آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30199

تامین 14 درصد منابع آبی بخش کشاورزی از قنات‌ها

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۴ درصد منابع آبی بخش کشاورزی کشور از قنات‌ها تامین می‌شود که ارزان‌ و باکیفیت‌ترین آب نیز است.

تامین 14 درصد منابع آبی بخش کشاورزی از قنات‌ها
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۴ درصد منابع آبی بخش کشاورزی کشور از قنات‌ها تامین می‌شود که ارزان‌ و باکیفیت‌ترین آب نیز است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا ، صفدر نیازی شهرکی چهارشنبه شب در جلسه شورای هماهنگی معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌شمالی اظهار کرد: خوشبختانه برای احیا و مرمت قنات‌ها در سطح کشور حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار از بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که امیدواریم با این میزان اعتبار بتوانیم بخش‌هایی از مشکلات این منابع آبی را کاهش دهیم.
وی افزود: اکنون ۴۱ هزار رشته قنات به طول ۴۱ هزار کیلومتر در سطح کشور وجود دارد که به طور متوسط سالانه بین ۴ تا ۶ میلیارد متر مکعب آب از این منابع استحصال می شود.

تغییرات اقلیم و کاهش منابع آبی در کشور

نیازی شهرکی در بخش دیگری از سخنانش به تغییرات اقلیم و کاهش منابع آبی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: همچنین در کل دنیا نیز شرایط به سمت کاهش منابع آبی است که سخت‌ترین چالش دنیا نیز در آینده تامین غذا خواهد بود.
وی تصریح کرد: اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه منابع آبی محدود است و برای اجرای طرح‌ها در بخش‌های مختلف با مشکل مواجه هستیم و با وجود این که در سالیان گذشته طرح‌های زیادی نیز از جمله ایجاد کانال، لوله گذاری و سایر موارد انجام شده، اما کارهای انجام نشده زیادی هنوز وجود دارد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به واگذاری بخشی از طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران اشاره‌ای کرد و افزود: در برخی استان‌ها این مهم اجرایی شده و حتی سرمایه‌گذاران با اجاره زمین طرح‌های آبیاری نوین را اجرایی کرده‌اند که بسیار نیز موفق عمل شده است.
نیازی شهرکی افزود: از محل ذخیره ارزی برای بخش کشاورزی یک‌هزار و ۸۰۰ میلیون دلار پیشنهاد شده است که اگر اختصاص داده شود اقداماتی مهم در راستای توسعه بخش کشاورزی برمی‌داریم.
وی گفت: البته چینی‌ها نیز قول کمک چهار میلیارد دلاری برای هزینه و مشارکت در حوزه آب را داده‌اند که امیدواریم این موضوع نیز پیگیری شود.

تهاتر ۴۷۹ ساختمان

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۴۷۹ ساختمان با ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در طرح مولد سازی دستگاه‌های دولتی مجوز فروش از ستاد گرفته شده است که امیدواریم این مهم نیز عملیاتی شود.
نیازی شهرکی به ۲۶ هزار میلیارد تومان مصوبات سفر استان‌های مختلف کشور اشاره‌ای کرد و افزود: در این راستا نیز تلاش می‌کنیم تا بتوانیم قول‌های داده شده به سرانجام برسد.

انتقاد از ویلاسازی در منطقه بدرانلوی بجنورد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از ویلاسازی و خانه باغها در منطقه بدرانلوی شهرستان بجنورد انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در اراضی کشاورزی ساخت و سازهای زیادی انجام شده است که حتی از امکانات دولتی همچون آب و برق نیز استفاده خواهند کرد.
وی خواستار برخورد با خانه باغ ها در این اراضی مستعد کشاورزی و تاکستان ها شد و افزود: باید جلوی این کار گرفته شود و قرار نیست که زمین و آب به کالا تبدیل شود چراکه در اراضی کشاورزی باید تولید انجام شود اما متاسفانه به فضایی برای تفریح تبدیل خواهد شد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی فردا نیز در استان خراسان شمالی حضور دارد و از تعدادی از مناطق و طرح‌های آب و خاک استان بازدید خواهد کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای