آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20895

توافق به ایران نزدیک شد

یک کارشناس مسائل سیاسی اختلافات باقی مانده برای امضای توافق هسته‌ای را بسیار کوچک دانست و گفت: هیچ زمانی توافق تا این اندازه نزدیک نبوده است

توافق به ایران نزدیک شد

اختلافات اندک باقی مانده برای امضای توافق هسته‌ای

یک کارشناس مسائل سیاسی اختلافات باقی مانده برای امضای توافق هسته‌ای را بسیار کوچک دانست و گفت: هیچ زمانی توافق تا این اندازه نزدیک نبوده است، زیرا دو طرف با یکدیگر در چند مورد جزئی اختلاف دارند و در صورت حل این موضوع، توافق اعلام می‌شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، حسن بهشتی‌پور در خصوص روند توافق هسته‌ای اظهار کرد: هنوز جزئیات متن توافق هسته‌ای مشخص نشده است، اما به‌نظر می‌رسد هیچ زمانی توافق تا این اندازه نزدیک نبوده است زیرا دو طرف با یکدیگر در چند مورد جزئی اختلاف دارند و در صورت حل این موضوع توافق نهایی اعلام می‌شود.
وی طرف آمریکایی را در حال بررسی موضوعات مطرح شده از سوی ایران دانست و افزود: درباره پایان دادن به سوالاتی که آژانس درباره ایران مطرح کرده نیز قرار است موضوعی با عنوان پادمان هسته‌ای در نشست شهریورماه حل شود.
بیشتر بخوانید:
این کارشناس مسائل سیاسی یکی از خواسته‌های ایران در متن توافق هسته‌ای را پرداخت غرامت در صورت خروج آمریکا از برجام دانست و گفت: آمریکایی‌ها به شکل شفاهی این موضوع را پذیرفته‌اند اما ایران خواستار اعلام کتبی این موضوع است که هنوز طرف غربی در این باره پاسخی نداده است.

توافق نهایی به نفع دو طرف ایران و غرب است

وی اختلافات باقی مانده برای امضای توافق هسته‌ای را بسیار کوچک خواند و یادآور شد: توافق نهایی به نفع دو طرف ایران و غرب است، زیرا غرب به دنبال ورود نفت ایران به بازار جهانی است تا قیمت انرژی که پس از تحریم روسیه با مشکل روبه‌رو شد را تعدیل کند، با این حال هنوز دو طرف در حال چانه‌زنی هستند.
بهشتی‌پور با اشاره به تعیین محدوده زمانی مشخص برای اعلام نظر آمریکا درباره متن پیشنهادی توافق ادامه داد: فرصت نامحدودی برای اعلام نظر طرف آمریکایی وجود ندارد و به نظر می‌رسد که ظرف دو روز آینده نظر خود را اعلام خواهد کرد، به همین دلیل اعلام می‌شود که توپ در زمین آمریکا است البته طرف غربی پاسخ دو مورد از خواسته‌های ایران را اعلام کرد اما باید این موارد را به شکل کتبی در توافق بگنجاند.

منافع توافق برای ایران

وی درباره منافع توافق برای ایران خاطرنشان کرد: ایران و غرب به این توافق نیاز دارند، لغو تحریم‌های نفتی تأثیری در صادرات گاز ایران ندارد زیرا بخش زیادی از گاز تولیدی در کشور مصرف می‌شود اما ورود ۲.۵ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی، تأثیر بسزایی در ثبات قیمت انرژی خواهد داشت و این به نفع اروپا است.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نگرانی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برای تأمین انرژی در زمستان آینده گفت: توافق احتمالی برای کشور ما نیز فرصتی فراهم می‌کند که تا دو سال آینده یعنی حتی در صورتی که دولت آینده آمریکا توافق هسته‌ای را لغو کند، تأثیر بخشی از تحریم‌ها را بر اقتصاد خود کاهش دهد و بخشی از مشکلات اقتصادی موجود را برطرف کند.
وی خروج از برجام را در آینده به زیان آمریکا دانست و ادامه داد: با این حال اگر فرض کنیم که چنین اتفاقی رخ دهد، حداقل فرصت دو ساله‌ای برای ایران فراهم می‌شود که فضای مثبتی را برای اقتصاد آماده کند./ایمنا
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای