آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16019

تامین غذای بحرین، امارات و کویت با ضایعات کشاورزی ایران

تامین غذای سه کشور بحرین، امارات و کویت با ضایعات کشاورزی ایران؛ ۳۰ میلیون تن دور ریز داریم

تامین غذای بحرین، امارات و کویت با ضایعات کشاورزی ایران

دور ریز۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور

تامین غذای سه کشور بحرین، امارات و کویت با ضایعات کشاورزی ایران . ۳۰ میلیون تن دور ریز داریم
مزرعه سبز : سالانه ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی کشور به دلیل نبود تکنولوژی روز تبدیل به ضایعات می شود. به گفته کارشناسان، این میزان هدررفت غذای ۱۵ میلیون نفر است که معادل جمعیت سه کشور بحرین، امارات و کویت است.
در حالی که با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین تحلیل گران پیش بینی کرده اند در صورت ادامه دار شدن جنگ بیش از ۴۵ میلیون نفر در دنیا دچار قحطی می شوند در بسیاری از کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه ضایعات محصولات کشاورزی خود مساله ای است که بر چالش های همراه با گرسنگی جهانی دامن می زند. به طوری که در ایران گفته می شود تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می شود این در حالی است که با احتساب حجم تولید محصولات کشاورزی در کشور این میزان ضایعات غذای حدود ۱۵ میلیون نفر محسوب می شود.

ضرورت کاهش ضایعات کشاورزی از مزرعه تا سفره ضرورت کاهش ضایعات کشاورزی از مزرعه تا سفره

کشاورزان آموزش ندیده اند؛ ضایعات بالا است

نکته قابل تامل اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین حجم ضایعات را در بخش کشاورزی دارد و عمدتا به دلیل عدم بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا است. به طوری که محمد رضایی کارشناس بخش کشاورزی می گوید: در ابتدا بد نیست بدانید که ما کشوری هستیم که بالاترین ضایعات محصولات کشاورزی را داریم؛ یعنی از زمین کشاورزی تا سفره مردم ضایعات ما بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
رضایی می افزاید: با توجه به اینکه کشاورز کم‌ سواد است و آموزش ندیده است به همین دلیل به عنوان مثال در حالی که به کشاورز توصیه می شود ۱۶۰ کیلوگرم در هکتار بذر گندم بریزد به صلاح دید خود ۲۰۰ کیلوگرم می ریزید؛ یعنی ۴۰ کیلوگرم در هکتار در همین ابتدای کار تبدیل به ضایعات می شود.
این فعال بخش خاطر نشان می کند: از آن طرف از نظر تکنولوژی روز دنیا مجهز نیستیم و می بینیم که کمباین های ما ریزش دارد و این خود ۱۰ درصد ضایعات را رقم می زند.
رضایی تصریح می کند: مساله مهم بعدی این است که ماشین ها حمل گندم درزگیری نمی کنند و از چادر استفاده نمی کنند و به این ترتیب ۳ تا ۴ درصد هم در این مرحله ضایعات گندم رخ می دهد.

حدود ۳۰ درصد نان طبخ شده تبدیل به دور ریز می شود

وی همچنین با بیان اینکه در انبارها، کارخانجات آرد، خبازی ها و در دیگر مراحل هم این تلفات را نیز داریم، می افزاید: این در حالی است که در غذای خانوارها هم ضایعات بالایی داریم؛ به طوری که درمورد محصولی مانند نان تقریبا ۳۰ درصد آن تبدیل به دورریز می شود.
رضایی می گوید: به این ترتیب می بینیم که از زمین تا سفره مردم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات داریم که می‌ توانیم با ورود تکنولوژی و دانش به بخش کشاورزی این ضایعات را کاهش دهیم.

۳۰ میلیون تن ضایعات کشاورزی غذای ۱۵ میلیون نفر جمعیت است

این فعال بخش کشاورزی با تاکید بر اینکه ۳۰ میلیون تن ضایعات غذای ۱۵ میلیون نفر جمعیت است که در ایران دور ریخته می شود، می افزاید: این در حالی است که تنها محصول هدر نمی رود بلکه نیروی کار، آب، خاک، انرژی و همه دور ریخته می شود و به عبارتی هدر می رود.
گفتنی است بر اساس آخرین آمار منتشر شده در خصوص جمعیت کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۰ کشور بحرین جمعیتی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دارد و یکی از کشورهای کوچک جهان محسوب می شود. بر اساس این داده ها کویت نیز جمعیتی ۴ میلیون و ۲۷۱ هزار نفری دارد و امارات متحده نیز ۹ میلیون و ۸۹ هزار نفر جمعیت دارد. به عبارت ساده تر مجموع ساکنان این سه کشور به حدود ۱۵ میلیون نفر می رسند. به این ترتیب کل حجم ضایعات بخش کشاورزی و غذایی ایران با غذای مورد نیاز این سه کشور برابری می کند!
دیدگاه تان را بنویسید

  • سها پاسخ به نظر

    این سه کشور کویت، بحرین و امارات در آینده به ایران محصولات کشاورزی صادر خواهند کرد زیرا تلاش دارند با روش های جدید کشاورزی آشنا شوند و با کشورهای پیشرفته ارتباط داشته باشند.

    • مزرعه سبز

      سها عزیز
      سلام
      با این مدیریت فعلی هیچ بعید هم نیست.
      لطفا در این رابطه تحلیلی بنویسید.
      با تشکر از فرصتی که برای مطالعه و اظهار نظر اختصاص داده اید
      خواهشمند است در این زمینه با نظر و تجربیات خود مقاله، گزارش و تحلیلی بنویسید تا در این خبرگزاری منعکس شود.

چندرسانه‌ای