آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23181

تورم نشانه بیماری اقتصادی کشور است

در شهریورماه امسال، ایرانیان نسبت به شهریورماه سال گذشته حدود 1.5 برابر ضعیف‌تر شدند؛ در حالی‌که قرار بود قیمت کالاها پس از آنچه واقعی شدن نامیده شد

تورم نشانه بیماری اقتصادی کشور است
در شهریورماه امسال، ایرانیان نسبت به شهریورماه سال گذشته حدود 1.5 برابر ضعیف‌تر شدند؛ در حالی‌که قرار بود قیمت کالاها پس از آنچه واقعی شدن نامیده شد و دلار 4200 تومانی حذف گردید، دیگر افزایش قابل توجهی پیدا نکند و در همان نرخ‌های تعیین شده متوقف شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی : بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قیمت کالاها و بالاخص قیمت کالاهای مصرفی خانوار از بهار امسال مدام رشد داشته و به همین میزان، سفره‌ ایرانیان کوچک و کوچک‌تر شده است.
این افزایش قیمت‌ها چنان بوده که حتی یارانه نقدی پراخت شده برای دهک‌های مختلف جامعه که 300 و 400 هزار تومان در ماه بود هم تاثیر چندانی نداشته است.
نمی‌توان انکار کرد که دولت در این مدت افزایش حقوق برای بازنشستگان، صفر کردن تعرفه واردات روغن خام و دانه‌های روغنی و تلاش برای بازگزداندن برخی کارخانه‌های تعطیل شده به چرخه تولید و ایجاد یا احیای اشتغال تلاش کرده تا مقداری از سخت‌گیرهای که به قشر کم‌درآمد و با حقوق ثابت تحمیل شده بکاهد.
در این باره، مقامات دولتی مدعی هستند که در ماه‌های گذشته، شاخص بیکاری رو به کاهش گذاشته و از این بابت اقشار و دهک‌های ضعیف یا به سر کار رفتن خود و یا اعضای خانواده‌شان و کسب درآمد از وضعیت معیشتی بهتری برخوردار شده‌اند.
البته سازمان ملی آمار یا نهادهای مسئول دیگر در این باره آمار رسمی انتشار نداده‌اند و نمی‌توان مطمئن بود که آیا ادعای پیش گفته درست است یا نه.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم چند ه فته است که حتی سرپرست قابل اعتمادی ندارد و به‌واسطه حکم حکومتی رهبری، زاهدی‌وفا پس از ناکامی در کسب رأی اعتماد در جایگاه سرپرست باقی ماند.
از این بابت اصلی‌ترین نهاد مسئول رصد و سازمان‌دهی بازار کسب و کار در حال حاضر از جایگاه قابل اعتماد و تثبیت شده‌ای برخوردار نیست.
پیش از این گفته شده بود که تورم در ایران طی سال 1401 بین 42 تا 47 درصد در نوسان خواهد بود و چنانکه ایران و ایالات متحده بر سر احیای برجام به توافق برسند. این میزان ممکن است به زیر 30 درصد تنزل کند و اگر روابط تهران‌ـ واشنگتن وارد پیچیدگی‌های زیادی شود و تحریم‌های بیشتر و موثرتری علیه ایران وضع گردد این تورم ممکن است به بالاتر از 50 درصد نیز برسد و حتی ممکن است به ارقامی تا حدود 54 درصد هم بالغ گردد.
اما حالا و درحالی‌که هنوز تکلیف گفت‌وگوهای وین روشن نشده و معلوم نیست که آیا ایران و ایالات متحده به توافق دست می‌یابند یا خیر، میزان تورم نقطه به نقطه به رقم 50 درصد نزدیک شده و به 49.7 درصد رسیده است.
این در حالی است که در این روزها دلار و یورو هم پرواز قیمت را تجربه می‌کنند و دلار ماه‌هاست که مرز روانی 30 هزار تومان را هم پشت سر گذاشته است.
البته دولت امیدوار بود اعلام خبر آزادی 7 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی که در ازای آزادی باقر نمازی صورت گرفت تا حدی بازار نابه‌سامان ارز در ایران را آرام کند؛ ولی ناامیدی از حصول توافق در مورد احیای برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای مانع بزرگی در جهت آرام ساختن هیجان‌ها بازار شد.
اگر بپذیریم که تورم به مثابه درد در وقوع بیماری برای بدن است، آن گاه باید اذعان کرد که درد مزمن و طولانی تورم همچنان بدن اقتصاد کشورمان را رنجور و ناتوان کرده است.
در واقع، همان‌طور که درد هویت مستقل ندارد و ناشی از بیماری یا آسیب دیگراست، تورم نیز هویت مستقل ندارد و ناشی از مشکلات اقتصادی است. دقیقا به همین دلیل می‌توان گفت که چون تورم در ایران مشکلی مزمن و طولانی است، احتمالا مشکلاتی که باعث بروز تورم شده‌اند نیز مشکلاتی ساختاری و پیچیده هستند که تا رفع نشوند روند صعودی تورم ادامه خواهد داشت.
با این تورم کاملا قابل درک است که اقدامات دولت برای تسکین درد ناشی از تورم فقط برخی رنج‌های اقشار کم درآمد را کاهش می‌دهد و نه فقط در بلندمدت که حتی در میان مدت هم چاره‌ساز نیست.
این بدان معنی است که بالاخره دولت و حکومت باید تدابیری اتخاذ کنند تا طی روندی منطقی بیماری یا بیماری‌های اقتصادی درمان شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای