آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19842

برنج ایرانی در رده ششم گران‌ترین برنج‌های جهان

برنج ایران در رتبه ششمین گران‌ترین برنج‌های دنیا و بعد از ثروتمندترین کشورهای دنیا اعلام شده است.

برنج ایرانی در رده ششم گران‌ترین برنج‌های جهان
برنج ایران در رتبه ششمین گران‌ترین برنج‌های دنیا و بعد از ثروتمندترین کشورهای دنیا اعلام شده است.
اخبار سبز کشاورزی : قیمت برنج در ۱۷ کشور جهان کمتر از یک دلار، ۶۱ کشور بین یک تا دو دلار، ۲۲ کشور بین دو تا سه دلار و تنها در شش کشور جهان بیش از سه دلار است.
در حالی که قیمت برنج ایران حدود ۳.۰۷ دلار برآورد می‌شود؛ یعنی قیمت برنج در ایران بعد از ژاپن، آمریکا، کره‌جنوبی، ایسلند و کانادا در مقام ششم گران‌ترین برنج دنیا قرار دارد.
یکی از دلایل افزایش قیمت برنج کاهش 20درصدی تولید برنج نسبت به سال گذشته است که علت آن به خشکسالی مربوط می‌شود.
اما یکی دیگر از دلایلی که پنهان مانده است، ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عرصه است که به میزان خیلی زیاد برنج را خریداری کردند و انبارهایشان را پر کردند؛ در حالی که بازار با بحران مواجه است. از طرفی برنج را بسیار کم به بازار تزریق می‌کنند.
بیشتر بخوانید: خودکفایی در تولید گندم از رویا تا واقعیت

سرانه مصرف برنج در کشور حدود ۳۷ کیلو برآورد می‌شود

کمبود عرضه نسبت به تقاضا یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت برنج در بازار است. سرانه مصرف برنج در کشور حدود ۳۷ کیلو برآورد می‌شود و با احتساب جمعیت 85 میلیون نفری نزدیک به 800هزار کیلو کسری برنج داریم که با واردات جبران می‌شود .
آنچه مسلم است برآورد دولت و وزارت جهاد کشاورزی از میزان تولیدی برنج امسال اشتباهاتی داشته و ممنوعیت فصلی واردات برنج هم بازار را متشنج نمود.

قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند معضل گرانی را حل کند؟

موضوع دردآور این ست که سود این قیمت سرسام‌آور نیز به کشاورز و شالیکار نمی‌رسد. پس آنچه واضح است باز هم دست عده‌ای که قصد ایجاد اخلال در بازار را دارند در کار است. دلالان و سودجویانی که متاسفانه کنترل درستی هم روی آنها نیست و این عدم نظارت کافی بر بازار عامل بسیاری از سودجویی‌ها و بی‌نظمی‌ها شده است؛ اما آیا قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند این معضل را حل کند؟ قطعا خیر.
دخالت در بازار برنج و قیمت‌گذاری دستوری باعث شده که تقلبات نیز در بازار این محصول افزایش یابد و برنج‌های خارجی و با کیفیت‌های نه چندان بالا در کیسه برنج‌های کیفی و با قیمت‌های بالا به مردم عرضه شود.
دولت بهتر است به جای قیمت‌گذاری دستوری نظارت‌ها و بازرسی‌ها را افزایش دهد و با متخلفین و سودجویان برخورد جدی کند.
در حالی که کشور با بحران برنج مواجه است عده‌ای از تولیدکنندگان نیز برنج‌های تولیدی خود را دپو کرده و به بازار عرضه نمی‌کنند. دولت باید با این نوع تخلفات برخورد کند.
در حالی که دولت از گرانی تنها چهار کالای اساسی صحبت کرده بود، گرانی برنج و قیمت سرسام‌آور آن به‌راستی جای تأمل دارد.

دکتر مهدی کریمی تفرشی، ریاست هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیات مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گل‌ها و گروه صنعتی آل‌‌ام‌‌کاتی (MKT GROUP)، نایب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام و رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای