آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27049

با سیب‌زمینی‌های جوانه‌زده چه کنیم؟

بسیار اتفاق می‌افتد که در هنگام خرید موادغذایی از قبیل سیب زمینی، به یک باره و بنا بر دلایلی مقادیر زیادی خریداری می‌شود، امکان دارد که این اقدام به منظور

با سیب‌زمینی‌های جوانه‌زده چه کنیم؟
بسیار اتفاق می‌افتد که در هنگام خرید موادغذایی از قبیل سیب زمینی، به یک باره و بنا بر دلایلی مقادیر زیادی خریداری می‌شود، امکان دارد که این اقدام به منظور مراجعه نکردن به مغازه‌ها در زمان‌های نامناسب یا ضرورت تهیه غذا در یک شرایط سخت باشد، اما هر چه هست این خرید می‌تواند موجب نگهداری درازمدت این ماده غذایی گردد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ در صورت وجود شرایط مساعد از قبیل حرارت و رطوبت کافی، امکان دارد در ماه‌هایی از سال که این گیاه بنا بر ویژگی‌های فیزیولوژیکی پیام‌های رشد و نمو را دریافت می‌کند، برجستگی‌هایی که همان جوانه‌ها هستند بر روی آن ظاهر شود. حال پرسش آن است که می‌توان چنین سیب‌زمینی‌هایی را مورد استفاده قرار داد یا نه؟
پاسخ ساده و خلاصه آن است که می‌توان از چنین سیب زمینی‌هایی غذا تهیه کرد، اما باید قبل از اقدام برای مصرف، این جوانه‌ها را از روی سیب‌زمینی‌ها جدا کرد. حال برای این که بدانیم چرا چنین سیب زمینی‌هایی سالم هستد به ادامه شرح این مطلب می‌پردازیم. امکان دارد که این موضوع از چند جنبه جذاب باشد.

ساختار جوانه‌ها

حال که به قابل خوردن بودن این سیب زمینی‌ها اطمینان کرده‌ایم لازم است که نکاتی در مورد این جوانه‌های کرم رنگ نیز داشته باشیم. این جوانه‌ها حاوی مقدار زیادی از «گلیکوآلکالوئیدها» هستند؛ ترکیباتی که در صورت خوردن مقدار زیادی از آن‌ها امکان دارد موجب مسمومیت شوند، بنابراین باید در صورت وجود چنین جوانه‌هایی آن‌ها را کاملا از روی سیب‌زمینی‌ها جدا کرد.
در چنین شرایطی اگر سیب زمینی‌ها اندکی نرم یا چروکیده باشند باید آن‌ها را دور انداخت یا در صورت زمان مساعد برای کشت سیب زمینی، اقدام به کاشت آن‌ها در گوشه‌ای از باغچه نمود.
چنانچه سیب زمینی‌های جوانه زده، سبز رنگ باشند، باید کلا آن‌ها را دور انداخت، اما این سبز بودن ارتباطی با جوانه‌ها و الکالوئیدها ندارد بلکه ناشی از قرار گرفتن سیب‌زمینی‌ها در معرض نور است که می‌تواند در مزرعه و یا پس از برداشت اتفاق بیفتد. این اندک سبزی در سیب زمینی خطر آفرین نیست و به سلامتی آسیب نمی‌رساند، اما می‌تواند موجب تلخی و بدمزگی آن گردد، بنابراین بهتر است که مصرف نشود.

چرا سیب زمینی جوانه می‌زند؟

موضوع جوانه زدن سیب زمینی به محل تولید آن و نیازهای رشد این گیاه ارتباط دارد. اساسا سیب زمینی برای شروع رشد به خاک نیاز دارد، و وجود تاریکی و رطوبت برای آن کافی است. در بسیاری موارد دیده می‌شود که بر روی یک سیب زمینی جوانه‌ها کاملا سبز شده و رشد کرده‌اند. محیط آشپزخانه و قرار گرفتن سیب زمینی‌ها در یک جعبه یا فضای تاریک و با رطوبت مناسب، می‌تواند به جوانه زدن آن منتهی شود. در چنین شرایطی سیب زمینی فکر می‌کند که در خاک قرار دارد و کار خودش را انجام می‌دهد و شروع به جوانه زدن می‌نماید.
در هنگام مصرف، ساده‌ترین روش جدا کردن جوانه‌ها با دست و دور انداختن آن‌ها است. چنانچه قسمتی از جوانه‌ها در عمق سیب زمینی باشد باید به یک وسیله تیز مانند چاقو یا کارد آن را از بافت سیب زمینی جدا کرد، اگر چه امکان دارد منظره زیبای سیب زمینی آبله گون شود. پس از این کار محل جوانه‌ها کاملا با آب شسته شود.

بهترین روش نگهداری سیب زمینی

بهترین وضعیت نگهداری سیب زمینی در شرایط انباری، قرار دادن در جعبه‌های سوراخ‌دار و مشبک است چرا که سیب زمینی به هوای کافی برای تنفس نیاز دارد.
حال چنانچه مقدار زیادی سیب زمینی از مغازه محل خریداری ‌شود، بهتر است که در یک جعبه مشبک یا کیسه و پاکت کاغذی و سپس قرار دادن در یک کشو در مکانی خشک و خنک، اقدام شود. قرار دادن آن‌ها در مکانی گرم و مرطوب منجر به جوانه زدن می‌شود. البته گذاشتن سیب زمینی در مکانی سرد مانند یخچال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که مواد نشاسته‌ای آن‌ها تبدیل به قند شده و در هنگام پخته شدن باعث بدرنگی و تغییر مزه آن‌ها می‌گردد.
بهترین سیب زمینی دارای پوست و بافت سفت است، بنابراین سیب زمینی‌های نرم، خمیری و مرطوب به کلی نباید مصرف شوند. در صورت بریدن سیب زمینی و مشاهده رنگ سبز یا قهوه‌ای در آن، از مصرف آن خودداری کنید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۹ - آذر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای