آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23360

تکرار دور باطل محدودسازی اینترنت

فیلترینگ یا محدودسازی اینترنت یکی از گزینه‌های اصلی روی میز در زمان‌های مختلف ازجمله اغتشاشات اخیر در ایران است.

تکرار دور باطل محدودسازی اینترنت

عادی سازی بی‌قانونی با فیلترینگ اینترنت

فیلترینگ یکی از گزینه‌های اصلی روی میز در زمان‌های مختلف ازجمله اغتشاشات اخیر در ایران است. این امر به‌دلیل اقبال و وابستگی بسیار مردم به اینترنت و فضای مجازی است؛ به‌طوری‌که بانیان امنیت در کشور گمان می‌کنند با محدودسازی اینترنت می‌توانند عرصه را بر غرض‌ورزان و معاندین تنگ کرده و با اطلاع‌رسانی یکپارچه تنویر افکار عمومی را در دست گیرند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ فاطمه امیری : براساس گزارش‌های موجود، ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۱۱۲ درصد و تعداد کاربران آن ۹۴ میلیون نفر اعلام شده است که بیانگر گستردگی مخاطبان آن است؛ اما مشاهدات بیانگر شکست فیلترینگ در ایران است، به‌طوری‌که تجربه فیلتر شدن تلگرام این روزها به‌صورت دیگری در حال تکرار است.
فیلتر شدن تلگرام یا توئیتر در ایران فضا را برای نصب فیلترشکن‌ها بر گوشی‌های همراه و ویندوزهای ایرانی باز کرد؛ به‌طوری که می‌توان گفت اکثر گوشی‌های همراه بعد از فیلتر شدن تلگرام به فیلترشکن دسترسی پیدا کردند؛ اما این بار با فیلتر شدیدتر فضای مجازی دیگر فیلترشکن‌های رایگان به‌راحتی کار نمی‌کنند و سایت‌های ارائه دهنده خدمات فیلترشکن با افزایش شدید قیمت فیلترشکن‌ها کسب و کار پر سودی را راه انداخته اند.

مردم مجبور به خرید فیلترشکن شدند

با جست‌وجویی ساده در اینترنت لیست‌های طولانی از فیلترشکن باز می‌شود که با صرف هزینه‌ای در حدود 100هزار تومان از یک‌ تا 12ماه وی پی ان هایی قابل خریداری هستند.
اغلب مردم مجبور به خریداری فیلترشکن برای برخورداری از شبکه‌های اجتماعی و برقراری ارتباط یا مدیریت کسب و کار خود هستند و به‌طور کلی راه آنها از اغتشاشگران جدا است؛ اما با فیلترینیگ اینترنت آنها به دور زدن سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی روی آورده‌اند که این امر نمی‌تواند نتایج مثبتی برای کشور به‌دنبال داشته باشد.
کشور چین از جمله کشورهایی است که فیلترینگ گسترده را به اجرا درآورده است؛ به‌طوری که آمار منتشر شده در این زمینه در کشور چین نشان می‌دهد حدود دو میلیون نفر تنها وظیفه کنترل محتوای فضای مجازی این کشور را برعهده دارند.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از ساکنین پکن، هدف اصلی کنترل فضای مجازی نوعی فرهنگ‌سازی است، به‌طوری که انتشار مطالب غیراخلاقی در این کشور غیرقانونی است و سمت و سوی شبکه‌های اجتماعی در این کشورها به مطالب سرگرمی، آموزشی و اقتصادی سوق پیدا کرده است.
در نهایت بررسی‌ها نشان می‌دهد چین با معرفی پلتفرم‌های داخلی و کنترل محتوا فضا را به نوعی پیش برده که رضایت مردم خود را کسب کرده است.
در مقابل رها کردن فضای مجازی در ایران چالشی است که پیامدهای مخرب فراوانی به‌دنبال داشته است؛ هر چند کسب و کارهای آنلاین زمینه برای اشتغال‌زایی هزاران نفر فراهم کرده؛ اما از سوی دیگر به‌دلیل نبود تفکر مدیریتی کارآمد در این حوزه به اصطلاح پیج‌های غیراخلاقی یا متضاد با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در این فضا رو به افزایش بوده است که زمینه را برای سوء‌استفاده معاندین جمهوری اسلامی ایران فراهم آورده است.

فیلترینگ راهی پیش پا افتاده و بدون فایده برای مدیریت فضای مجازی

در این میان فیلترینگ راهی پیش پا افتاده و بدون فایده برای مدیریت فضای مجازی قلمداد می‌شود و دور زدن آن با خرید فیلترشکن در اصل بازار افرادی را گرم می‌کند که مخالف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی در حال اقدام هستند.
دست خالی سیاست‌گذاران جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ راهکاری برای بهره‌گیری از اینترنت گران برای مردم علاقه‌مند و نیازمند به فضای مجازی مسئله‌ای است که توجه جدی را می‌طلبد.
فیلترینگ اینترنت و از دست رفتن کسب و کار و فضای سرگرمی برای مردم موضوع مهمی است که تداوم آن سبب می‌شود فضای مجازی نیز به سرنوشت تلگرام منجر شود و راهکارهایی برای مردم ایران از سوی دیگر کشورها اتخاذ شود که قطعا در نهایت به زیان کشور خواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید

  • ناشناس پاسخ به نظر

    ۱۲ ماه ۱۰۰ تومان نیست برادر۳ ما ۱۰۰ تومان

چندرسانه‌ای