آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33949

پیش‌بینی تولید ۱۴۰ هزار تن عسل در سال جاری

مجری طرح توسعه زنبورداری گفت: امسال پیش بینی می‌ شود که تولید عسل به ۱۴۰ هزار تن و سایر محصولات مانند ژل رویال،گرده و بره موم به ۱۱۰۰ تن برسد. اخبار سبز

پیش‌بینی تولید ۱۴۰ هزار تن عسل در سال جاری
مجری طرح توسعه زنبورداری گفت: امسال پیش بینی می‌ شود که تولید عسل به ۱۴۰ هزار تن و سایر محصولات مانند ژل رویال،گرده و بره موم به ۱۱۰۰ تن برسد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ تورج صارمی در حاشیه اولین همایش ملی زنبور عسل و صنایع وابسته که به مناسبت روز جهانی زنبور برگزار شد، گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز به صورت مقطعی ممکن است با این موضوع مواجه شده باشیم، اما به صورت مداوم سازمان دامپزشکی کشور در حال پیگیری موضوع ثبت سفارش دارو‌ها و مکمل‌هاست و تاکنون مشکل خاصی از زنبورداران به ما منعکس نشده است.

مصرف سموم بی‌کیفیت منجر به کاهش جمعیت زنبور عسل در کشور شده

او ادامه داد: طبق آمار سرشماری در سال ۱۴۰۱ تعداد بالغ بر ۹۴ هزار زنبوردار حدود ۱۳۶ هزار تن عسل در کشور تولید کردند که این تعداد عسل در ظرفیت بالغ بر ۱۱.۵ میلیون کلنی توسط تولیدکنندگان انجام شد. برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی می‌کنیم که ۱۴۰ هزار تن عسل و ۱۱۰۰ تن نیز سایر محصولات مانند ژل رویال، گرده و بره موم… تولید شود.
مجری طرح توسعه زنبورداری درباره اینکه مصرف سموم بی‌کیفیت منجر به کاهش جمعیت زنبور عسل در کشور شده و آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟ گفت: در سال گذشته چندین جلسه در ستاد گرده افشانی با حضور معاونت‌های تخصصی، سازمان حفظ نباتات و دامپزشکی و موسسه تحقیقات علوم دامی برگزار کردیم و ماحصل این بود که دستورالعمل‌هایی برای مراقبت از گرده افشان‌ها که یکی از آن‌ها زنبور عسل است توسط سازمان حفظ نباتات تدوین شد. مکاتباتی نیز برای امسال داشتیم که متاسفانه مجددا این اتفاق افتاد، ولی مسئولان در تلاش هستند که در شرایط موجود پوشش‌های حمایتی را برای زنبورداران پیش بینی کنیم.
صارمی ادامه داد: با اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام شد استفاده از سمومی که منجر به تلفات زنبور‌ها می‌شد توسط سازمان جهادکشاورزی استان‌ها و از طریق سازمان حفظ نباتات متوقف شد و در تلاشیم بتوانیم با هماهنگی‌هایی که در سال قبل در خصوص تدوین دستورالعمل بیمه تکمیلی زنبورستان‌ها برای مقابله با خطر سمپاشی در سالجاری انجام شد با قید فوریت به استان‌ها ابلاغ کنیم.
مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در خصوص شکر نیز گفت: سال گذشته تلاش کردیم که سهمیه زنبورداران را در خصوص نهاده شکر تامین کنیم. طبیعی است وقتی میزان گرده و شهد گیاهان کاهش می‌یابد و خشکسالی‌های مستمر داریم باید بتوانیم به عنوان تغدیه کمکی از نهاده شکر استفاده کنیم. سال گذشته با پیگیری‌های متعددی که انجام شد توانستیم حدود ۴۰ هزار تن شکر بین زنبورداران با نرخ مصوب توزیع کنیم.
او افزود: از بهمن ماه تامین شکر را دنبال کردیم و به دلیل مشکلاتی که تامین نهاده شکر وجود داشت مقداری این کار با وقفه مواجه شد، ولی با دستور مقام عالی وزارت موضوع در حال پیگیری است و به زودی سهمیه ۲۰ هزار تنی که برای زنبورداران به تفکیک استان‌ها در نظر گرفته شده توزیع کنیم.

صادرات محصولات زنبورعسل

صارمی به صادرات محصولات زنبورعسل اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۱۶۰۰تن عسل را صادر کردیم. یکی از اهدافی که برای توسعه صادرات دنبال می‌کنیم با توجه به قابلیتی که عسل ایرانی دارد تدوین زنجیره محصولات زنبور عسل است. تلاش می‌کنیم با شکل گیری زنجیره‌های محصولات زنبورعسل ضمن تولید قراردادی، ساماندهی تولید داخل، توسعه صادرات را داشته باشیم.
او گفت: در این راستا اقداماتی را پیگیری کردیم و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور سال گذشته با هماهنگی‌هایی که جلسه دیپلماسی شکل گرفت قرارداد صادرات عسل بالغ بر ۵۰۰ تن با کشور چین منعقد شد و در تلاشیم که بتوانیم با تامین عسل از زنبورداران و اتحادیه‌های استانی زمینه صادرات عسل با کیفیت را به چین و سایر کشور‌ها فراهم کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای