آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26785

تفاوت کشت‌های هیدروپونیک، آکواپونیک و آئروپونیک

تفاوت کشت‌های هیدروپونیک، آکواپونیک و آئروپونیک/امروزه موضوع تهیه غذا برای جمعیت رو به افزایش جهان با در نظر گرفتن عواملی، مانند تغییرات اقلیمی، کمبود آب شیرین

تفاوت کشت‌های هیدروپونیک، آکواپونیک و آئروپونیک

بخش اول

امروزه موضوع تهیه غذا برای جمعیت رو به افزایش جهان با در نظر گرفتن عواملی، مانند تغییرات اقلیمی، کمبود آب شیرین، شور شدن اراضی و توسعه بیابان‌زایی، خشکسالی‌های درازمدت و…، تولیدکنندگان غذا را به‌سمت ابداع و ساخت فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که پیش از این مرسوم نبوده، هدایت کرده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ اگرچه استفاده از این روش‌ها اغلب نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و تقبل هزینه‌های زیاد است؛ اما به‌دلیل وجود تقاضا برای محصولات به‌دست آمده، این روش‌ها در شرایط توسعه و پیشرفت هستند.
حذف خاک از تولید محصولات کشاورزی، حذف مزارع و اراضی وسیع و استقرار این نوع از تولید در مناطق نزدیک به شهرهای بزرگ و حتی در درون فضاهای بسته داخل شهری به علاقه‌مندان چنین مشاغلی امکان فعالیت در این رشته‌ها را می‌دهد.

در این گزارش و قسمت‌های بعدی آن، ضمن معرفی روش‌های تولید محصولات کشاورزی (اغلب سبزی‌ها) بدون استفاده از خاک به جنبه‌های مفید و احیاناً غیرمفید این روش‌ها می‌پردازیم و اینکه چگونه هر یک از این موارد می‌تواند در تقابل با دیگری باشد.
هدف از بحث درمورد تقابل کشت‌های هیدروپونیک، آکواپونیک و آئروپونیک چه می‌تواند باشد، اینکه هر سه این روش‌ها می‌توانند جالب و مجذوب کننده باشند. در آغاز به تفاوت‌های بین هیدروپونیک‌ها و آکواپونیک‌ها می‌پردازیم.
در بسیاری از موارد این دو موضوع مشابهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ اما آکواپونیک‌ها به دسته هیدروپونیک تعلق ندارند.
همان‌طور که آئورپونیک‌ها نسبت به هیدروپونیک‌ها این چنین هستند؛ چراکه هر یک سیستم و روش‌های خاص خود را دارند.

ویژگی‌های کلی

1-این سه روش، جایگزین کشت گیاهان در خاک هستند.
2-هیدروپونیک‌ها مجموعه‌ای از سیستم‌های را نشان می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که حتی در حوضچه‌ها و مخازن آجری و سیمانی قابل اجرا است.
3-آئورپونیک‌ها ششمین روش از هیدروپونیک‌ها بوده و کاملاً با پنج روش قبلی هیدورپوینک‌ها تفاوت دارند. در این روش، ریشه‌ها در مخزن یا ظرف خاصی قرار نداشته و به حالت باز هستند و تنها حفاظ آنها هوای اطراف است.
4-اما آکواپونیک‌ها دارای ظرف و محل رشد بوده و کاملا شبیه سایر هیدروپونیک‌ها هستند؛ آکواپونیک‌ها برای کشت و تولید هم زمان گیاه و ماهی به کار می‌روند که در اینجا تفاوت این دو آشکار می‌شود. در این روش ماهی‌ها از گیاهان تغذیه می‌کنند و جایگزین محلول‌های غذایی در روش هیدروپوینک هستند. در حقیقت می‌توان آن را یک کشت دو گانه دانست. در روش آکواپونیک می‌توان ماهی‌های کوچک زینتی را در زیر گیاهان پرورش داد و درآمد دوگانه داشت.

مترجم مهدی رجول دزفولی

منبع

Ponicsarea.com
Hydroponics vs. Aquaponics vs Aeroponics: Common Features & Differences
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای