آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32760

تازه‌های بیمه محصولات کشاورزی

قدرت الله نوری مدیر امور بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی در گفت‌وگو با «اخبار سبز کشاورزی»: فعالیت‌های صندوق بیمه کشاورزی در سال‌های اخیر توسعه زیادی پیدا کرده

تازه‌های بیمه محصولات کشاورزی
قدرت الله نوری مدیر امور بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی در گفت‌وگو با « اخبار سبز کشاورزی »: فعالیت‌های صندوق بیمه کشاورزی در سال‌های اخیر توسعه زیادی پیدا کرده و در تمام بخش‌ها، محصولات مختلفی زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

بیمه گیاهان دارویی

نوری گفت: یکی از مواردی که صندوق بیمه کشاورزی به آن ورود کرده، بیمه گیاهان دارویی است. گیاهانی مانند گل محمدی، زیره، زعفران از سال‌های گذشته تحت پوشش بیمه‌ای این صندوق قرار داشتند، اما در زیربخش گیاهان دارویی این موضوع توسعه بیشتری پیدا کرده و در حال حاضر حدود 23 گیاه دارویی مختلف تحت پوشش بوده و بزودی حدود 32 مورد گیاهان دارویی تحت پوشش بیمه‎ای قرار خواهند گرفت که با توجه توصیه ی مسئولین کشور و اهمیت گیاهان دارویی از نظر اشتغال و درآمدزایی و همچنین مطابقت آنها با شرایط جغرافیایی کشورمان و مباحث کم‌آبی، از لحاظ تخصصی و فنی دارای اهمیت خاصی می باشد
وی افزود: این موضوع با توجه به اجرای طرح الگوی کشت نیز اهمیت پیدا می‌کند و از آنجا که گیاهان دارویی مصرف آب کمتری دارند می‌توانند به‌عنوان کشت‌های جایگزین مطرح باشند که بیمه گیاهان دارویی می‌تواند به توسعه کشت آنها کمک کند. همچنین با توجه به اجرای «طرح تحول در دیمزارها» گیاهان دارویی می‌توانند در دیمزارها نیز کشت جایگزین باشند.
نوری افزود: به جهت اهمیت خاص گیاهان دارویی دولت و صندوق بیمه کشاورزی، به موضوع بیمه این دسته از گیاهان نگاهی ویژه‌ای دارد، به طوری که تقریبا تمام حق بیمه توسط دولت(صندوق بیمه کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد فرمان اجرایی حضرت امام) پرداخت می‌‎گردد تا توسعه گیاهان دارویی اتفاق بیفتد.

بیمه سبزی و صیفی

مدیر امور بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‎های خود گفت: موضوع دیگر بیمه سبزی و صیفی است و با توجه به توسعه کشت‌های مختلف سبزی و صیفی در گلخانه و در فضای باز و با توجه به تنوع اقلیمی زیاد در کشور و تولید در تمام ماه‌های سال، یکی از پیچیده‌ترین بیمه‌های محصولات کشاورزی در این بخش است که صندوق بیمه کشاورزی، به این حوزه ورود جدی انجام داده و کارهای بسیار خوبی برای بیمه محصولاتی مانند فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای انجام گرفته که به‎صورت الگویی است و آن را توسعه خواهد داد.

بیمه سازه‌های گلخانه‌ای

نوری افزود: موضوع دیگری که روی آن تمرکز کرده‌ایم بیمه سازه‌های گلخانه‌ای و همچنین توجه به بیمه سایبان‌ها است که در سال‌های اخیر در باغبانی مورد استفاده قرار گرفته است.

بیمه محصولات در برابر موجودات حیات وحش

نوری همچنین گفت: از دیگر موارد جدید بیمه‌ای در صندوق بیمه کشاورزی، بیمه انواع محصولات و تاسیسات بخش کشاورزی در برابر حمله حیوانات در حال انقراض و حمایت شده حیات وحش است و اگر خسارتی توسط این حیوانات به واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی وارد شود، صندوق بیمه از این واحدها حمایت خواهد کرد، به شرط اینکه کشاورزان و تولید کنندگان به حیوانات حمایت شده آسیبی وارد نکند که این بیمه باعث می‌شود زیان‌های بهره‌برداران بخش کشاورزی جبران و ضمن اینکه از گونه‌های حیات وحش در خطر انقراض حمایت صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: این کار با همکاری سازمان محیط زیست و صندوق بیمه انجام شده است تا بهره ‌بردار نگرانی از بابت خسارت وارد شده به محصولات تولیدی نداشته باشد و از طرفی آسیبی هم به حیات وحش وارد نشود.

بیمه سرمایه تولید

مدیر امور بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی عنوان کرد: از جمله کارهای مهم دیگری که انجام شده بیمه سرمایه تولید در بخش کشاورزی شامل انبارها، سیلوها، ماشین‌آلات کشاورزی و… است که می‌تواند در کمک به تولید کنندگان بخش کشاورزی بسیار موثر باشد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای