آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22599

تخصیص ۱۷ میلیارد تومان برای اطفاء حریق در مناطق چهارگانه

سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم گام‌های خوبی در راستای مقابله با آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه برداشته است و امسال مبلغ ۱۷ میلیارد تومان برای اطفاء حریق

تخصیص ۱۷ میلیارد تومان برای اطفاء حریق در مناطق چهارگانه

در ۵ ماه اول سال ۸۶۷ هکتار در آتش سوخت

سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم گام‌های خوبی در راستای مقابله با آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه برداشته است به طوری که امسال مبلغ ۱۷ میلیارد تومان برای اطفاء حریق در این مناطق اختصاص داد؛ این در حالی است که تا سال‌های گذشته این مبلغ ۲ تا ۳ میلیارد تومان بود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا، آتش سوزی همیشه خانمان برانداز است، زمانی که آتش به جایی می زند دیگر شاید امیدی به ادامه حیات آنچه که در آن محدوده است نباشد، شعله های بی رحم هر آنچه که بر سر راهش باشد را می سوزاند، نابود می کند و زبانه کشان پیش می رود، در این میان درختان و بوته ها در شعله ها گرفتار می شوند و می سوزند، گونه های مهره داری که تحرک بیشتری دارند مانند پرندگان و مهره داران بزرگ جثه می توانند از مهلکه فرار کنند و خود را نجات دهند اما بی مهرگان مخصوصا گونه هایی که تحرک کمتری دارند در آتش می سوزند و از بین می روند.
سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی محیطزیست کشور ۲۶.۵ میلیون هکتار معادل ۱۹.۶ درصد از مناطق کشور را تحت عنوان مناطق چهارگانه حفاظت می کند که جزو ذخیره گاه های ارزشمندی هستند که اگر دچار آتش سوزی شوند خسارت زیادی را متحمل می شوند که گاها شاید دیگر قابل جبران نباشد.
بر اساس آمار در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۲۷۲ هکتار آتش سوزی رخ داد اما در ۵ ماهه اول امسال ۸۶۷ هکتار آتش سوزی گزارش شد، از نظر تعداد هم سال گذشته ۱۸۴ فقره و امسال ۱۰۲ فقره آتش سوزی رخ داده است.

شکارچیان 2 هکتار عرصه جنگلی برا به آتش کشیدند شکارچیان 2 هکتار عرصه جنگلی برا به آتش کشیدند

لزوم داشتن تجهیزات برای نگهداری از منابع طبیعی و اطفای حریق

با توجه به این آمارها حفاظت از این مناطق ارزشمند باید با جدیت و برنامه ریزی های دقیق تری صورت گیرد که این امر نیازمند داشتن تجهیزات برای نگهداری و اطفای حریق است و سازمان حفاظت محیط زیست امسال نسبت به سال های قبل اعتبار قابل ملاحظه تری را به این بخش اختصاص داده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: اطفای حریق در مناطق چهارگانه جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است البته این کار با همکاری سایر نهادهای مرتبط مانند منابع طبیعی انجام می شود، اگرچه سطح مناطق چهارگانه ما نسبت به کل کشور کم است اما چون عمدتا مراتع و جنگل های بکر را پوشش می دهد از این رو از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است.
حسن اکبری افزود: چون در مناطق حفاظت شده نسبت به سایر مناطق کمتر چرای دام صورت می گیرد از این رو پوشش علفی فصلی در این مناطق بیشتر است از این رو بیشتر مستعد آتش سوزی هستند بنابراین معمولا کم و بیش در بیشتر استان های کشور درگیر مساله آتش سوزی هستیم.
وی اظهار داشت: در استان هایی مانند فارس و مازندران و در مجموع استان هایی که مناطق جنگلی و مرتعی زیادی دارند آتش سوزی بیشتر رخ می دهد، برخی استان ها هم مانند استان های مرکزی و شرقی کمتر درگیر آتش سوزی می شوند.

میزان اعتبارات برای مقابله با آتش سوزی در مناطق چهارگانه

اکبری درباره میزان اعتبارات برای مقابله با آتش سوزی در مناطق چهارگانه گفت: تاکنون اعتبارات به صورت محدود و به شکل جزعی در قالب طرح های عمرانی به استان ها داده می شد اما امسال مبلغ ۱۷ میلیارد تومان اعتبار را بین استان ها تقسیم کردیم، اگرچه این مبلغ اعتبار برای خرید دستگاه های سنگین اطفای حریق ناچیز است اما نسبت به سال های گذشته رشد خوبی داشته است، در سال های گذشته این عدد ۲ تا ۳ میلیارد تومان بود.
وی افزود: ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ۲۰۰ دمنده، هزار عدد فلاکسی پت (کوله پشتی که مشک آب دارد و قابل حمل است)، ۴ دستگاه روت فایر که روی خودرو نصب می شود و آب را با قدرت پخش می کند، یک دستگاه موتور چهارچرخ برای یکی از استان ها تا ببینیم تا چه حد کاربرد دارد، تعدادی تانکر حمل آب و تعدادی منابع ذخیره آب هزینه شده است، در نظر داریم تانکرهای آب را در مکان هایی که پتانسیل آتش سوزی بیشتری دارند نصب و آب را در آنها ذخیره کنیم، همچنین بخشی از این اعتبار برای تامین هزینه های مصرفی جوامع محلی مانند بیل، آتش کوب و خوراک که در اطفای آتش سوزی به ما کمک می کنند هزینه می شود.
اکبری گفت: بخش زیادی از مناطق ما در ارتفاعات قرار دارند و صعب العبور هستند از این رو زمانی که دچار آتش سوزی شوند ارسال امکانات و حتی نیرو به آن مناطق دشوار است، در چنین شرایطی بالگرد بسیار کمک کننده است که با هماهنگی های انجام شده با مدیریت بحران و وزارت دفاع در این شرایط بالگرد ارسال می کنند، چندی پیش در ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد به علت رعد و برق آتش سوزی رخ داده بود که بالگرد با هلی‌برد نیروها به منطقه کمک زیادی کرد.

در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۲۷۲ هکتار آتش سوزی رخ داد

وی اظهار داشت: در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۲۷۲ هکتار آتش سوزی رخ داد که این میزان در مدت مشابه امسال ۸۶۷ هکتار است، از نظر تعداد هم در سال گذشته ۱۸۴ فقره آتش سوزی داشتیم که امسال به ۱۰۲ فقره رسید، این یعنی اینکه تعداد آتش سوزی ها هم امسال قابل توجه بود اما خوشبختانه آمادگی نیروها، کمک وزات دفاع و همکاری دستگاه های دیگر از جمله منابع طبیعی، آتش نشانی به ویژه جامعه محلی مانع گسترش آتش سوزی شد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال هم آگاهی مردم و نیروها در بحث اطفای حریق بهتر بود و هم اینکه خشکسالی باعث شده بود تا شرایط پوشش گیاهی کف جنگل ها و مراتع ضعیف تر باشد از این رو پتانسیل آتش سوزی کمتر شده بود.
وی درباره اینکه آیا برآورد خسارتی از آتش سوزی ها شده است؟ گفت: خیر تاکنون این کار انجام نشده است، چون اکوسیستم ها خیلی متفاوت هستند، اگر قرار باشد برآورد خسارت انجام شود باید برای هر نقطه ای که آتش رخ می دهد به طور جداگانه مطالعه صورت گیرد، البته در هر آتش سوزی گونه های مهره دار و پرتحرک مانند پرندگان یا مهره داران بزرگ جثه متواری می شوند اما بی مهره گان مخصوصا گونه های کم تحرک از بین می روند همچنین پوشش گیاهی هم نابود می شود اما اگر سطح آتش سوزی زیاد نباشد طبیعت می تواند جبران کند و دوباره احیا شود که در این حالت گونه ها می توانند دوباره به محل برگردند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای