آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30962

بحران در کمین بازار مرغ و تخم‌مرغ  

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرهای شفاهی و نطق‌های پیش از دستور خود نسبت به کاهش تولید گوشت مرغ برای سال آینده هشدار می‌دهند.

بحران در کمین بازار مرغ و تخم‌مرغ  
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرهای شفاهی و نطق‌های پیش از دستور خود نسبت به کاهش تولید گوشت مرغ برای سال آینده هشدار می‌دهند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | این هشدارها طی روزهای گذشته شدیدتر شده و در آن عمدتا وزیر جهاد کشاورزی مورد خطاب و انتقاد قرار گرفته است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقادهای خود را در دو محور مطرح می‌سازند؛ اولین محور به میزان فراوانی نهاده‌های کشاورزی مربوط است. در این باره گفته می‌شود که کشور در ماه‌ها آینده با کمبود نهاده‌های دام و طیور مواجه است و در این باره گفته می‌شود و همین امر در جوجه‌ریزی برای تامین گوشت مرغ مشکلات مهمی را ایجاد خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: وزیر کشاورزی تفاوت ذهنیت با واقعیت را درک کند
چنین هشداری البته هفته‌های پیش و از زبان مقامات شورای عالی امنیت ملی منتشر شده بود. در آن خبر برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور از مکاتبه رئیس شورای عالی امنیت ملی با رئیس جمهور خبر داده و گفته بودند که در این مکاتبه درمورد تامین غذای طیور و کمبود آن در کشور هشدار داده شده است.
اما نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی این خبر ار تکذیب کرد و نوشت که هیچ مکاتبه‌ای در این خصوص صورت نگرفته است.
حالا چه آن مکاتبه و خبری که از طرف رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور منتشر شده صحت داشته باشد و چه آن خبر از اساس دورغ باشد، اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دسترس است که همین موضوع را تایید می‌کند.
نمایندگان بیش از هر چیز به مساله نبود ارز برای واردات اشاره و تاکید می‌کنند که اثرات کاهش ذخیره خوراک طیور در اواسط یا اواخر بهار و اوایل تابستان نمایان خواهد شد و در آن هنگام احتمالا نابه‌سامانی گسترده در بازار مرغ مواجه خواهیم شد.
نمایندگان مجلس در محور دوم، توجه خود را به کاهش جوجه‌ریزی و مرغداری‌ها معطوف کرده‌اند؛ در این خصوص مشخصا نماینده سبزوار در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس‌جمهور هشدار داد که در استان خراسان جنوبی که یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور است، امسال و در ماه‌های اخیر حدود 80 درصد از میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها کاسته شده است.
امسال و در ماه‌های اخیر حدود 80 درصد از میران جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها کاسته شده است که این به معنای کاهش تولید مرغ به میزان 80 درصد در فصل بهار و تابستان آینده خواهد بود.
سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در این باره هشدار می‌دهند که جوجه‌ریزی در کشور به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است و همین امر باعث نگرانی درمورد تولید و کشتار مرغ در بهار و تابستان آینده شده است.
این نکته مهم وجود دارد که در صورت کمبود مرغ در فصل‌های آینده، دولت مجبور شود دوباره مرغ را وارد کند و از مرغ وارداتی برای تنظیم بازار استفاده کند.
البته واردات مرغ برای دولت هزینه‌های زیادی دارد و اگرچه با تسکین التهاب بازار می‌تواند به‌طور موقت از جهش‌های قیمتی بکاهد؛ اما وقتی میزان تولید گوشت مرغ به ناگاه به نصف یا کمتر کاهش می‌یابد به نوعی بیکاری در میان کارگران مرغداری شکل می‌گیرد.
یعنی کارگران فصلی و روزمزد که در ایام کشتار مرغ به کار گرفته می‌شوند کمتر استخدام می‌شوند و اوضاع اقتصادی و معیشتی ایشان آسیب می‌بیند.
این امر به چرخه زندگی در میان کارگران روستایی و مرغداری‌ها آسیب می‌زند و اگر دولت بتواند با واردات مرغ، بازار مصرف را مدیریت کند در مورد بازار اشتغال و وقوع بیکاری‌های پنهان و مزمن چه خواهد کرد.
البته بعید است که وزیر جهاد کشاورزی و همکاران او از اوضاع فعلی بازار و آنچه در انتظار کارگران مرغداری‌هاست بی‌خبر باشند.
مهم آن است که در شرایط فعلی و برای جلوگیری از وخامت هرچه بیشتر اوضاع چه تمهیدی اندیشیده شده است.
پیش از این سیدجواد ساداتی‌نژاد در چند موقعیت تصریح کرده بود که حاضر است اوضاع و مدیریت بازار را به بخش خصوصی و نهادهای صنفی بسپارد.
این تکنیک خوبی است که تولیدکنندگان دولت تبعات اقدامات خود را بپذیرند. در یک مرحله اتحادیه‌های تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ از مردم خواستند که برای تنظیم بازار بیشتر مرغ به بخرند؛ اما آیا این تکنیک در همه موقعیت‌ها و همه شرایط قابل استفاده است.
اکنون که مرغداری‌ها در معرض کاهش تولید و احتمال جهش‌های قیمتی قرار دارند، تمهید نهادهای صنفی و مقامات وزارت جهاد کشاورزی چیست؟
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای