آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22749

تالاب «هشیلان» کرمانشاه خشک شد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب ۴۵۰ هکتاری هشیلان این استان که یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های غرب ایران به شمار می‌رود

تالاب «هشیلان» کرمانشاه خشک شد

چاه‌های غیرمجاز متهم ردیف اول

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب ۴۵۰ هکتاری هشیلان این استان که یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های غرب ایران به شمار می‌رود به طور کامل خشک شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا ، فرشاد فتاحی، روز یکشنبه با بیان اینکه تالاب هشیلان به لحاظ قابلیت‌های زیستی و منظر زیست بومی، اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: هرچند که خشکسالی و کاهش بارندگی ها در خشک شدن این تالاب بی تاثیر نیست ولی یکی از مهمترین دلایل خشک شدن این تالاب عدم مدیریت مناسب منابع آبی به ویژه در بحث چاه های غیر مجاز است.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها و از سویی بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آبی رودخانه‌ها برای امور کشاورزی و چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان موجب تنش‌های آبی شدید در بیشتر مناطق استان به ویژه تالاب هشیلان، رودخانه‌ها و سراب های تامین کننده آب این تالاب از جمله سراب نیلوفر شده است.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه تاکید کرد: میزان بارندگی سال زراعی گذشته از متوسط سالانه ۴۵۰ میلی متر به ۲۵۰ میلی متر کاهش یافت که این امر در خوشبینانه ترین شرایط می بایستی بخشی از این تالاب را خشک کند ولی متاسفانه مصرف بی رویه و بی ضابطه آب در بخش کشاورزی این تالاب را به طور کامل خشک کرده است.
فتاحی افزود: طبق برخی آمارها حدود ۱۰ هزار چاه در استان وجود دارد که نفس‌های تالاب ها از جمله تالاب هشیلان را گرفته است و بنظر می رسد مناسب ترین راه برای احیای تالاب ها مدیریت منابع آب زیرزمینی و چاه‌های اطراف آنها است که اگر انجام شود آب سریعتر به تالاب برخواهد گشت.
وی اضافه کرد: با وجود آنکه هم اکنون در اراضی کشاورزی استان به ویژه اطراف این تالاب کشت دوم و حتی سوم هم در کنار کشت محصولات پرآب بر از جمله ذرت، چغندرقند، سیب زمینی و پیاز که عمدتا نیز به صورت سنتی صورت می گیرد لطمات جبران ناپذیری بر منابع آب زیرزمینی منطقه وارد ساخته است.
به گزارش ایرنا، تالاب هشیلان یکی از زیباترین مناظر طبیعی دیدنی کرمانشاه بوده و به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع در آن یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی استان کرمانشاه به حساب می‌آید.
این تالاب با ۱۱۰ جزیره و برکه کوچک و بزرگ ۴۵۰ هکتار مساحت داشته و در یک منطقه شکار ممنوع واقع شده و یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های ایران است.
تالاب هشیلان در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه - روانسر واقع شده است و همه ساله پذیرای بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار بال انواع پرندگان مهاجر است.
دیدگاه تان را بنویسید

  • شاهو پاسخ به نظر

    این ماموریت هم انجام شد…
    ماموریت بعدی؟

چندرسانه‌ای