آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29170

تولید بیش از یک میلیون تن محصولات شیلاتی در سال جاری

رییس سازمان شیلات کشور گفت: برنامه امسال تولید محصولات شیلاتی یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن بود که در ۹ ماهه سال جاری ۷۱ درصد برنامه محقق شده است.

تولید بیش از یک میلیون تن محصولات شیلاتی در سال جاری
رییس سازمان شیلات کشور گفت: برنامه امسال تولید محصولات شیلاتی یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن بود که در ۹ ماهه سال جاری ۷۱ درصد برنامه محقق شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ؛ سیدحسین حسینی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای این سازمان اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن تولیدات شیلاتی داشتیم که از میزان ۷۰۲ هزار تن متعلق به صید و صیادی و ۵۵۷ هزار تن نیز مربوط به آبزی‌پروری است و رتبه دوم جهان و ۱۲ آسیا را در تولید محصولات شیلاتی کسب کرده‌ایم.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی ۳۷۷۶ درصد رشد تولیدات محصولات آبزی داشتیم.
رییس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: حدود ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰ اسکله تخلیه آبزیان و ۳۷ اسکله مردمی داریم؛ همچنین 11 هزار و ۵۰۰ شناور در حوزه صید و صیادی فعالند و ۲۷هزار مزرعه آبزی پروری داریم.
حسینی تصریح کرد: امسال ۶۱ هزار تن میگو در کشور تولید شده است و ۹۵۰ مزرعه میگو و همچنین ۱۲۶ مزرعه در حوزه خاویار داریم. از سال ۲۰۱۰ به دلیل صید بی‌رویه ماهیان خاویاری برداشت تجاری از دریاچه خزر ممنوع شد و حدود 11 سال است که در بیش از ۲۳ استان کشور پرورش ماهیان خاویاری انجام می‌شود. در حال حاضر نیز ۱۷ تن خاویار و حدود ۴ هزار تن هم گوشت خاویاری تولید می‌شود.

۷۱۸ هزار و ۶۶۵ هکتار کل مزارع پرورش ماهی و میگو در کشور داریم

وی با بیان اینکه ۷۱۸ هزار و ۶۶۵ هکتار کل مزارع پرورش ماهی و میگو در کشور داریم، گفت: در برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی قرار است این میزان به دو برابر افزایش یابد و برای دستیابی به این مهم باید در محورهای افزایش بهره‌وری در مزارع موجود با استفاده از مکانیزاسیون، هوشمندسازی، استفاده از ذخایر برداشت نشده در آب‌های عمیق و نیمه عمیق و صید فراسرزمینی حرکت کنیم.
به گفته وی برنامه امسال برای تولیدات محصولات آبزی یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن بود که در ۹ ماهه امسال، ۷۱ درصد آن محقق شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: تولید هوشمند است و اگر بازار فعال شود، تولید به دنبال آن خواهد رفت. در بازار داخل چالش‌هایی وجود دارد که یکی از آنها قیمت آبزیان و ارزان سازی و دیگری فرهنگ سازی است.
رییس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: می‌توان با حذف واسطه‌ها و در اختیار قرار دادن گونه‌های مختلف در جهت ارزان سازی اقداماتی انجام داد و با استفاده از رسانه‌ها و برگزاری جشنواره طبخ انواع ماهیان نیز در راستای ارتقای فرهنگ استفاده از محصولات شیلاتی گام های موثری برداشت. به عبارت دیگر باید به نسبت به عرضه گونه‌های متعدد و فرآوری‌های متنوع آبزیان اهتمام بورزیم.
وی در ادامه به آمار صادراتی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار با تراز مثبت ۵۲۰ میلیون دلار صادرات آبزیان داشتیم و میزان صادرات نیز ۱۶۶ هزارتن بود.
حسینی افزود: برای صادرات محصولات به بازارهای جهانی از جمله چین و روسیه الزاماتی نیاز است و باید استانداردهای جهانی رعایت شود. درصددیم با آموزش‌هایی به بهره‌برداران، تولید قراردادی، ایجاد زنجیره ارزش، صادرات هدفمند را در دستور کار قرار دهیم.

گونه‌های از ماهی کیفیت خوبی دارند ولی ما بلد نیستیم از آن استفاده کنیم

وی در پاسخ به این سوال که سازمان شیلات در راستای تنظیم بازار ماهی شب عید چه اقدامی انجام داده است گفت: در شش ماهه اول سال تولیدکنندگان به دلیل تقاضای کم زیان می‌بینند و در شش ماهه دوم سال نیز به دلیل افزایش تقاضای مصرف کنندگان دچار آسیب می‌شود، به همین دلیل تفاهم‌نامه‌های خوبی با مراکز عرضه مستقیم از جمله میادین میوه و تره بار و بازارهای تخصصی منعقد کرده‌ایم تا محصولات با قیمت‌های واقعی به دست مصرف کننده برسد.
وی در ادامه گفت: برخی از گونه‌های ماهی کیفیت خوبی دارند ولی ما بلد نیستیم از آن استفاده کنیم. برای مثال ماهی کیلکا، کیلویی۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است ولی به دلیل استخوان و بوی زیاد، استقبال زیادی از آن نمی‌شود یا گونه‌های کپورماهیان نیز به همین شکل است. به همین جهت درصدد این هستیم تا با آموزش نحوه طبخ، گونه‌های دیگر ماهی را در سبد غذایی مردم قرار دهیم. همچنین با همکاری اتحادیه‌های ماهیان سردابی و گرمابی اقداماتی در راستای عرضه مستقیم برخی گونه‌های دیگر را انجام داده‌ایم. همچنین با تاکید وزیر جهاد کشاورزی نیز در راستای واگذاری زمین برای بازارهای تخصصی برای آبزیان تدابیری در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش پایانی صحبت‌هایش با بیان اینکه صید ترال برای تدوین برنامه و ساماندهی آن به مدت دو سال متوقف شد، گفت: هم اکنون دستورالعمل صید ترال تدوین شده است. همچنین این دستورالعمل به تصویب شورای عالی امنیت ملی کشور رسیده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای