آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23249

تجارت فیلترینگ برای چه کسی سودآور است؟

همان‌طور که محمود احمدی‌نژاد، پرده از راز برادران قاچاق‌چی برداتش و توضیح داد که عده‌ای از برادران، بندرهای امن درست کرده‌اند

تجارت فیلترینگ برای چه کسی سودآور است؟
همان‌طور که محمود احمدی‌نژاد، پرده از راز برادران قاچاقچی برداشت و توضیح داد که عده‌ای از برادران، بندرهای امن درست کرده‌اند و با خیال راحت مشغول قاچاق صادراتی و وارداتی هستند؛ محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در جریان پاسخ دادن به یک سوال در مجلس شورای اسلامی به تجارت پر سود فیلترینگ برای برخی خودی‌ها اشاره و تصریح کرد که بخشی از فیلترشکن‌ها و VPNهای فروخته شده در بازار ایران توسط همین خودی‌ها تولید و عرضه می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی : اکنون دوباره بازار فروش و تولید VPN و فیلترشکن در ایران داغ شده است؛ به‌ویژه مسدود ساختن برخی شبکه‌های اجتماعی در ایران و کاربردهایی که آنها در ایران دارد، گمان می‌رود تعداد بیشتری از مردم به‌دنبال پیدا کردن فیلترشکن‌های فعال و توانا هستند.
از این بابت، حتما تقاضا برای دریافت فیلترشکن‌ها به گونه‌ای است که حاضرند برای دریافت آن مبالغ گزافی بدهند.
در این صورت تجارت پرسود و جذابی انجام می‌گیرد که یک سر آن تولیدکنندگان و فروشندگان تشکیل می‌دهد و سر دیگر آن شهروندان خریدار یا استفاده کننده از آن فیلترشکن‌ها هستند که برای این نرم‌افزار پول می‌پردازند.
اما این فرایند در واقع یک مثلث است؛ چراکه یک سر دیگر آن در اختیار مقامات حکومتی است که این مسدودسازی و فیلترینگ را اعمال می‌کنند. اتفاقاً این دسته نقش اصلی را در این تجارت بازی می‌کنند؛ چراکه تا وقتی مسدودسازی صورت نگیرد نیاز به فیلترشکن و VPN پدید نمی‌آید.
نقش دیگر فیلترکننده در واقع مبارزه با فیلترهای عملیاتی است. گروه‌های متعددی زیر نظر دولت و با امکانات دولتی ازجمله دریافت حقوق دولتی برای خنثی و مسدود کردن فیلترشکن‌ها تلاش می‌کنند. این تلاش‌ها در عمده موارد موفق است و سبب از کار افتادن فیلترشکن می‌شود.
همین جنگ و گریز اینترنتی برای خرید فیلترشکن‌های متعدد و تعویض آنها هزینه به مراتب بیشتری روی دست خریداران فیلترشکن می‌گذارد؛ چنانکه برخی از ایشان تا ماهانه پانصدهزار تومان بری خرید این فیلترشکن‌ها هزینه می‌کنند.
شک است که به همین میزان درآمد بیشتری نصیب تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان فیلترشکن می‌شود؛ چراکه آنها هم برای گریز از محدودیت‌های تولیدی توسط دولت هر روز مجبورند ایده‌های جدیدی خلق کنند و برای جلب مشتریان جدیدی و حفظ مشتریان قدیمی اعتمادسازی نمایند.
این مساله همچنین ممکن است هزینه‌های خدمات آنها را افزایش دهد. در عین حال برخی ناظران با توجه به دخالت فرزندان برخی اعضای کابینه در تولید و صدور فیلترشکن و VPN می‌گویند آیا هم‌دستی میان تولید و فروش فیلترشکن با مسدودسازی و فیلترینگ وجود دارد؟
براساس گفته‌های آذری جهرمی بخشی از خودی‌ها در تولید و فروش فیلترشکن نقش داشته‌اند اکنون نیز نگاهی به کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور چنین به نظر می‌آید که ایجادکنندگان ناآرامی‌ها در کوتاه‌ترین زمان توانسته‌اند تصاویر خود را به دست افراد خارج از کشور برسانند؛ احتمالا توانسته‌اند پیام‌های خود را به دست مخاطبانشان برسانند و تبادل‌نظر کنند. این ناکارآمدی فیلترینگ احتمال نمایشی بودن آن را تقویت می‌کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای