آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23744

تعبیر نادرست آقای دیپلمات

وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای که با خبرنگاران در ایروان انجام داد، از دریافت پیامی از آمریکایی‌ها خبر داد که در آن عجله مقامات واشنگتن برای حل و فصل مشکل

تعبیر نادرست آقای دیپلمات
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای که با خبرنگاران در ایروان انجام داد، از دریافت پیامی از آمریکایی‌ها خبر داد که در آن عجله مقامات واشنگتن برای حل و فصل مشکل احیای برجام بیان شده بود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | امیر عبداللهیان در این مصاحبه اذعان داشته بود که ابتدا باید مشکل اتهام مطرح شده علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حل و مرتفع شود و پس از آن گفت‌وگوها به نتیجه برسد.
اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در حالی بیان می‌شود که پیش از این ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، به صراحت اعلام کرده بود که به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای وین فعلا در دسترس نیست و در این باره روزنامه‌های آمریکایی نیز ابراز عقیده می‌کنند که دست‌یابی به توافق از آنچه به نظر می‌رسید، دورتر است؛ چنانکه حتی تا پایان سال میلادی جاری هم دست‌یابی به توافق در گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای احتمالا امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان درباره حصول این توافق یا چشم‌انداز حصول آن زمان یا تاریخ اعلام کرد.
سایر قراینی که می‌تواند به ناظران درباره پیش‌بینی و درک موقعیت فعلی مذاکرات کمک کند هم چندان روشن نیست و امید چندانی را به‌وجود نمی‌آورد.
ازجمله تحرکات دیپلماتیک اروپایی‌ها درباره این مذاکرات کاملا متوقف شده و حتی به خاطر وقوع ناآرامی‌ها در ایران و ابهاماتی که در خصوص همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه مطرح شده است، چشم‌اندازی برای نقش‌آفرینی اروپایی به نفع پایان این منازعه متصور نیست.
ناظران معتقدند با وقوع تحولات اخیر اروپایی‌ها بیش از پیش به آمریکا نزدیک شده‌اند و با توجه به اینکه روسیه و چین همواره نظاره‌گر اوضاع و تحولات هستند و ابتکار عمل چندانی درباره حل موضوع به خرج نمی‌دهند، احتمالاً در موقعیت کنونی امید چندانی به حل مشکل و مرتفع شدن تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد.
با این شرایط اظهارات اخیر حسین عبداللهیان درباره عجله آمریکایی‌ها برای پایان مذاکرات به چه معناست؟ آیا آمریکایی‌ها در شرایط حاضر علاقه زیادی به‌رفع تحریم‌ها علیه ایران پیدا کرده‌اند و می‌خواهند در ازای پایان تحریم‌ها، ایران نیز به تعهدات خویش در اجرای توافق هسته‌ای بازگردد احتمالا واشنگتن علاقه چندانی به‌رفع تحریم‌ها علیه ایران ندارد؛ چراکه اگر غیر این بود تحریم‌ها اضافه بر تهران تحمیل و از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال نمی‌کرد.
بنابراین عجله آمریکایی‌ها به موضوع اصلی مذاکرات ایران یا ایالات متحده در وین مربوط نیست. همین دلیل اگر امیر عبداللهیان در این اظهارات صادق باشد این نامه به نگرانی‌هایی که در این روزها در مورد تداوم پیشرفت‌های هسته‌ای ایران مطرح شده مربوط می‌شود.
در هفته‌های گذشته نه فقط آمریکایی‌ها که اروپایی‌ها از اینکه ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای وقت‌کشی می‌کند و به خریدن زمان برای افزایش و توسعه توان هسته‌ای خویش مربوط ابراز نگرانی کرده‌اند.
در این باره مقامات غربی می‌گویند ایران عمدا مذاکرات را طولانی می‌کند و در حصول توافق اخلال ایجاد می‌کند تا توان هسته‌ای خویش را به نحو نگران کننده‌ای توسعه دهد و برای این توسعه نگران کننده، توجیه داشته باشد.
در واقع آنچه اروپا و آمریکا برای اجرا و برقراری آن عجله دارند توقف پیشرفت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های اتمی ایران است که خارج از توافق برجام انجام می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران با توسل به عدم حصول توافق در گفتگوهای وین با شدت و سرعت به انجام و حصول این پیشرفت‌ها ادامه می‌دهد.
اما گمان نمی‌رود که ایران و مقاماتی که در تهران حکم می‌رانند از وضعیت فعلی ناراحت باشند؛ چراکه در پوشش تداوم این وضعیت ایران توانسته فعالیت‌هایی را به انجام برساند که تحت حاکمیت برجام و رعایت تعهداتش در توافق هسته‌ای هیچ گاه نمی توانست به آن ها دست یابد و ا انجام دهد.
از این بابت آنچه حسین امیر عبداللهیان به عنوان عجله آمریکایی ها برای پایان مذاکرات هسته‌ای از آن یاد کرده در واقع هشدارهای پیش از طوفان آمریکایی‌ها به ایران است. هشدارهایی که از افرایش توان و توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای تهران ناشی شده است.
نادر کریمی جونی
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای