آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34865

تعلل دولت در قیمت گذاری رب گوجه

دبیر انجمن صنایع کنسرو با انتقاد از تعلل بخش دولتی در قیمت گذاری رب گوجه ۸۰۰ گرمی، گفت: نرخ درخواستی ما ۷۰هزار تومان است که به تعویق انداختن اعلام قیمت

تعلل دولت در قیمت گذاری رب گوجه

۷۰ هزار تومان نرخ پیشنهادی کارخانجات

دبیر انجمن صنایع کنسرو با انتقاد از تعلل بخش دولتی در قیمت گذاری رب گوجه ۸۰۰ گرمی، گفت: نرخ درخواستی ما ۷۰هزار تومان است که به تعویق انداختن اعلام قیمت موجب امتناع کارخانجات از تولید می شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ سیدمحمد میررضوی دبیر انجمن صنایع کنسرو ایران در خصوص وضعیت تولید و همچنین قیمت محصولات کنسروی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ های جاری مثل مواد اولیه، دستمزدها و همچنین هزینه‌ های حمل و نقل که به تازگی افزایش یافته قطعا مقداری قیمت محصولات افزایش پیدا کرده و طبیعی است. با این وجود مساله اصلی ما در خصوص تولید رب گوجه فرنگی است. به این معنا که وقتی فصل تولید این محصول آغاز می شود زمان محدودی است و باید قیمت مشخص شود تا کارخانجات اقدام به تولید کنند.

رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی مشمول قیمت گذاری دستوری است

با توجه به اینکه رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی مشمول قیمت گذاری دستوری است، بر طبق آنالیزهای صورت گرفته پیشنهاد انجمن صنایع کنسروی کشور تعیین و اعلام قیمت ۷۰ هزار تومان برای این محصول است
میررضوی افزود: در واقع رب گوجه فرنگی برای تامین بازار داخل و همچنین برای صادرات تولید می شود و گوجه ای که الان به دست کارخانجات می رسد گوجه جنوب کشور است و قیمتی بین پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم دارد.

احتمال ممانعت کارخانجات از تولید رب گوجه فرنگی

وی با بیان اینکه قیمت درخواستی ما برای عرضه رب گوجه بسته بندی ۸۰۰ گرمی حدود ۷۰ هزار تومان است گفت: با این وجود این مساله هنوز بلاتکلیف است و به ما قیمتی از سوی دستگاه های مربوطه داده نشده است. لذا ممکن است کارخانجات از تولید رب امتناع کنند آن هم به دلیل نامشخص بودن قیمت رب ۸۰۰ گرمی است که قرار است تولید کنند.
این مقام صنفی خاطر نشان کرد: قیمت گذاری پیشینی شامل حال این محصول شده، باید قیمت گذاری دستوری صورت بگیرد لذا به دلیل محدود بودن زمان تولید دولت باید نهایتا تا پایان هفته جاری قیمت را اعلام کند تا ما نیز به واحدهای تولیدی اعلام کنیم.
میررضوی افزود: این تعلل دولت در اعلام قیمت رب گوجه فرنگی از یکسو به ضرر واحدهای تولیدی ما است و از سوی دیگر کشاورزان و گوجه کاران نیز از آن متضرر می شوند؛ چون اگر از کشاورزان گوجه خریداری نشود محصول آنها هم روی زمین می ماند.
گفتنی است در حال حاضر قیمت رب گوجه بسته بندی ۸۰۰ گرمی حدود ۴۵ هزار تومان است و تولید کننده ها درخواست قیمت گذاری ۷۰ هزار تومانی این محصول را دارند. دبیر انجمن صنایع کنسروی ایران تاکید می کند: این قیمت درخواستی در واقع بر اساس آنالیز قیمتی است که به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت ارائه داده ایم که بر اساس افزایش هزینه های تولید محاسبه شده است.
میررضوی در خصوص شرایط بازارهای صادراتی رب گوجه فرنگی نیز اظهار داشت: اگر تولید انجام نشود امسال قطعا بازارهای صادراتی هم دچار مشکل خواهند شد؛ یعنی ابتدا باید بازار داخل تامین باشد تا بتوانیم صادر کنیم بنابراین کاهش تولید می تواند بازارهای صادراتی را نیز دچار اختلال کند.

۵۰ درصد از رب گوجه تولیدی در کشور صادر می شود

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای CIS و کشورهای خلیج فارس اصلی ترین بازارهای هدف ما هستند و تا حدودی هم به بازارهای اروپایی صادرات رب گوجه فرنگی داریم. به این ترتیب یکی از محصولات مهم صادراتی ما هر سال رب گوجه فرنگی و لذا دولت باید سریعتر در خصوص قیمت گذاری این محصول تصمیم بگیرد آن هم در شرایطی که ما بیش از ۶ ماه است که به مسئولین درخواست داده ایم اما هنوز جوابی دریافت نکرده ایم.
میررضوی در پایان تاکید کرد: سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن تولید رب گوجه فرنگی در کشور داریم که حدود ۵۰ درصد آن صادر می‌شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای