آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29992

روزگار متلاطم بندرنشینان در نبود صنایع تبدیلی

با وجود تولید ۱.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در بوشهر و کیفیت بالای محصول، کشاورزان در درآمدزایی مشکلات زیادی دارند که توسعه صنایع وابسته به کشاورزی و رونق

روزگار متلاطم بندرنشینان در نبود صنایع تبدیلی
با وجود تولید ۱.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در بوشهر و کیفیت بالای محصول، کشاورزان در درآمدزایی مشکلات زیادی دارند که توسعه صنایع وابسته به کشاورزی و رونق صادرات، راهکار غلبه بر این مساله است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ بوشهر با توجه به دارا بودن خاک حاصلخیز و آفتاب کافی و آب مناسب، از قطب‌های کشاورزی کشور است و به ویژه در تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل و خرما و رطب و گندم و همچنین صیفی‌جات و سبزیجات جایگاه خاصی در کشور دارد.
علاوه بر آن، اراضی پرورش میگو و سایت‌های پرورش ماهی در قفس نیز از دیگر قابلیت‌های حوزه کشاورزی و شیلات استان بوشهر است.
بیشتر بخوانید: جراحی اقتصادی دولت صنایع غذایی را به کُما برد
با وجود تولید و برداشت ۱.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان بوشهر و با توجه به کیفیت بالای تولیدات، اما همواره کشاورزان استان در فروش محصول با مشکل مواجه هستند و اگر خرید تضمینی دولتی‌ها نباشد، تولیدکنندگان حتی در دخل و خرج خود نیز می‌مانند.
به نظر می‌رسد عدم توسعه‌یافتگی به ویژه در زمینه صنایع فرآوری و تبدیلی و صنایع بسته‌بندی از مهم‌ترین دلایل معیشت ضعیف کشاورزان استان بوشهر است.
در بخش‌هایی که کارخانجات فرآوری و بسته‌بندی از قبیل کارخانه رب گوجه و کارخانه‌های شیرینی‌خرمایی و … احداث شده و در مناطقی که بسته‌بندی‌های شیک و صادراتی ایجاد شده، سودآوری بسیار بالاتری داشته‌اند و حتی بازارهای صادراتی را نیز در دست گرفته‌اند.
تعدادی از تولیدکنندگان کشاورزی و شیلاتی استان بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی تاکید کردند و خواستار حمایت دولت برای تاسیس و توسعه این واحدها شدند.

افزایش تولید خرما ب افزایش تولید خرما ب

بخش زیادی از خرمای بوشهر در انبارها می‌ماند

بهرام زبانیان از فعالان و تولیدکنندگان خرما اظهار داشت: استان بوشهر بالغ بر ۶ میلیون اصله نخل با تولید ۱۷۵ هزار تن خرما و رطب دارد که در اکثر اوقات، بخش زیادی از خرما در انبارها می‌ماند و سال آینده به عنوان خرمای درجه دو فروش می‌رود.
وی افزود: اگر صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما در دشتستان و تنگستان راه‌اندازی شود، بدون تردید نخلداران می‌توانند به راحتی از طریق این صنایع به فروش محصول با قیمت مناسب اقدام کنند و معیشت آنها تامین می‌شود.

نرخ بالای تعرفه صادرات و عدم فرآوری گوجه مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان

صادق اوراق‌نسب از فعالان کشاورزی و گوجه‌کار استان بوشهر نیز گفت: گوجه‌فرنگی تولیدی استان دارای کیفیت بالایی است ولی همواره برای فروش و حتی صادرات مشکل داریم.
وی افزود: نرخ بالای تعرفه صادرات گوجه و همچنین عدم فرآوری این محصول و کیفیت پایین بسته‌بندی، از دلایل عدم توجه بازار به گوجه است و عمده گوجه با قیمت نازل فروش می‌رود.
اوراق‌نسب یادآور شد: ایجاد کارخانجات رب گوجه و همچنین توسعه صنعت بسته‌بندی و حمایت مسئولان در بازاریابی، خواسته مهم گوجه‌کاران است.
یزدی کاووسی از تولیدکنندگان خرما در تنگستان نیز اظهار داشت: خرمای تنگستان دارای کیفیت بالایی است و اگر در بسته‌بندی‌های یک کیلویی و حتی نیم‌کیلویی ولی شیک و صادراتی به بازار عرضه شود، در سطح جهان نیز مشتریان زیادی خواهد داشت.
وی افزود: متاسفانه خرما در کارتن‌های موزی و حتی جعبه‌های چوبی به بازار عرضه می‌شود و هیچ آورده‌ای ندارد.

قیمت هر کیلو میگو به ۳۵۰ هزار تومان رسید قیمت هر کیلو میگو به ۳۵۰ هزار تومان رسید

واحدهای فرآوری و بسته بندی میگو توسعه پیدا کند

داریا پوریایی‌نسب از فعالان و تولیدکنندگان میگوی پرورشی استان نیز گفت: میگوی تولیدی استان بوشهر به عنوان طلای صورتی شهرت دارد و ایجاد کارخانجات بسته‌بندی میگو در استان ضروری است.
وی افزود: با توجه به کیفیت بالای میگوی بوشهر، بازاریابی خارجی باید توسط مسئولان با جدیت دنبال شود تا معیشت تولید کنندگان تامین شود.
این فعال پرورش میگو اضافه کرد: در دهه فجر امسال، واحدهای تولید خوراک و غذای آبزیان در استان راه‌اندازی شد و امیدواریم سایر صنایع وابسته نیز در کمترین زمان ممکن ایجاد شود.
احمد محمدی زاده استاندار بوشهر با اشاره به نقش کشاورزان در توسعه و پیشرفت استان اظهار داشت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان بوشهر برداشت می‌شود و این نشان دهنده تلاش شبانه‌روزی این قشر شریف است.
وی افزود: توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی و بسته بندی و فراتر از آن، تکمیل زنجیره ارزش محصولات مختلف مورد تاکید مدیریت استان قرار دارد و در یکسال اخیر اقدامات موثری نیز در این مسیر انجام داده‌ایم.
استاندار بوشهر بیان کرد: سه کارخانه رب گوجه فرنگی در بهمن ماه امسال در استان وارد چرخه شد که علاوه بر خرید محصولات تولیدی کشاورزان استان با قیمت مناسب، اشتغالزایی قابل توجهی نیز در بر داشته است.
محمدی زاده تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران در صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی استان حمایت می‌کنیم و شرایط لازم را برای حضور آنها فراهم کرده‌ایم.
وی گفت: خرما یک محصول استراتژیک و با ارزش غذایی بالا است و توسعه صنایع فرآوری در این حوزه یک‌اولویت به شمار می‌رود.
استاندار بوشهر یادآور شد: تغییر الگوی کشت نیز برای توسعه و تقویت کشاورزی استان مد نظر قرار دارد که بدون تردید موجبات افزایش بهره‌وری و بهبود معیشت کشاورزان می‌شود.
محمدی‌زاده افزود: سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع بسته‌بندی خرما و ماهی و میگوی پرورشی استان، مورد حمایت قرار دارد و تسهیلات و زمین مورد نیاز را نیز تامین می‌کنیم.

بازاریابی برای صادرات محصولات کشاورزی بوشهر

مهدی صفوی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: اداره کل صمت استان بوشهر در راستای توسعه صنعت بسته‌بندی و صنایع فرآوری، بسته‌های تشویقی و حمایتی دارد و امیدوارم شاهد گسترش این صنایع باشیم.
وی افزود: در یکسال اخیر در ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی و شیلات در استان، اقدامات خوبی صورت گرفته که راه‌اندازی چندین کارخانه رب گوجه و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما و همچنین توسعه زنجیره ارزش ماهی و میگو از جمله این‌موارد است.
مدیر کل صنعت و معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: بازاریابی برای صادرات محصولات کشاورزی تولیدی استان نیز از دیگر اقدامات صمت استان در سال جاری بوده است.
صفوی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه و میز خرما، برپایی نمایشگاه بزرگ صنایع شیلاتی کشور در بوشهر و نمایشگاه خرما و صنایع وابسته در استان بوشهر موجبات حضور فعالان و تاجران محصولات کشاورزی و شیلاتی در استان و بهبود بازار محصولات شد.
وی اضافه کرد: اکنون ظرفیت بسته بندی‌ها و سردخانه‌های استان برای نگهداری و فرآوری خرما، کافی نیست و با برنامه ریزی صورت گرفته، تا دو سال آینده در این مسیر تحولی ارزشمند ایجاد می‌شود.

احداث واحد مرغ تخمگذار صنعتی و توسعه کشتارگاه‌های مرغ در استان بوشهر

علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز به زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و شیلاتی و دام و طیور استان اشاره کرد و اظهار داشت: استاندار تاکید زیادی بر توسعه زنجیره ارزش خرما و آبزیان و مرغ و گوجه‌فرنگی دارد و اقدامات موثری در دولت سیزدهم در این راستا انجام شده است.
وی اضافه کرد: در زمینه تکمیل زنجیره پرورش مرغ، شاهد احداث واحد مرغ تخمگذار صنعتی و توسعه کشتارگاه‌های مرغ هستیم که این روند تداوم دارد.
باستین گفت: احداث پرواربندی گوساله، کشتارگاه دام و طیور و بسته‌بندی گوشت سفید و قرمز نیز در راستای زنجیره ارزش، ایجاد شده که امیدوارم تداوم یابد.
وی افزود: ایجاد گلخانه ۱۰۰ هکتاری هیدرویونیک ساحلی و فراوری یک‌هزارتن محصولات گیاهان دارویی نیز شرایطی را برای سرمایه‌گذاری در استان بوشهر ایجاد کرده که انتظار داریم، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ورود کنند.
معاون اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی و بسته بندی برای محصولات مهم استان بوشهر مورد تاکید قرار دارد و امیدوارم به اهداف مورد نظر برسیم.
خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر نیز اظهار داشت: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی در کنار مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس قرار دارد و حمایت لازم را برای افزایش درآمد کشاورزان در بخش صادرات محصول انجام می‌دهیم.
وی افزود: شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بخش صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی به ویژه در زمینه فرآورده های گوجه فرنگی و همچنین کشت و صنعت در قالب کشاورزی قراردادی گوجه فرنگی فراهم است.
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اعلام کرد: ایجاد شرکت پروژه خرما همراه با فرآوری و بسته بندی و بازاررسانی نیز از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که در صورت تحقق، بخش عمده‌ای از مشکلات نخلداران مرتفع می‌شود.
گزدرازی به توسعه زنجیره ارزش آبزیان اشاره کرد و ابراز داشت: ایجاد کارخانه خوراک آبزیان و صنعت بسته‌بندی ماهی و میگو و بازاریابی خارجی از بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران این حوزه است.
وی اضافه کرد: تولید نهال کشت بافت خرما به روش‌های نوین با حجم سرمایه‌گذاری سه هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان نیز از فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که امیدوارم با کمک مسئولان ذیربط محقق شود.
تولیدکنندگان خرما و گوجه‌فرنگی و ماهی و میگوی پرورشی در استان بوشهر، چشم‌انتظار اقدامات حمایتی مسئولان برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در زمینه فرآوری و بسته بندی محصولات هستند.
صادرات محصولات تولیدی استان بوشهر یک مساله مهم است که اگر بسته‌بندی مناسبی نداشته باشیم، در این زمینه نیز به هیچ توفیقی نخواهیم رسید.
توسعه صنایع بسته‌بندی و فرآوری، اولویت نخست حوزه صنایع وابسته به کشاورزی است و نباید وقت را برای احداث این واحدها در استان هدر بدهیم.

فرشته زینلی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای