آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28535

بودجه 1402، بازنویسی به جای اصلاح

کمیسیون‌های موضوعی مجلس پس از تصویب کلیات در صحن علنی مجلس کار بررسی بخش‌های مختلف سند مالی سال آینده کشور و تصویب آن را آغاز کرده‌اند.

بودجه 1402، بازنویسی به جای اصلاح
کمیسیون‌های موضوعی مجلس پس از تصویب کلیات در صحن علنی مجلس کار بررسی بخش‌های مختلف سند مالی سال آینده کشور و تصویب آن را آغاز کرده‌اند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | قرار است پس از بررسی و نهایی شدن هر بخش از بودجه در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق بودجه دوباره این بخش‌ها را به هم متصل سازد و سند دخل و خرج کشور برای سال 1402 را به صحن علنی بیاورد تا این سند تصویب و به قانون تبدیل شود.
نکته مهم درباره این سند آن است که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اشکالات بزرگ و مهم این سند مالی اذعان داشتند.
حتی شمس‌الدین حسینی که خود روزی وزیر امور اقتصادی و دارایی بود و اکنون رئیس کمیسیون تلفیق است پس از تصویب بودجه در این کمیسیون اظهار داشت که (نقل به مضمون) «لایحه بودجه اشکالاتی دارد، ولی در شرایط حاضر ناگریز از تصویب و اجرای آن هستیم».
وی همچنین در هنگام بررسی کلیات بودجه در صحن علنی هم تمامی انتقادها و اشکالاتی که نمایندگان مجلس درباره بودجه بیان کرده بودند را پذیرفت اما توضیح داد که این اشکالات و نقص‌ها در جریان اصلاح ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه، چه در کمیسیون‌ها و چه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قابل بررسی و رفع است.
به این ترتیب، کمیسیون‌ها در روزهای آینده که این لایحه دخل و خرح کشور را بررسی و تصویب می‌کنند باید ردیف‌ها و تبصره‌های را که دارای اشکال می‌دانند، اصلاح و بازنویسی کنند.
در واقع، آنچه حسینی به نمایندگان توصیه کرد به نحو آشکاری بازنویسی بودجه را معنی می‌دهد. هنگامی که شمس‌الدین حسینی در جایگاه وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار داشت در یک سال بودجه آنقدر توسط نمایندگان، چه در کمیسیون‌های تخصصی و چه در کمیسیون تلفیق اصلاح و بازنویسی شد که محمود احمدی‌نژاد لایحه بودجه را با حالت قهر از مجلس پس گرفت و لایحه جدیدی را به پارلمان داد.
در آن سال بودجه سال بعد نتوانست به تصویب مجلس برسد و دولت لایحه دوازدهم بودجه را به مجلس داد تا کلیات بودجه در سال بعد توسط نمایندگان بررسی و تصویب شود.
البته در دولت رئیسی کسی به بازنویسی و اصلاح بودجه احتمالا اعتراض نمی‌کند و لایحه چند دوازدهم هم برای تصویب به مجلس آورده نمی‌شود؛ اما آیا این بازنویسی و اصلاحاتی که انجام آن از سوی سیدشمس‌الدین حسینی به نمایندگان توصیه شده نوعی بودجه نویسی و دخالت مجلس در وظایف دولت نیست؟
با این حال نمایندگان تاکید می‌کنند که اصلاح ردیف‌ها و تبصره‌های سند مالی و دخل و خرج سال آینده کشور جزو حقوق و وظایف وکلای ملت در خانه ملت است و همه لوایح پیشنهادی دولت که برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود از این امر و اعمال نظر نمایندگان مستثنی نیست.
البته برای آن اعمال نظر و دخل و تصرف نمایندگان در لوایح دولت حدی قائل نمی‌شود و نمی‌توان دقیقا گفت که نمایندگان تا چه میزان و چند درصد اجاره تغییر در لایحه‌ها و از جمله لایحه بودجه را دارند و اگر این دخالت و تغییر از چه حدی بگذرد، آن گاه می‌توان اصلاح لایحه دولت را بازنویسی آن دانست؛ اما قدر مسلم آن است که هنگامی که محورهای اصلی لایحه دولت حفظ و ماهیت آن برقرار بماند آنگاه احتمالا تغییر برخی مفاد شکلی از سوی نمانیدگان چندان نادرست نیست.
حال و با ایرادهایی که نمایندگان در صحن علنی به کلیات و رویکردهای محوری بودجه گرفته‌اند چنین به نظر می‌آید که بودجه 1402 برای آنکه نظر نمایندگان را جلب و از سد مجلس عبور کند نه فقط باید اصلاح که احتمالا باید برخی محورهای ماهیتی آن بازنویسی شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای