آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18400

تنها 20درصد برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی اجرا شده است

مهدی احمدی لفورکی - خبرنگار

تنها 20درصد برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی اجرا شده است
رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان این‌که تنها 20درصد برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی اجرایی شده است، گفت: اجرای الگوی کشت، سنددار کردن اراضی کشاورزی، ایجاد رصدخانه کشاورزی، دیپلماسی غذایی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی پنج اولویت وزیر جهاد هنگام حضور در مجلس برای کسب رأی اعتماد بوده که در راستای تحقق موارد یادشده گام‌های خوبی برداشته و کارهایی هم انجام شده، ولی مشکلاتی وجود دارد.
قاسم پیشه‌ور در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: در حوزه سنددار کردن زمین‌ها با برگزاری جلسات مختلف با اداره ثبت، اتاق اصناف، سازمان امور اراضی، نظام مهندسی کشاورزی و… تفاهم‌نامه‌ای امضاء تا به سنددار شدن اراضی کشاورزی منجر شود، اما مشکلی در این‌جا وجود دارد تفاوت بین فقه ما و قانون است و مشکل از آن‌جایی پیش می‌آید که پس از فوت مالک زمین بدون سند، ورثه می‌توانند آن را سریعاً تفکیک کنند و به فروش برسانند، در حالی‌که اگر زمین سند داشته باشد، چنین چیزی ممکن نیست و به همین دلیل کشاورزان از دریافت سند خودداری می‌کنند و راهکار این امر این است که دولت ارائه خدمات به کشاورزان را به داشتن سند منوط کند.

تورم، مانع اصلی اجرای کشت قراردادی

پیشه‌ور افزود: در حوزه الگوی کشت هم چند نقطه کشور به عنوان پایلوت انتخاب شده و کار در حال انجام است، ولی مشکلات بسیار است. یکی از موارد مهم در اجرای الگوی کشت توسعه کشت قراردادی است که با توجه به نرخ تورم بالا در کشور این کشت چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و کشاورز قبول نمی‌کند امروز بکارد و شش ماه بعد پولش را طبق قرارداد پیشین بگیرد و بدین جهت تورم یکی از موانع اجرای الگوی کشت و کشت قراردادی است.
وی تصریح کرد: تخصیص منابع تسهیلاتی به کشاورزان نیز با تأخیر همراه است و برای کشاورز دریافت تسهیلات امروز تا هفته بعد بسیار فرق دارد و این امر یکی دیگر از موانع اجرای کشت قراردادی است. این درحالی‌است که در کشورهای توسعه یافته تورم کم و قیمت‌ها ثابت است. گفتنی است تسهیلات کاشت دانه‌های روغنی سه میلیون تومان در هکتار است و این عدد در برابر محصولی که کشاورز برداشت می‌کند ناچیز است و به همین دلیل کشاورز خود را درگیر این رقم کوچک نمی‌کند.

تخصیص منابع کافی برای دولت سخت است

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در پاسخ به این‌که تحقق وعده سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در این حوزه اتفاق خاصی نیفتاده و چون 98درصد کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، تخصیص منابع کافی برای دولت سخت است و نمی‌تواند آن را تأمین کند.
وی ادامه داد: از آن‌جایی سودآوری در بخش کشاورزی بین هشت تا 10درصد و در سایر بخش‌ها 25 تا 30درصد است، به همین دلیل سرمایه‌گذار در این حوزه ورود نمی‌کند. همچنین ریسک طبیعی بخش کشاورزی، آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی، تأثیر تحولات جهانی بر حوزه کشاورزی و نیز خطر عوامل جوی سبب می‌شود سرمایه‌گذاران کمی به این بخش وارد شوند.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در پایان گفت: طی یک سال اخیر تحولات جهانی و بروز مسائل دیگر سبب شد برنامه‌های وزیر تحت‌الشعاع قرار گیرد و خوب اجرا نشود و تا زمانی که از ظرفیت‌تشکل‌ها به صورت کامل استفاده نشود، بدنه وزارت جهاد از دستورات وزیر تمام و کمال پیروی نکند و قوانین روی کاغذ بماند و اجرا نشود، وزیر در تحقق برنامه‌هایش موفق نمی‌شود.

مهدی احمدی لفورکی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای