آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15407

ترویج، ضامن اصلی افزایش بهره‌وری

ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، گفت: ضرورت دارد ترویج اقتدار بیشتری پیدا کند، از تات جدا شود و استقلال ترویج، استقلال امنیت غذایی را رقم بزند.

ترویج، ضامن اصلی افزایش بهره‌وری

استقلال ترویج، استقلال و امنیت غذایی

به گزارش مزرعه سبز ، ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در سفر اخیر خود به خراسان جنوبی در جمع مدیران و فعالان شرکت‌های دانش بنیان استان گفت: ضرورت دارد ترویج اقتدار بیشتری پیدا کند، از تات جدا شود و استقلال ترویج، استقلال امنیت غذایی را رقم بزند.

مروج چکمه پوش

وزیر جهاد کشاورزی در این سخنرانی ترویج هضم شده در تات را ترویج کت و شلواری و زینتی خواند و گفت: انتظار ما این است که مروج چکمه‌پوش در کنار زارع و مستقر در مزرعه باید دانش روز را همراه با درخواست بازار به کشاورز تفهیم کند تا تولید بازارپسند ارائه شود.

وی ادامه داد: باید ترویج مدرن و امروزی شود و بخش خصوصی را در کنار خود قرار دهد؛ در عین حال توانمندی و کار بلدی مروج می‌تواند بهره‌بردار را در خدمت تولید اقتصادی قرار دهد.

پوست‌اندازی سخت تات

ساداتی‌نژاد گفت: چنانچه سازمان تات نتواند حلقه واسط بین علم و عمل باشد و محقق و مروج با آموزش، دانش را به زارع و مزرعه انتقال ندهد، کشاورزی اقتصادی عینیت پیدا می‌کند.

وی افزود: در این پوست‌اندازی باید پرفسور، محقق و عضو هیات علمی به جای مقاله علمی نوشتن چکمه‌پوش شوند و علم‌محوری را به دانش مزد محوری تبدیل کنند.

امسال حتی یک مقاله هم نمی‌خواهیم

به گزارش مزرعه سبز ، در حال حاضر حدود دو هزار محقق عضو هیات علمی با حقوق حدود پنج برابر مهندس و کارشناس مزرعه در سازمان تات به تولید مقاله و آرشیو در کتابخانه مشغول هستند؛ در حالی که کارشناس باید در مرکز خدمات جهاد کشاورزی و در روستا برای افزایش تولید محصول کمک ‌کند. اما محقق و عضو هیات علمی عموما قرابتی با مزرعه، کشت و کار و تولید مواد پروتئینی ندارد.

ساداتی‌نژاد در این جلسه اعلام کرد: تولید مقاله به دانشگاه مربوط است و به هر میزان سفارش بدهید مقاله ارائه می‌کند؛ اما این هنر نیست که سازمان تحقیقات اعلام کند در سال 1400 نسبت به 1399، حدود 20 درصد بیشتر مقاله تالیف نموده است. در حالی که من به‌عنوان وزیر، حتی یک مقاله هم از تات نمی‌خواهم و نباید امسال حتی یک مقاله تولید شود. اما در مقابل سازمان تحقیقات باید فضا را برای افزایش تولید فراهم کند، تا این مهم محقق شود.

میز و صندلی محققین گرفته می‌شود؟!

به نظر می‌رسد این گفته وزیر به معنای آن باشد که هیچ یک از اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات در سال جدید میز و صندلی نخواهند داشت؛ زیرا وزیر معتقد است هر محقق بین 6 ماه تا یک سال (حداقل یک دوره برداشت محصول) باید از پایتخت و مرکز استان و شهرستان به دور باشد و در کنار مزرعه‌دار حضور یابد و حاصل علم و دانش خود را به ارزش‌افروده قابل آمارگیری تبدیل کند.

فرصت مطالعات در مزرعه

محقق طی این مدت به جای مقاله (paper) گزارش‌هایی از اصلاح روند تولید، افزایش تولید و کاهش یا تعدیل هزینه تمام شده را ارائه خواهد داد و به نوعی با دانش مزد محوری در افزایش تولید مشارکت می‌کند و از آن افزایش سهم می‌برد؛ به گونه‌ای که درصدی (مثلاً بین 10 الی 30 درصد) از افزایش تولید نسبت به دوره گذشته را (علاوه بر دریافت حقوق ماهانه) از سازمان آموزش و ترویج دریافت می‌کند.

با این روش و درآمدزایی مستقیم، احتمال دارد در سال زراعی آینده هیچ محققی حاضر به پشت میزنشینی نباشد.

سازمان ترویج در سطح معاون وزیر

با توجه به موضع گیری وزیر در این مراسم در صورت محقق شدن دستور وزیر و تصویب «تغییر نگرش در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی » قاعدتاً این سازمان در حد و قواره یک معاونت وزارتخانه ظاهر خواهد شد و رئیس سازمان به عنوان عضو شورای مدیران ارشد می‌تواند نظرات ترویجی و آموزشی را ارائه کند.

مروجان اتو کشیده

وزیر معتقد است ترویج در تات یک ظاهر کت و شلواری پیدا کرده؛ در حالی که مروج باید صبح تا شب در مزرعه باشد و در صورت لزوم در مزرعه بماند، نه اینکه این مهم به امری کلیشه‌ای و زینتی در تات تبدیل شود و مروجان دولتی فکر کند و بنویسد. مروجان باید در کنار بخش خصوصی قرار گیرند.

این است که سازمان آموزش و ترویج کشاورزی با حدود 10 هزار نیرو (7 هزار و 500 مروج در مراکز خدمات جهاد کشاورزی، 400 نیروی صنف در 31 استان ، 300 مدیر ترویج در 300 شهرستان، و نزدیک به 300 نیروی ستادی در پایتخت و…) امکان فرماندهی واحد، گسیل داشتن آنها به مزارع و اعزام محققان به مزرعه را ندارد و نقش کلیدی داشتن در افایش تولید و پایداری آن را ندارد.

مهاجرت محققان از سازمان تات

چنانچه جسارت و شهامت وزیر در طرح این موضوع تا مرحله عملیاتی شده مصوبه یا تغییر نگرش در خصوص سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پایدار پیش برود و سازمان تحقیقات وزیرمجموعه‌های آن از محقق خالی شود تا مزارع ما از محقق اشباع گردد، مسلماً شاهد تولید انبوه، باکیفیت و در عین حال بازارپسند و بر اساس کشاورزی قراردادی خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی در دیداری نوروزی با معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه و در هفته اول فروردین امسال، سه نکته «ترویج، شیلات و کشت دیم» را برای محقق شدن منویات رهبر معظم انقلاب هدف قرار داد و گفت امیدواریم در پایان سال دفاع مطلوبی از عملکردمان داشته باشیم.

سادایی‌نژاد در اواخر آذرماه سال گذشته نیز در مراسم ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفته بود: در حوزه تات ضعف داریم و باید در این زمینه برندسازی شود، وی در آن سخنرانی تحرک بیشتر اعضای هیات علمی و اثرگذاری آنها را درخواست کرده بود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای