‌داند در حالی که بازار بر اساس این قیمت ارز تعیین و جلو می‌رود اینجا این پرسش مطرح است که چرا دلار 28 هزار و 500 تومان نمی‌شود اگر 50 هزار تومان کاذب است؟

سازمان برنامه و بودجه به وظایف قانونی خود به‌درستی عمل نکرد

نائب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که تغییرات ایجاد شده در تیم اقتصادی دولت تا چه میزان می‌تواند به تحقق رشد تولید و مهار تورم کمک کند؟ گفت: بخش خصوصی بر این باور است که سازمان برنامه و بودجه به وظایف قانونی خود به‌درستی عمل نکرد. یکی از وظایف سازمان این است که بعد از ابلاغ بودجه بر اجرای آن نظارت کند آیا سازمان برنامه و بودجه در این مقام بود که بتواند منابع را به‌دست بیاورد و آن را هزینه کند؟ بدون تردید پاسخ به این پرسش منفی است. به نظر می‌رسد در دوره پیشین این سازمان خوب عمل نکرده و با آمدن منظور امیدواریم که مثبت‌تر شود هرچند هنوز برنامه‌ای از وی ندیدیم.

دلیل برکناری ساداتی‌نژاد را نمی‌دانیم

جبالبارزی در خصوص تغییر وزیر کشاورزی، بیان کرد: نمی‌توان از امروز درباره مثبت و منفی بودن این تغییرات اظهار نظر قطعی کرد هرچند من بر این باورم که یک سال و نیم از این کابینه گذشته است و تغییر وزرا چندان منطقی نیست. باید از ابتدا وزرا درست و با چارچوب اهداف انتخاب می‌شدند و میزان و سنجشی برای اجرای برنامه‌های آنها مشخص می‌شد؛ دلیل برکناری ساداتی‌نژاد را نمی‌دانیم؛ آیا وی نتوانست به‌درستی برنامه‌ها و اهداف دولت را پیش ببرد؟ و آیا نفر جدید می‌خواهد برنامه‌های قبلی را اجرا کند و یا اهداف دیگری تعریف شده است؟ اگر بناست همان روال سابق طی شود که قابل قبول‌تر است چراکه می‌خواهند اقدامات ناتمام را دنبال کنند و اگر قرار است برنامه جدید تدوین شود این پرسش مطرح است که چرا دولت و مجلس برنامه پیشین را قبول کرده است.
وی در پایان بیان کرد: اگر بناست تغییراتی اعمال شود با برنامه باید جلو برویم و وقت را نباید از دست بدهیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای