آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17471

بحران جهانی غذا از غلات به شکر رسید

قزاقستان ممنوعیت شش ماهه صادرات شکر سفید و نیشکر را آغاز کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هند در نظر دارد برای اولین بار در شش سال گذشته محدودیت‌‌هایی

بحران جهانی غذا از غلات به شکر رسید
قزاقستان ممنوعیت شش ماهه صادرات شکر سفید و نیشکر را آغاز کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هند در نظر دارد برای اولین بار در شش سال گذشته محدودیت‌‌هایی را بر صادرات شکر اعمال کند تا از افزایش قیمت‌های داخلی جلوگیری کند. انتظار می‌رود که ممنوعیت هند حدود 10 میلیون تن از صادرات این فصل را هدف قرار دهد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از راشاتودی، تأثیر همه‌گیری کووید-19، که به طور جدی زنجیره‌های تأمین جهانی را تضعیف کرد، با بحران اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن بر روسیه تشدید شده است. از همین روی؛ درگیری بین دو صادرکننده عمده غلات باعث اختلال در عرضه جهانی شده است.
تعدادی از کشورها، صادرات کالاهای کلیدی دیگر را محدود کرده‌اند و امنیت غذایی جهانی را در معرض تهدید قرار می‌دهند که خطر افزایش قیمت محصولات کشاورزی را در پی دارد.
روز دوشنبه، قزاقستان ممنوعیت شش ماهه صادرات شکر سفید و نیشکر را آغاز کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هند در نظر دارد برای اولین بار در شش سال گذشته محدودیت‌‌هایی را بر صادرات شکر اعمال کند تا از افزایش قیمت‌های داخلی جلوگیری کند. انتظار می‌رود که ممنوعیت هند حدود 10 میلیون تن از صادرات این فصل را هدف قرار دهد.
هفته گذشته رویترز گزارش داد که کارخانه‌های نیشکر در برزیل، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده شکر در جهان، قراردادهای صادرات شکر را لغو و تولید خود را به اتانول تغییر داده‌اند تا از قیمت بالای انرژی بهره ببرند. تخمین زده می‌شود این اقدام معادل 400000 تن شکر خام باشد.
در اوایل ماه جاری، پاکستان به دلیل نگرانی شدید در مورد تورم، صادرات شکر را به طور کامل ممنوع کرد. در ماه مارس، روسیه صادرات شکر را تا پایان ماه اوت ممنوع کرد.
Darin Friedrichs، بنیانگذار و مدیر تحقیقات بازار در Sitonia Consulting گفت که برای کارخانه‌های برزیلی نسبتاً آسان است که تولید شکر را به اتانول تغییر دهند، اگر شرایط اقتصادی منطقی باشد و این می‌تواند بازارهای جهانی شکر را بالاتر ببرد.
وی افزود: به ویژه، با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تمرکز بیشتری بر استفاده از مواد غذایی برای تولید سوخت وجود دارد.
در اوایل این هفته، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، هشدار داد که اقتصاد جهانی با «بزرگترین آزمون خود از زمان جنگ جهانی دوم» مواجه است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که سطح گرسنگی در جهان «به بالاترین حد خود رسیده است» و تعداد افرادی که با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند تنها در دو سال دو برابر شده و از 135 میلیون قبل از همه گیری به 276 میلیون امروز رسیده است.
با این حال، دونگ شیائوکیانگ، رئیس بازرگانی AB Sugar چین، گفت که امسال با وجود نگرانی‌های فزاینده، انتظار کمبود جهانی شکر را ندارد و افزود که انتظار می‌رود هند و تایلند، به ترتیب دومین تولیدکننده شکر در جهان و دومین صادرکننده شکر، این میزان را کاهش دهند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای