آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23131

بنزین بی‌کیفیت؛ از محیط‌زیستی‌ها اصرار، از نفتی‌ها انکار

منابع خبری اعلام کرده که شرکت پخش و پالایش اجازه نمونه برداری از بنزین را به سازمان استاندارد نمی دهد که مسئولین وزارت نفت حاضر به ارائه توضیح نیستند.

بنزین بی‌کیفیت؛ از محیط‌زیستی‌ها اصرار، از نفتی‌ها انکار

مسئولین وزارت نفت حاضر به ارائه توضیح نیستند

درحالی برخی از منابع خبری اعلام کرده که شرکت پخش و پالایش اجازه نمونه برداری از بنزین را به سازمان استاندارد نمی دهد که مسئولین وزارت نفت حاضر به ارائه توضیح دقیقی در اینباره نیستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، «خودروها عامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند.» این خلاصه جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس است.
تقریبا هم زمان با انتشار این گزارش برخی منابع خبری می گویند که جلیل سالاری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت پخش و پالایش هم طی نامه ای از ۲۵ مرداد امسال اجازه نمونه برداری و بررسی کیفیت بنزین تولیدی در داخل را به سازمان ملی استاندارد نداده است.
این ادعا در حالی مطرح شده که مسئولین وزارت نفت حاضر به ارائه توضیح های لازم در باره ادعای مطرح شده در یکی از رسانه ها نمی شوند.
علی فروزنده مدیر روابط روابط عمومی وزارت نفت در اینباره می گوید: این ادعایی است که هیچ پایه و اساسی نداشته و اگر توضیح بیشتری می خواهید آن را باید از سازمان استاندارد پیگیری کنید.
او که سعی به رفع اتهام از نقش بنزین در آلودگی هوای کلان شهرهایی به خصوص تهران دارد، افزود: آلودگی هوای تهران عمدتا ناشی از ترکیبات نیتروژن و گوگرد است که ناشی از مصرف سوخت های دیگر است نه بنزین.
احتمالا این به این معنا است که نیروگاه ها از سوخت های بی کیفیت ازت و یا گازوئیل های بی کیفیت با گوگرد بالا برای تولید برق اقدام می کنند.

افزایش قیمت بنزین در دولت سیزدهم صحت دارد؟ افزایش قیمت بنزین در دولت سیزدهم صحت دارد؟

کیفیت بنزین پتروشیمی ها پایین نیست

در این میان برخی معتقدند که مخالفت شرکت پخش و پالایش با نمونه برداری از بنزین های تولید داخل به نوعی به مساله تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بازمی گردد. هر چند که جواد اوجی وزیر نفت چندی پیش اعلام کرد که برنامه ای برای تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی ندارد، اما بسیاری از فعالین این صنعت مدعی اند که به دلیل کمبود و ناترازی ایجاد شده در این صنعت، پرونده تولید بنزین های بی کیفیت در وزارت نفت هنوز بسته نشده است.
در این میان اما گفتگوی مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در حمایت از بنزین پتروشیمی ها قابل تامل است. او درباره ادعاهای مطرح شده درباره کیفیت پایین بنزین پتروشیمی هم گفت: ترکیبات بنزین عمدتا مربوط به ترکیبات آروماتیک و حلقوی است. این ترکیبات عمدتا آلودگی چندانی ایجاد نمی کنند و برخلاف آنچه تصور می شود اتفاقا این ترکیبات اکتان بنزین را بالاتر می برد.
به گفته او، تنفس خام ترکیبات حلقوی همچون بنزن برای سلامتی مضر است در حالیکه در زمان سوخت این ترکیبات دیگر برای سلامت انسان مضر نیستند.
اما نظر مسئولین سازمان محیط زیست با گفته های مدیر روابط عمومی وزارت نفت زمین تا آسمان توفیر دارد. هلنا کعبی، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست در ۹ شهریور امسال گفته که ترکیبات آروماتیک و بنزن موجود در بنزین برای سلامت انسان بسیار مضر است و هنگام سوختن همراه بنزین، سبب ایجاد مشکلات تنفسی در مردم می‌شود. گوگرد نیز هنگام سوختن به سولفور دی‌اکسید تبدیل می‌شود که با افزایش غلظت این گاز در محیط تنگ شدن راه‌های تنفسی، سرفه شدید، سوزش چشم و مجاری تنفسی، کاهش کارایی تنفسی و تنگی نفس ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب ابتلاء به عوارض قلبی و عروقی شود. اکسیدهای گوگرد در واکنش به رطوبت هوا به دلیل ایجاد ترکیبات اسیدی، در محیط‌های مختلف ایجاد خوردگی و مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند.

۱۶ درصد نمونه های گازوئیل استاندارد بودند

اما آلایندگی سوخت های تولید داخل تنها به بنزین محدود نمی شود. براساس نتایج سنجش‌های انجام شده در سازمان محیط زیست ایران، در فصل اول سال ۱۴۰۱ تنها ۱۶ درصد از نمونه‌های گازوییل مطابق استاندارد بود و بقیه حدود مجاز گوگرد را رعایت نکرده‌اند.
با این وجود به نظر می رسد که متولی خاصی برای حل این موضوع در کشور وجود ندارد. سازمان محیط زیست مدعی است که تدوین حدود مجاز گوگرد موجود در نفت‌گاز برعهده شرکت ملی نفت ایران گذاشته شده است. اما مشکل از آنجا آغاز می شود که این شرکت هم به دلیل اینکه کاهش و حذف گوگرد را در شرایط کنونی به دلیل نبود امکان تأمین تجهیزات «گوگردزُدا» انجام‌پذیر نمی‌داند، تدوین این حدود مجاز را به تعویق انداخته است.
اما جالب تر اینجاست که شرکت نفت اصرار دارد که مقدار حدود مجاز ۵۰ پی پی ام موجود را به ۱۰ هزار پی پی ام افزایش دهد تا هیچ بخشی از تولیدات گازوئیل کشور، مغایر حدود مجاز و استاندارد نباشد!

۴۸ درصد روزهای تهران در نیمه اول امسال آلوده بودند

اما نگرانی ها نسبت به آلایندگی بالای بنزین در حالی دوباره شروع شده که امسال آلایندگی هوا شرایط بدتری نسبت به سال های گذشته داشته باشد. نگاهی به وضعیت شاخص هوا در نیمه اول امسال نشان می دهد که خیلی هم بیراه نیست.
در شش ماه ابتدایی امسال، ۴۸ درصد روزها هوای تهران آلوده بوده است. حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۷ درصد روزها آلوده اعلام شده بودند. آنگونه که در گزارش ها آمده میزان ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون در شش ماه نخست امسال، ۵۳ روز فراتر از حد مجاز بوده در حالیکه این عدد در مدت مشابه پارسال تنها ۱۳ روز بوده است. میزان ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون نیز ۲۰ روز فراتر از حد مجاز بود در حالیکه سال گذشته فقط سه روز فراتر از حد مجاز بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای