آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30056

تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی با دانشگاه آزاد اسلامی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی برخلاف تلقی رایج؛ حوزه یارانه‌بگیر و ضعیف نیست و در صورت ورود علم و فناوری، اقتصادی و درآمدزا می‌شود

تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی با دانشگاه آزاد اسلامی

کشاورزی با رسوخ علم و فناوری درآمدزا می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی برخلاف تلقی رایج؛ حوزه یارانه‌بگیر و ضعیف نیست و در صورت ورود علم و فناوری، اقتصادی و درآمدزا می‌شود، بی‌گمان کشاورزی از بسترهای باثبات برای سرمایه‌گذاری در کشور است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، صبح امروز تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه تحولی دولت مردمی برای ایران قوی به منظور افزایش سطح نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی با رویکرد تقویت امنیت غذایی بین وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شد.

دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در حوزه امنیت غذایی نقش الگویی در استان‌ها ایفا کند

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی از جمله منابع انسانی و زیرساخت‌های در اختیار، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در حوزه امنیت غذایی کشور با استفاده از فناوری‌های نو در اقلیم‌های مختلف کشور نقش الگویی در استان‌ها ایفا کند.
وی ادامه داد: همچنین دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نقش مروجی را با توجه به برعهده داشتن نقش آموزش با مهارت‌آموزی به بخش کشاورزی منتقل کند.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ سند عملیاتی و نقشه راهی توسط دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه امنیت غذایی ارائه شده که خواهد توانست در حوزه مختلف تولید غذا عملیاتی شود و نقش فناوری نیز در این نقشه مشخص شده است.

آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای کمک در حوزه امنیت غذایی به دانشگاه آزاد اسلامی

ساداتی‌نژاد از آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای کمک در حوزه امنیت غذایی به دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و افزود: رسالت دانشگاه آزاد نقش‌آفرینی در تربیت نیروی انسانی است که این دانشگاه به دلیل نیاز کشور، در این حوزه موفق عمل کرده است.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه امنیت غذایی با وجود نیروی انسانی و زیرساخت‌ها می‌تواند کشاورزی را از سمت معیشتی به سمت تجاری حرکت دهد، در حال حاضر این حرکت کند بوده و داروی سرعت بخشیدن به آن افزایش بهره‌وری است که تنها از طریق علم و فناوری محقق می‌شود که هسته اصلی این فناوری، دانشگاه به شمار می‌رود.
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: بخش کشاورزی بر خلاف آنچه در اذهان نقش بسته حوزه یارانه‌بگیر و ضعیف نبوده و می‌تواند در صورت ورود علم و فناوری بخشی بسیار فعال و درآمدزا باشد، تجربه کشورمان نشان داده که در بسیاری از بحران‌ها، بخش کشاورزی رشد خود را حفظ کرده و بی‌گمان از بسترهای باثبات برای سرمایه‌گذاری در کشور است.
وی با بیان این که حوزه غذا با توجه به مربوط بودن آن به سفره مردم حذف شدنی نیست، یادآور شد: امیدواریم این مهم بتواند سبب حرکتی با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی شود.

حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت مدل تربیت حرفه‌ای در کشاورزی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر کشاورزی دانش‌بنیان (تولید و اشتغال)، افزود: در حدود ۵ تا ۶ میلیون خانوار به صورت مستقیم در بخش کشاورزی فعال هستند و صنعت غذا در این بخش حرف جدیی را می‌زند.
محمدمهدی طهرانچی با تاکید بر این که در گذشته مسیر گذشته دانشگاه مسیر جامع‌پردازی نبوده است، گفت: در حال حاضر مواجه هستیم با عدم استقبال از آموزش کشاورزی و آموزش صنعتی که مرتبط با صنعت غذا است، هستیم.
وی با بیان اینکه باید آموزش حرفه محور عالی با کمک وزارت جهاد کشاورزی در این راستا انجام شود، یادآور شد: کسی که فارغ‌التحصیل دانشگاه در رشته کشاورزی می‌شود، فضای تجاری کار برای او آماده باشد که این مهم در حال حاضر محقق شده است.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، برای این منظور به مدلی احتیاج داریم که تا بین "دانش و فناورری" و "عرصه و صنعت" آشتی ایجاد کنیم و این مهم محقق نمی‌شود مگر با حرکت دانشگاه به سمت مدل جدیدی که مدل تربیت حرفه‌ای است.

جذب استعدادهای برتر

وی ادامه داد: در قدم اول بحث امنیت غذایی که جذب استعدادهای برتر است را در این مهم محقق خواهیم کرد، باید برای این منظور از عرصه‌های مدرن کشاورزی داشته باشیم و که این عرصه‌ها دارای آخرین فناوری‌ها باشند.
طهرانچی با اشاره به وجود ۱۷۰۰ هیات علمی با گستره ۴۰۰ شهر، یادآور شد: تغییر نگرش در آموزش عالی برای بخش کشاورزی باید محقق شود.
وی همچنین از حمایت و احیای هنرستان‌ها برای تربیت تکنسین، ارشد حرفه‌ای و دکترای حرفه‌ای اعلام آمادگی کرد و گفت: به دنبال ارتقای بهره‌وری هستیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای