آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31640

تغییرات تکمیلی در قفسه‌های مرغ تخمگذار

مصرف‌کنندگان تخم مرغ در سال‌های اخیر بر روی چگونگی تولید آن حساسیت‌های ویژه‌ای از خود نشان می‌دهند. جمع بی‌شماری از مصرف‌کنندگان تخم مرغ در جهان، از شرق گرفته

تغییرات تکمیلی در قفسه‌های مرغ تخمگذار

مصرف‌کنندگان تخم مرغ در سال‌های اخیر بر روی چگونگی تولید آن حساسیت‌های ویژه‌ای از خود نشان می‌دهند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ جمع بی‌شماری از مصرف‌کنندگان تخم مرغ در جهان، از شرق گرفته تا غرب به رفاه و رعایت استانداردهای زندگی این مرغ‌ها توجه کرده و حتی حاضرند مبلغ بیشتری برای تخم‌مرغ‌هایی که از چنین مرغ‌هایی به دست می‌آید، بپردازند.

به همین دلیل فروشندگان تخم مرغ در دنیا، اظهارنظرهای زیادی در مورد مرغ‌هایی کرده‌اند که برای تمام عمر در قفس نگهداری می‌شوند و بر ضرورت آزاد بودن مرغ‌ها و داشتن فضای زندگی بیشتر برای آن‌ها تاکید نموده‌اند تا بتوانند رفتارهای طبیعی خود را نشان دهند.

تغییرات تکمیلی در قفسه‌های مرغ تخمگذار تغییرات تکمیلی در قفسه‌های مرغ تخمگذار

عده زیادی از حقوق‌دانان، قوانینی را تدوین نموده‌اند که پرورش‌دهندگان مرغ‌های تخم‌گذار به‌تدریج سیستم‌های نگهداری مرغ‌ها در قفس را کنار گذاشته و روش‌های تولید خود را تغییر دهند، اگر چه اخیرا تغییرات قابل توجهی در این روش با گسترش قفس‌هایی که تغییرات زیادی در آن‌ها به وجود آمده، امکان پذیر شده است.

قفس‌های جدید

به این دسته از قفس‌‌ها، «غنی شده» یا«تجهیز شده» می‌گویند که در واقع همان قفس‌های قدیمی با اندکی فضای بیشتر برای تخمگذاری و نشستن پرنده است. در پاره‌ای از موارد، قفس‌های جدید همان سیستم قدیمی هستند که دیواره بین آن‌ها برداشته شده است. شاید این قفس‌ها به‌عنوان یک جایگزین بهتر عرضه شده باشند، اما در واقع چندان تغییری در آن سیستم قدیمی ایجاد نشده است.

یکی از دلایل نداشتن کارآیی این روش، استقبال نکردن عمومی از چنین قفس‌هایی است، چرا که در یک نظرخواهی در سال 2015 اکثریت افراد مورد پرسش، از اینکه مرغ‌ها در قفس باشند، بسیار ناراضی بودند و آن را کاری غیراخلاقی می‌دانستند.

تعداد مرغ‌های در سیستم قفس در آمریکا از 90 درصد در سال 2016 به 65 درصد پس از پنج سال رسید و انتظار می‌رود که به تدریج به 35 درصد کاهش یابد و شرکت‌های تولیدکننده تخم‌مرغ قول داده‌اند که این کار را انجام دهند. هم اکنون کمتر از یک درصد از مرغ‌های تخم‌گذار در قفس‌های «تجهیز شده» نگهداری می‌شوند.

در اروپا 45 درصد و در انگلستان 35 درصد از مرغ‌ها همچنان در شرایط بسته نگهداری و آن چنان که تصمیم گرفته شده تا سال 2027 هیچ مرغ تخمگذاری در اروپا در قفس نخواهد بود.

تغییرات تکمیلی در قفسه‌های مرغ تخمگذار تغییرات تکمیلی در قفسه‌های مرغ تخمگذار

در حالی که اروپا در موقعیت دور انداختن و حذف قفس‌های «تجهیز شده» است، آمریکا در نظر دارد که بدون استفاده از این دسته از قفس‌ها، به طور کلی سیستم قدیمی را حذف و مرغ‌ها را از قفس آزاد نماید. کانادا با داشتن 85 درصد از مرغ‌های تخمگذار در سیستم قدیمی، در نظر دارد تا 27 درصد از آن‌ها را در قفس‌های جدید«تجهیز شده» نگه‌دارد که نوعی عقب‌ماندن از قافله پیشرفت آمریکا و اروپا است، اما شرکت‌های تولیدکننده موادغذایی به طور خاص بر روی رعایت رفاه پرندگان انگشت گذاشته تا آن‌ها را وادار به آزاد کردن مرغ‌ها از قفس و قرار گرفتن در یک مکان طبیعی نماید.

اگر چه صنعت مرغ‌ تخمگذار کانادا، تغییر از شرایط قفس‌های سنتی به آزاد را تا سال 2036 به عقب انداخته، اما نظرخواهی از مصرف‌کنندگان می‌گوید که آن‌ها مایل به پرورش این مرغ‌ها در شرایط آزاد هستند. مرغداران در نظر دارند که این کار را طی چهار مرحله انجام دهند که یکی از دلایل آن تحمیل هزینه به مرغداران است چرا که نمی‌توانند به یک‌باره چنین تغییری را به اجرا درآورند.

در پایان، آنچه مورد نظر مصرف‌کنندگان است، ایجاد تغییر در شرایط زندگی مرغ‌ها است؛ چرا که آن‌ها نمی‌خواهند تا این پرندگان در یک فضای بسته و شرایط سخت تخم‌مرغ تولید نمایند و حتی 81 درصد از آن‌ها حاضرند تا مبلغ بیشتری بپردازند برای تخم‌مرغ‌های پرندگانی که آزاد و بدون قفس زندگی می‌کنند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای