آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22420

تور ماهیگیران مازندارنی در خزر پهن شد

کمیته مدیریت صید شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران را امسال در ۲ تاریخ هفدهم و ۲۲ مهر ماه تعیین کرد و ماهیگیران مازندارنی

تور ماهیگیران مازندارنی در خزر پهن شد

رها سازی ۸۷ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه ها

کمیته مدیریت صید شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران را امسال در ۲ تاریخ هفدهم و ۲۲ مهر ماه تعیین کرد و ماهیگیران استان نیز این روزها در حال آماده سازی تورها و دیگر ادوات صیادی برای رفتن به دریا هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا، شیلات ایران امسال برای چهارمین سال پیاپی زمان آغاز صید ماهیان استخوانی را در شرق مازندران یک هفته زودتر از سایر مناطق یعنی از هفدهم مهر تعیین کرد، در این تاریخ یکهزارو ۱۰۰ صیاد عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره این منطقه صید ماهیان سفید،کفال و کپور را به عنوان مهمترین ماهیان استخوانی خزر آغاز می‌کنند.
بررسی ها نشان می دهد که شیلات ایران هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند.
مهمترین دلیلی که ماهیگیران شرق مازندران طی ۴ سال گذشته حدود یک هفته زودتر از دیگر مناطق استان های شمالی تورهایشان را در سواحل خزر پهن می کنند، نبود رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل منطقه میانکاله برای رها سازی بچه ماهی سفید است، از طرفی کفال خیز بودن این منطقه نیز عامل دیگر این تصمیم کارشناسی است.

مطالبات بر زمین مانده صیادان خزر مطالبات بر زمین مانده صیادان خزر

بر اساس اعلام رسمی شیلات ایران مابقی مجموعه ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره مازندران از ۲۲مهر امسال می توانند تورهایشان را در سواحل دریای خزر برای ماهیگیری پهن کنند.
ساماندهی جایگاه صیادی، آماده کردن تراکتورها و قایق‌های ماهیگیری، نوسازی و دوخت و دوز تورها و تامین سوخت ازجمله فعالیت‌های این روزهای صیادان عضو شرکت‌های تعاونی صیادی پره مازندران برای پهن کردن تورهای ماهیگیری در سواحل خزر است.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران گفت که ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد این روزها در حال آماده سازی تورها و ادوات ماهیگیری هستند تا با آمادگی کامل فصل صید را آغاز کنند.
عباس اسماعیلی ملا با بیان این که شیلات برای مشکل سرمایه در گردش شرکت های تعاونی تسهیلات پرداخت کرده است، ادامه داد: برای توسعه فعالیت های آبزی پروری در کنار ساحل و مکانیزاسیون صیادی محدودیتی در پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت های تعاونی صیادی وجود ندارد.
وی در باره تامین سوخت قایق های موتوری و تراکتورها نیز گفت که با هماهنگی اتحادیه صیادی پره و شرکت پخش فرآورده های نفتی ، کارت سوخت ها شارژ شده و مشکلی وجود ندارد.

رها سازی حدود ۹۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های شیلاتی مازندران

از آنجایی که حدود ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ هستند که برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی به دلایل مختلف ازجمله برداشت بی رویه شن وماسه، ساخت وسازهای غیرمجازدرحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده که همین امرباعث شده تا تکثیر بچه ماهی درمراکزبازسازی برای کمک به توسعه پایدارصیدوصیادی یکی ازاولویتهای کاری شیلات شود.
ورود انواع آلاینده های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان سفید دچار اختلال شود و تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آنها در دستور کار قرار گیرد.
سابقه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در مازندران به سال ۱۳۵۲ بر می گردد.
رئیس و مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره استان برآمادگی و اتخاذ تمهیدات لازم ازسوی اتحادیه و تشکل‌های صیادی پره در آستانه صید ماهیان در مهرماه تاکید کرد و گفت: براساس مصوبه کمیته مدیریت صید ماهیان استخوانی سازمان شیلات ایران صید ماهیان استخوانی پره در استان مازندران از نیمه دوم مهرماه سال جاری آغازخواهد شد.
خشایار نواحی افزود: امسال با هماهنگی شیلات ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید ، ۱۲میلیون قطعه بچه ماهی کپورو حدود پنج میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری با هزینه حمل و نقل ۶میلیارد تومانی از سوی اتحادیه صیادی پره در رودخانه های شیلاتی غرب تاشرق استان رها سازی شد.
وی با ابراز امیدواری از برگشت ماهیان رها سازی شده به تور ماهیگیران توضیح داد: در حال حاضر مسایل تامین سوخت برای قایق های موتوری و تراکتور با هماهنگی شیلات حل و فصل شده است ، اما سرمایه در گردش شرکت های تعاونی برای خرید ادوات صیادی کم است.
وی بیان داشت:هر شرکت تعاونی در فصل ماهیگیری به سه تن تور نیاز دارد که هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا ، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و آشغال های رهاشده دردریا سبب پارگی تورها می شود.
نوایی با بیان این که در حال حاضر شرکت های تعاونی سخت مشغول ترمیم باز سازی تورها و یا خرید تور جدید هستند ،توضیح داد: اگر مصوبه ۱۰۰میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور محترم از محل تعدیل ،ساماندهی ، اقتصادی کردن و تثبیت اشتغال به جامعه صیادی شرکت های تعاونی اختصاص بیابد ، بسیاری از مشکلات حل و فصل می شود.

مشکلات جامعه صیادی مازندران

وی با بیان با اشاره به این که همچنان مشکلات جامعه صیادی مازندران در بخش بیمه لاینحل باقی مانده است، توضیح داد: در حال حاضر سهم پرداخت حق بیمه هر یک نفر از اعضای ۴هزارو ۲۰۰ نفر از ماهیگیران عضو شرکت تعاونی ها ماهانه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است که این رقم با توجه به فعالیت ۶ماهه بسیار سنگین است،امیدواریم طرح کاهش حق سهم بیمه ماهیگیران از ۲۷درصد به ۱۷درصد کاهش بیابد ، مصوبه قانونی دولت که از ۱۰ سال پیش تا کنون عملیاتی نشده است.
بررسی ها نشان می دهد که وزارت رفاه همچنان به دلیل مشکلات مالی مصوبه هیات دولت مبنی بر کاهش ۱۰ درصد حق سهم بیمه صیادان را اعمال نمی کند.
مدیر عامل شرکت تعاونی ماهیگیران صیادی پره مازندران یکی دیگر از خواسته جامعه صیادی را نوع بیمه که سخت و زیان آور محسوب شود اعلام کرد و بیان داشت: به همین دلیل اکنون ماهیگیران باید به مدت ۳۰ سال سابقه اشتغال و بیمه ای داشته باشند ، موضوعی که ماهیگیران را پیر و فرسوده کرده است.

ماه مهر فصل شروع صید ماهیان استخوانی در دریای خزر

بر اساس آمار رسمی شیلات مازندران در فصل صید گذشته حدود یکهزارو ۶۰۰ تن ماهی استخوانی توسط صیادان پره از دریای خزر صید که کاهش حدود ۳۵ درصدی نسبت به فصل صید سال ۳۹۹ داشته است.
به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از ماه مهر شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی تا اواسط اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی ادامه می یابد.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می ‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای