آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32183

تولید ۹۰ درصد کودهای کشاورزی کشور طی سال گذشته

مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی گفت: میزان تولید داخلی تا ۹۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کود‌های کشاورزی

تولید ۹۰ درصد کودهای کشاورزی کشور طی سال گذشته

خودکفایی کودهای کشاورزی تا سه سال آینده

مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی گفت: میزان تولید داخلی تا ۹۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کود‌های کشاورزی از تولید داخلی تامین شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما یزد، حمید رسولی در رابطه با برنامه‌های سال جدید در راستای خودکفایی در تولید کود گفت: میزان تولید داخلی کود کشاورزی تا ۹۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود که در سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کود‌های کشاورزی از تولید داخلی تامین شود.
وی افزود: در حال حاضر در بعضی از کود‌های کشاورزی نظیر کود اوره که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه تنها وارد کننده نیستیم که از صادرکنندگان بزرگ منطقه هم به شمار می‌آییم.

وضعیت تولید و مصرف کود‌های میکرو

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی با اشاره به وضعیت تولید و مصرف کود‌های میکرو اظهار کرد: این کود‌ها ۱۰۰ درصد تولید داخلی هستند و امسال نیز طبق سنوات گذشته بخشی از فعالیت‌های تامین و توزیع کود‌های کشاورزی به کود‌های میکرو اختصاص دارد.
وی با بیان این که در سال ۱۴۰۱ در راستای تولید کود‌های کشاورزی در کشور ۱۷ پروژه خودکفایی به تولید رسیده است، ذکر کرد: مستند کارنامه‌ عملکرد وزارت جهادکشاورزی در این بخش گواه آن است که در سال ۱۴۰۱ از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کود‌های کشاورزی، کود‌های یارانه‌ای شامل فسفاته، پتاسه و ازته تامین و توزیع شده که حدود ۹۰ درصد این کود‌های یارانه‌ای، تولید داخل بوده و صرفا ۱۰ درصد مجموع آن وارداتی است.

روند رو به رشد تولید داخلی کود در ایران

رسولی با اشاره به روند رو به رشد تولید داخلی کود در ایران تصریح کرد: در دهه ۸۰ معادله‌ سهم تولید داخل و واردات کود‌های کشاورزی دقیقا برعکس بود یعنی در ابتدای سال‌های دهه ۸۰ تقریبا ۹۰ درصد کود‌های کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شد و ظرفیت تولید داخلی تقریبا ۱۰ درصد مقدار تامین و تدارک سالانه بود.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت داخلی‌سازی تامین و توزیع کود‌های مورد مصرف بخش کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کود و در نهایت محصولات کشاورزی بسیار مهم و موثر است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای