آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33572

بزرگ‌ترین تولیدکننده عسل در جهان

عسل، یک ماده غذایی شیرین است که افزودن آن به هر ماده‌غذایی، طعم آن را بهتر می‌کند. ماده اولیه آن شهدی است که زنبورها از گل‌ها برداشت کرده

بزرگ‌ترین تولیدکننده عسل در جهان
عسل، یک ماده غذایی شیرین است که افزودن آن به هر ماده‌غذایی، طعم آن را بهتر می‌کند. ماده اولیه آن شهدی است که زنبورها از گل‌ها برداشت کرده و با افزودن آنزیم‌ها و تغییرات شیمیایی در معده خود، آن را به یک ماده بسیار خوش‌طعم تبدیل می‌کنند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ تقریبا عسل را در تمام مناطق دنیا به غیر از قطب‌های یخ‌زده شمال و جنوب کره زمین می‌توان یافت، چرا که زنبورها در سرتاسر جهان حضور دارند و با گرده‌افشانی گیاهان در تولید غذا برای انسان نقش مهمی را ایفا می‌نمایند.
کشورهای تولیدکننده میوه و انواع آجیل تا حد زیادی وابسته به زنبورها هستند، ضمن آن که طی عملیات گرده‌افشانی، مقدار زیادی عسل نیز تولید می‌شود. بعضی از کشورها که به‌طور سنتی عسل تولید می‌کنند، همیشه هزاران و بلکه میلیون‌ها کندوی پرورش زنبورعسل دارند.
کشور پهناور چین با داشتن تنوع در کشاورزی و دامداری، در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده عسل در جهان، سهم زیادی در این عرصه دارد. طبق اعلام‌نظر سازمان فائو(FAO) در سال 2020، کشور چین از یک میلیون و 851 هزار تن عسل تولیدی جهان رقمی معادل 458 هزار تن را به خود اختصاص داد. پس از آن کشور ترکیه قرار دارد و کشورهای شرق آسیا نیز مقادیر زیادی عسل تولید می‌کنند. در سال 2021، کشور چین 260 میلیون دلار عسل صادر کرده که نسبت به سال پیش از آن افزایش نشان می‌دهد.

تاریخچه عسل

شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که از قرن هفتم پیش از میلاد، مردم چین از عسل به عنوان غذا استفاده نموده و از اوایل قرن سوم میلادی اقدام به پرورش زنبورعسل نمودند که نشان می‌دهد چینی‌ها رابطه بسیار خوبی با این حشره کوچک داشته‌اند.
اما زنبورها پیش از آن که آدم‌ها بتوانند افکار و اندیشه‌های خود را بر روی کاغذ بیاورند، در اطراف آن‌ها وجود داشته‌اند. برخی از محققان ادعا می‌کنند که رابطه‌ای بین عسل و توسعه فکری و ذهنی آدم‌ها وجود دارد. این شربت غلیظ یک منبع فشرده از انرژی است و گلوکز سرشار آن در عملکرد ذهنی آدم بسیار موثر است، ضمن آن که به راحتی هضم شده و یک غذای پایدار را به وجود می‌آورد. حشره شناسان بر این باورند که زنبورها یک سابقه طولانی 130 میلیون ساله بر روی کره زمین دارند.

مزایای عسل

عسل را تقریبا در بسیاری از موارد از قبیل شیرین‌کننده چای و شیر و قهوه تا شیرینی‌سازی و استفاده‌های دارویی و… می‌توان به کار برد. قرن‌ها است که عسل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تجربه ثابت شده که برای برطرف کردن گلودرد می‌توان یک قاشق چای‌خوری از عسل را در دهان گذاشت تا این عارضه برطرف شود، ضمن آن که برای جراحات پوستی و زخم‌ها نیز می‌توان از عسل به عنوان یک پماد التیام‌بخش استفاده کرد، چنانکه در مصر باستان، پزشکان مصری برای درمان و بهبود زخم‌ها از عسل استفاده می‌کرده‌اند.
علاوه بر موارد فوق، عسل دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدانت است که به درمان عوارض و ناراحتی‌هایی از قبیل بیماری‌های قلبی- عروقی، گوارشی، اسهال و استفراغ، عوارض عصبی، افسردگی و سرفه کمک بسیار می‌کند.
عسل علاوه‌بر خواص خوراکی و مطبوع بودن، تنها ماده طبیعی است که توسط حشرات تولید و دارای خواص غذایی، درمانی، آرایشی با توانایی‌های صنعتی است. این طلای مایع از گذشته‌های دور تا آینده‌های غیرقابل پیش‌بینی، همچنان مورد استفاده قرار گرفته و این روند ادامه خواهد داشت.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۳-فروردین ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای