آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28359

بهینه‌سازی فضای مرغداری با لیزر

امروزه رفاه دام‌هایی که نقش انکارناپذیری در تامین غذای جمعیت رو به رشد جهان دارند، به‌صورت یکی از نگرانی‌های مصرف‌کنندگان و به تبع آن تولیدکنندگان در آمده

بهینه‌سازی فضای مرغداری با لیزر
امروزه رفاه دام‌هایی که نقش انکارناپذیری در تامین غذای جمعیت رو به رشد جهان دارند، به‌صورت یکی از نگرانی‌های مصرف‌کنندگان و به تبع آن تولیدکنندگان در آمده و بسیاری سعی دارند تا حداقل رفاه را برای گاوهایی که شیر و گوشت آن‌ها موجب ادامه زندگی بسیاری می‌شود و یا مرغ‌هایی که تخم مرغ و گوشت آن‌ها باعث امنیت غذایی و به حرکت در آمدن چرخه‌های اقتصادی بسیاری از جوامع می‌گردد، در دوره کوتاه زندگی‌شان از حداقل رفاه برخوردار باشند. به همین علت دست اندرکاران این عرصه‌ها پیوسته در پی یافتن امکانات و تکنولوژی‌هایی به این منظور هستند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ ترغیب مرغ‌های گوشتی به حرکت با استفاده از لیزر ضمن ایجاد یک فضای توام با رفاه برای مرغ‌ها، موجب بهبود کیفیت در گوشت آن‌ها گردید.
در برنامه‌ای تحقیقاتی معلوم شده که تاباندن غیریکنواخت و بدون برنامه‌ای خاص از اشعه لیزر بر روی بستر سالن مرغداری، علاوه بر آن که موجب تحریک پرندگان به فعالیت بیشتر می‌گردد باعث جنب و جوش و افزایش کیفیت زندگی آنها نیز می‌شود. اهمیت این موضوع بیشتر به آن دلیل است که کم تحرکی و یک جانشینی مرغ‌ها می‌تواند بر کیفیت گوشت آن‌ها موثر باشد.

بهینه‌سازی فضای مرغداری با لیزر بهینه‌سازی فضای مرغداری با لیزر

در ابتدا تصور آن بود که با استفاده از این روش وزن مرغ‌ها کاهش یابد اما نتیجه‌ای خلاف به دست آمد و مشخص شد که جوجه‌ها با صرف زمان بیشتر برای گشت و گذار در فضای سالن و مشغول شدن به رفتارهایی مثبت، ضمن وزن‌گیری زیادتر، استخوان‌بندی آن‌ها نیز بهتر شد.
جوجه‌هایی که در معرض اشعه لیزر قرار گرفتند نسبت به جوجه‌هایی که فاقد این شرایط بودند، مقدار بیشتری و در فواصل طولانی‌تری راه رفتند و زمان زیادتری را به آب و دان خوردن سپری کردند که به همین دلیل وزن‌گیری بیشتری داشتند.
نکته دیگر آن که این مرغ‌ها جراحت‌های پوستی، آثار پنجه کشیدن و تاول‌های پوستی کمتری داشتند. در همین مطالعه معلوم شد که سطح هورمون ایجاد استرس«کورتی کوسترون» در خون آن‌ها عملا کمتر از سایر مرغ‌ها بود.
هدف اولیه از این بررسی آن بود که مشخص شود آیا جوجه‌ها نسبت به اشعه لیزر نگران و عکس‌العمل منفی دارند یا نه، که جواب منفی بود، چرا که اگر قرار بود جوجه‌ها به وجود لیزر واکنش نشان دهند می‌توانستند که این کار را بکنند و نهایتا معلوم شد که وجود اشعه لیزر می‌تواند موجب مزایایی در ایجاد رفاه برای مرغ‌ها گردد.
اندازه و چگونگی حرکت اشعه لیزر برای جوجه‌ها مشابه تعقیب کردن حشرات کوچک توسط آن‌ها بود، ضمن آن که نور لیزر باعث حذف نور قرمز جلب‌کننده توجه پرندگان می‌شد. چراغ‌های با نور قرمز که رنگ آن‌ها برای جوجه‌ها تحریک‌کننده است، برداشته می‌شوند و همچنین از لیزرهایی که طول موج آن‌ها باعث آسیب به چشم‌ها می‌شود، جلوگیری شد.
نکته دیگر آن که در هنگام بارگیری و انتقال مرغ‌ها، دستگاه‌های لیزر نیازی به نظافت و ضدعفونی ندارند، چرا که این ادوات، پتانسیل انتشار بیماری‌‎ها را نداشته و نیاز کمتری نیز به کارگر برای نظافت چراغ‌ها در شرایط معمولی وجود دارد.
امکان دارد هر از چند گاهی این دستگاه‌ها نیازمند ارتقاء نرم‌افزار باشند که به نوبه خود هزینه چندان زیادی نداشته و به همین دلیل برای پرورش دهندگان بسیار جذاب است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای