آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26589

به صف شدن استارتاپ‌ها برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

با یک حساب سرانگشتی و نگاهی گذرا به میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران و درصد ضایعات و دورریز این محصولات که در چرخه تولید تا بازاررسانی و مصرف خانگی اتفاق

به صف شدن استارتاپ‌ها برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی
با یک حساب سرانگشتی و نگاهی گذرا به میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران و درصد ضایعات و دورریز این محصولات که در چرخه تولید تا بازاررسانی و مصرف خانگی اتفاق می‌افتد، به اعداد و ارقام خیره‌کننده‌ای مواجه می‌شویم که لزوم یک حرکت جدی در جهت رفع این معضل را نشان می‌دهد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | آمارها و گفته‌ها در مورد مقدار تولید محصولات کشاورزی در ایران متفاوت است اما از 80 میلیون تن الی 140 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی صحبت می‎ شود و نیز طبق گفته‌ها، میزان ضایعات محصولات کشاورزی حدود 30 درصد برآورد که اگر آن را در مقدار محصول تولیدی ضرب کنیم، به اعداد حدود 30 الی 40 میلیون تن می‌رسیم که چنین حجمی از ضایعات در محصولات کشاورزی را باید یک فاجعه ملی دانست.
۴۰-۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی که به راحتی می‌تواند کشوری با 30-20 میلیون نفر جمعیت را سیر کند و ما به همین راحتی از کنار آن عبور می‌کنیم؟!

به صف شدن استارتاپ‌ها برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به صف شدن استارتاپ‌ها برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

استارتاپ‌ها (Startup) به صف می‌شوند

اهمیت موضوع باعث شده که این بار به‌واسطه همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی، استارتاپ‌ها (کسب‌وکارهای نوپا) برای ارائه راه‌حل‌های عملیاتی در جهت کاهش ضایعات کشاورزی و تبدیل این ضایعات به محصولات مفید و با ارزش افزوده بالاتر به صف شوند تا بتوان ایده‌های برتر را در جهت رفع این معضل به کار گرفت. «رویداد دانش‌بنیان فناوری‌های نوین کاهش تلفات و ضایعات و تبدیل زائدات محصولات کشاورزی» که یک رویداد استارتاپی است در همین زمینه برگزار می‌شود.
یکی از اهداف این رویداد استارتاپی فرهنگ‌سازی در این جهت است که به‌غیر از کنفرانس، مقاله، پایان‌نامه و… روش‌های کارآمد دیگری نیز برای پرداختن به موضوع وجود دارد.
طرح‌های تحقیقاتی، مقالات، پایان‌نامه‌ها، کنفرانس‌ها و همایش‎های زیادی در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود که در بسیاری از مواقع، نتایج آنها عملیاتی و کاربردی نمی‌شود اما در رویداد استارتاپی اصل و اساس بر این است که ایده‌ها و اقدامات انجام شده، عملیاتی و اجرایی شوند.
در رویدادهای استارتاپی، ایده‌ها و فکرهای نو، تبدیل به مدل کسب و کار شده و برای این کار نیاز به یک تیم مجرب و ترکیب مناسب دارد. این تیم‌ها از تخصص‌ها و افراد مختلفی که در کنار همدیگر قرار می‌گیرند، تشکیل می‌شوند و رویدادهای استارتاپی برای «به‌هم‌رسانی» و ایجاد چنین تیم‌هایی برگزار می‌شوند.

به صف شدن استارتاپ‌ها برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به صف شدن استارتاپ‌ها برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

رویداد کاهش تلفات و ضایعات و تبدبل زائدات محصولات کشاورزی، به‌صورت «بوت کمپ» برگزار می‌گردد که در آن به مدت 3 روز افراد مختلف در کنار همدیگر قرار گرفته و به گفت‎وگو، تبادل نظر و بیان ایده‌ها می‌پردازند و افراد مجرب‌تری که اصطلاحا «مربی» گفته می‌شوند نیز بر کار آنها نظارت داشته تا استعدادها و ایده‌های آنها را به سمت عملیاتی شدن هدایت کنند.
این رویداد که 27 الی 29 دیماه در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی برگزار می‌شود، محورهای مهمی از جمله موارد زیر را دنبال می‌کند:
• آماده‌سازی مقدماتی محصولات کشاورزی در سطح مزارع، باغ‌ها، کشتارگاه ها و…؛
• اصلاح روش‌های بسته‌بندی؛
• بهینه‌سازی شرایط نگهداری و انبارداری؛
• تبدیل زائدات و پسماندهای محصولات کشاورزی؛
• فناوری های نوین در کاهش تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی و نیز فناوری‌های نوین در تبدیل زائدات و پسماندهای محصولات کشاورزی؛
• استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد چرخشی برای کاهش تلفات و دورریز غذا در خانه.

به صف شدن استارتاپ‌ها برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به صف شدن استارتاپ‌ها برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

مشارکت بخش خصوصی و دولتی

رویداد استارتاپی فوق با مشارکت باشگاه کارآفرینی «توسکانو» و موسسه تحقیقات فنی و مهندسی برگزار می‌گردد تا نیروهای جوان و بااستعداد بتوانند از امکانات دولتی در جهت حل چالش‌ها استفاده کنند. موسسه تحقیقات فنی و مهندسی برای این کار امکانات لازم از قبیل هیات علمی، اقامت، غذاخوری، سالن و دیگر امکانات اداری و فنی را در اختیار رویداد قرار می‌دهد.
این رویداد می‌تواند نمونه و فتح بابی باشد که در آینده نیز دیگر موسسات تحقیقاتی در حوزه کشاورزی، به این سمت حرکت کنند و ظرفیت‌های عظیم این موسسات در جهت حل مشکلات به کار گرفته شود.
موسسات تحقیقاتی وسعت زیادی فضاها و اعیان بلااستفاده دارند و همچنین ظرفیت‌‎هایی که در هیات‌های علمی آنها وجود دارد، را می‌توان در جهت اجرای طرح‌های عملیاتی و کاربردی به کار گرفت.

حسین کاظمی _ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۹ - آذر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای