آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24076

تهران در رتبه دوم فقر ذخایر آبی

میزان ذخایر مخازن آب در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۰ هزار متر مکعب کاهش یافته است.

تهران در رتبه دوم فقر ذخایر آبی

بررسی وضعیت ورودی سد‌های کشور

میزان ذخایر مخازن آب در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۰ هزار متر مکعب کاهش یافته است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از نبض بازار ، روشن است که عدم سازگاری منابع و مصارف آب، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور است و فشار بیش‌ازحد در برداشت و مصرف منابع آب باعث شده که محیط‌های آبی کشور در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار گیرند و از شواهد بارز آن خشکیدگی تالاب‌هاست.
برداشت بی‌رویه منابع آب‌های زیرزمینی و افت سطح آن نیز موجب شده از ۶۰۹ دشت کشور بالغ‌بر ۴۰۰ دشت به وضعیت بحرانی دچار شوند. البته تغییر اقلیم هم در این روند بی‌تأثیر نبوده و خشکسالی حاصل از تغییرات اقلیمی منجر به روی آوردن به برداشت بیشتر از آب‌های زیرزمینی شده است. کشور‌ها طبق استاندارد‌های جهانی مجازند ۱۰ درصد از آبخوان‌های خود را برداشت کنند، اما در کشور ما این میزان به ۷۰ درصد می‌رسد.

بررسی وضعیت ورودی سد‌های کشور

بررسی وضعیت ورودی سد‌های کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به ۱.۰۵ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۲ درصد کاهش دارد.
میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سد‌های استان تهران، سد‌های استان خوزستان و سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۱ درصد، ۱۸ درصد، ۴۲ درصد و ۲۹ درصد است.
در استان تهران نیز حجم مخازن در پایان شهریور ماه ۴۱۴ میلیون مترمکعب بوده و در شهریور سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۵۰۳ میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن حدود ۸۹ میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد، بدین معنا که از یک سال پر تنش آبی با کسری قابل توجه مخازن سد‌ها وارد سال آبی جدید شدیم.
در سال آبی گذشته ۱۵ درصد ورودی به سد‌ها نسبت به سال قبل کاهش داشته، در خصوص میزان بارش‌ها نیز باید گفت که در انتهای سال آبی ۱۴۰۱ _۱۴۰۰ میزان بارش‌ها ۲۰۷.۵ میلی متر بارندگی ثبت شده است، در متوسط بلندمدت میزان بارش‌ها به طور میانگین ۲۸۱ میلی متر ثبت شده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۵ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
بر اساس آخرین آمار تا یازدهم مهرماه نیز حجم مخازن سد‌ها ۳۸۵ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال قبل که ۴۶۷ میلیون مترمکعب بوده ۸۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
در سد‌های امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم ۲۴، ۷، ۶، ۱۶ و ۲۸ میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجه هستیم، پیش‌بینی بارش‌ها نیز تا نیمه دوم آذر ماه کمتر از میانگین و زیرنرمال است.
وضعیت منابع آبی گویای شرایط مناسبی نیست و انتظار می‌رود که همه شهروندان نسبت به این مساله حساس باشند تا پاییز خشک امسال را نیز بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

تهران در رتبه دوم فقر ذخایر آبی

براتی مشاور مدیر عامل آبفای تهران اظهار کرد: بعد از سیستان بلوچستان شهر تهران فقیرترین شهر در تامین آب آشامیدنی هست و باتوجه به آنکه در سومین سال خشکسالی قرار داریم و تغییر اقلیم شهر تهران را تحت تاثیر خود قرار داده و ذخایرآب‌های موجود کاهش یافته است.
مشاور آبفای تهران افزود: ذخایر مخازن روزانه آبگیری می‌شود، اما طبق بررسی‌های انجام شده هم اکنون میزان ذخایر مخازن آب تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۰ هزار متر مکعب کاهش داشته‌است.
وی در پایان یادآور شد: میزان مصرف لحظه‌ای آب تهران به ۳۹ هزار و ۵۰۰ لیتر رسیده و راهکار متنوعی برای صرفه جویی وجود دارد و باید هرخانواده متناسب با شرایط ۵۰ لیتر صرفه جویی کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای