آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17071

بهتر است یوزپلنگ مادر از ایران مهاجرت کند

با تلف شدن یکی دیگر از توله یوزهای آسیایی، شمار تلف شدگان این توله‌ها به دو رسید و فقط یکی از توله یوزهای آسیایی در قید حیات باقی مانده است.

بهتر است یوزپلنگ مادر از ایران مهاجرت کند
اخبار سبز کشاورزی : با تلف شدن یکی دیگر از توله یوزهای آسیایی، شمار تلف شدگان این توله‌ها به دو رسید و فقط یکی از توله یوزهای آسیایی در قید حیات باقی مانده است.
درمورد علت تلف شدن آن توله هم گفته می‌شود که ناهنجاری و چسبندگی ریه عامل تلف شدن بوده است و قرار بوده تا این توله‌ها برای درمان و قرار گرفتن زیر نظارت بهداشتی و پزشکی به تهران منتقل شوند که در حین انتقال یکی دیگر از این توله‌ها تلف می‌شود و سومین توله هم اکنون در بیمارستان تخصصی دامپزشکی تحت نظارت پزشکان و تیمارگران تهرانی قرا دارد.
این وضعیت البته ممکن است امیدها به زنده ماندن و رشد کردن توله سوم را زیاد کند.
هنوز چند هفته از زمانی که خبر متولد شدن سه توله یوز آسیایی منتشر شده نمی‌گذرد، در آن هنگام همگان از وقوع این موفقیت در حفظ گونه در معرض انقراض یوزپلنگ آسیایی ابراز خوشحالی می‌کردند و می‌گفتند که باید مادر را برای زایمان‌های بعدی و افزایش تعداد این توله‌ها آماده کرد.
پس از مدتی، به‌طور رسمی اعلام شد که حال یوزپلنگان تازه متولد شده خوب است و هر سه توله در سلامتی کامل به سر می‌برند؛ حتی از شهروندان ایرانی خواسته شد که برای این سه یوز تازه متولد شده اسم هم انتخاب کنند.
در تمام روزهای اولیه به دنیا آمدن هیچ خبری از بروز بیماری یا مشکل برای این سه توله گزارش نشد و نگهدارندگان این سه توله از شرایط مساعد نگهداری و حفاظت مناسب از سلامتی ایشان خبر می‌دادند.
به همین دلیل وقتی خبر فوت یک از توله‌ها اعلام و اظهار شد که توله یاد شده از ابتدا دچار نارسایی سیستم گوارشی و چسبندگی روده بوده است همگان از خود پرسیدند که اگر این نارسایی و بیماری از ابتدا در حیوان وجود داشته چرا درباره آن اطلاع‌رسانی نشده است؟
نکته جالب در این میان آن است که اکنون افراد دست‌اندرکار نگهداری این حیوان با اتهام زدن به یکدیگر اطلاعاتی را افشا می‌کنند که امیدها درمورد زنده ماندن سومین توله را هم کاهش می‌دهند.
این اظهارات به‌گونه‌ای است که صداقت مقامات و مسئولان نگهداری این توله یوزپلنگ‌های آسیایی را زیر سوال می‌برد.
مثلاً در این باره تاکید شده که شرایط نگهداری از این توله ها از ابتدا درست نبود و آنها به جای نگهداری در یک مکان مناسب در منزل محیط‌بان نگهداری می‌شدند.
گروهی نیز اظهار می‌کنند که نحوه شیر دادن به این حیوانات اشتباه بوده و با توجه با اینکه مادر از پذیرش و شیردهی به توله های خود امتناع می‌کرده است؛ باید به طور تخصصی به این توله‌ها شیردهی می‌شد.
البته این سوال هم مطرح است که اگر توله نخست از ابتدا دچار بیماری چسبندگی ریه بوده، چرا در همان روزهای نخست این نارسایی مشخص نشده و درمان نگردیده است؛ آیا در فرآیند تشخیص ناتوایی وجود داشته و یا در امر درمان اهمال و سهل‌انگاری صورت گرفته است.
علت مرگ دومین توله هم چسبندگی روده و نارسایی دستگاه گوارش تشخیص داده شده است. مقامات دامپزشکی می‌گویند که برای درمان، در حال آوردن توله مذکور به تهران بوده‌اند که تلف شده است. آنها اضافه می‌کنند که هم‌اکنون سومین توله در تهران به سر می‌برد؛ آیا وقتی نخستین توله به‌خاطر نارسایی سیستم گوارشی و چسبندگی روده تلف شد توان فکری دست اندرکاران و دامپزشکان آن قدر نبود که تشخیص دهد برای حفظ جان دو توله باقی مانده باید شرایط ویژه‌ای در نظر گرفت؟
آیا وقتی نشانه‌های بیماری در توله نخست مشاهده شد دامپزشکان مستقر در محل نگهداری دو توله دیگر نفهمیدند که باید توله های باقی مانده را از این جهت مورد معاینه و نگهداری بیشتر قرار دهند؟
شاید به همین دلیل است که برخی از کاربران فضای مجازی به مادر این سه توله یوزپلنگ آسیایی توصیه می‌کنند که هر چه زودتر از ایران مهاجرت کند.

نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای