آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23917

بیشترین سود باغداری نصیب دلالان می‌شود

فصل برداشت مرکبات در حالی شروع شده و در راه صادرات قرار گرفته که وجود دلالان و واسطه ها و بازار همچنان دغدغه اصلی باغداران مازندران است.

بیشترین سود باغداری نصیب دلالان می‌شود

بیشترین سود باغداری نصیب دلالان می‌شود

فصل برداشت مرکبات در حالی شروع شده و در راه صادرات قرار گرفته که وجود دلالان و واسطه ها و بازار همچنان دغدغه اصلی باغداران مازندران است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، مازندران قطب تولید مرکبات در کشور است و با توجه به‌شرایط آب و هوایی باغداران، امسال سال سود آور و خوبی را برای این نوبرانه ها تجربه کردند و این در حالی است که با توجه به سودآوری نسبی نسبت به مدت مشابه، بیشترین سود باغداری به جیب دلالان رفته و باغداران همچنان دستشان از قیمت ها کوتاه است و با توجه به اینکه قیمت این نوبرانه ها در بازار استان و پایتخت تا کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌رسد، قیمت این محصول سردرختی از باغدار کیلویی پنج تا شش هزار تومان خریداری می شود و در این راستا با توجه به افزایش صادرات، همه امید باغداران به صادرات است.

با توجه به اینکه در فصل برداشت مرکبات قرار داریم و مرکبات مازندران، دومین محصول مهم اقتصادی بعد از برنج و منبع درآمد کشاورزی مازندران است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی این روزها به منظور صادرات، رونق فراوانی گرفته و حتی پای مرکبات ما به مسابقات جام‌جهانی قطر هم باز شده و براساس آنچه مسئولان ارشد استانی اعلام کرده اند، مرکبات مازندران امسال به چین، روسیه و هند صادر می شود.

امکان صادرات مرکبات ایران به چین برای نخستین بار امکان صادرات مرکبات ایران به چین برای نخستین بار

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور، سالانه تولید بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی را در دستور کار دارد و در این راستا ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

براساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران، ۱۱۰ هکتار از باغات مازندران سطح زیر کشت مرکبات است و پیش بینی می شود امسال نیز همانند سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع مرکبات برابر با نیمی از مرکبات کشور در این استان تولید شود که ۷۰ درصد این میزان تولید پرتقال است و براساس برنامه دستکم یک میلیون تن آن صادر می شود.

بخش مهمی از اقتصاد مازندران وابسته به کشاورزی است و به نوعی کشاورزی برای مازندران یک اولویت مهم است که باید به درستی به آن ‌پرداخته شود و ضمن حمایت از کشاورزان و باغداران برای توسعه اقتصادی و صادرات در این بخش تلاش کرد.

توجه به امر صادرات مرکبات در مازندران برای رونق اقتصاد باغداران، با توجه به‌صرفه اقتصادی و تلاش برای صادراتی کردن مرکبات مازندران امری مهم است و در همین راستا تقاضا کنندگان کشورهای مختلف کالاهایی می‌خواهند که دارای استانداردهای خاص همان کشور باشد و لذا باید مرکبات و تولیدات ما در این بخش براساس استانداردهای لازم کشورهای مقصد باشند تا بتوانیم به رشد اقتصادی در این بخش و سودآوری برسیم.

رستمی یکی از باغداران مازندرانی می گوید: مازندران نیمی از تولیدات باغی و مرکبات را داراست و این در حالی است که متاسفانه دلالان عمده سود بازار را می برند و دستان‌ما خالیست.

آموزش، اصلاح و بازسازی باغات مازندران گامی برای دستیابی به صادرات

محمدرضا شعبانی،مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه صادرات محوری کردن مرکبات مازندران در سال‌های اخیر با قوت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: همه تلاش ما برای سودآوری بیشتر برای باغداران است و در همین راستا برای استفاده از تمام توان و فعال کردن آموزش و اصلاح و بازسازی باغات مازندران برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها اقدام شد.

او بر لزوم برنامه ریزی برای برداشت، انبارداری و صادرات مرکبات مازندران تاکید و خاطر نشان کرد: مرکبات باید در زمان مناسب برداشت، در مکان‌های مناسب نگهداری و به بازار عرضه شوند که در این راستا می توان به صادرات و سودآوری صرفه اقتصادی امیدوار بود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با تاکید بر جلوگیری از برداشت زودهنگام مرکبات یادآور شد: این کار سبب افت کیفیت و کاهش قیمت میوه می‌شود و باید از ان‌جلوگیری کرد.

محدودیتی برای صادرات مرکبات مازندران از این بندر امیرآباد وجود ندارد

مدیر بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد هم با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای صادرات مرکبات مازندران از این بندر وجود ندارد، گفت: آماده صادرات مرکبات مازندران به نقاط مختلف جهان هستیم و در این بخش کمک کار صادرکنندگان خواهیم بود.

محمدعلی اصل سعیدی پور افزود: برای این‌منظور ۶۰۰ کانتیتر در بندر امیرآباد مستقر شده و تعرفه های گمرکی در بندر امیر آباد برای صادرات کالا به روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه کاهش یافته است.

امروزه چالش بازرگانی محصولات باغی مهمترین دغدغه باغداران است و براساس آنچه توسط مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران عنوان شده باید با افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌های تولید برای اقتصادی کردن تولید مرکبات تلاش کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای