آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31256

تیر خلاص بر پیکر صنعت دامداری و مرغداری

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

تیر خلاص بر پیکر صنعت دامداری و مرغداری
چه بلایی بر سر تولید داخلی آمده که همه کشورها برای تامین گوشت مورد نیاز ما به صف می‌شوند؟!
اخبار سبز کشاورزی ؛ هجدم اسفندماه، به نقل از رئیس انجمن تامین کنندگان فرآورده‌های خام دامی خبری روی سایت خبرگزاری‌ها رفت مبنی بر اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای هفته آینده گوشت با کیفیت تازه از کشورهای رومانی و استرالیا در حجم مطلوب وارد کشور می‌شود.
مطابق این خبر فرهاد آگاهی، اعلام کرد که در پی توافقات انجام شده با وزارت جهادکشاورزی واردکنندگان خوشنام برای حل مشکل گرانی گوشت و کمک به تنظیم بازار، علاوه بر واردات گوشت از مبادی روسیه، قزاقستان و مغولستان، اقدام به واردات گوشت با کیفیت تازه از کشورهای رومانی و استرالیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت گوسفند خواهند کرد.

تیر خلاص بر پیکر صنعت دامداری و مرغداری تیر خلاص بر پیکر صنعت دامداری و مرغداری

مطابق این خبر و به گفته رئیس انجمن تامین‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی، به زعم مساعدت‌ها، رفع موانع و تسهیل فرآیندها توسط معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی، تامین ارز علی‌القاعده ارز نیمایی برای واردات گوشت گوسفندی به کندی صورت می‌گیرد، اما محموله‌های گوشت باکیفیت از طریق هواپیما و تریلی‌های مجهز یخچال‌دار به‌صورت متعدد و برنامه‌ریزی شده از ابتدای این هفته وارد کشور می‌شود و تا سه ماه آینده و تا زمانی که قیمت به تعادل برسد و منطقی شود، ادامه خواهد داشت.
اما نکاتی در مورد این خبر؛ اول این‌که باید پرسید آیا در این میان کسی به فکر تولیدکنندگان داخلی هم هست و این‌که چه بلایی بر سر تولید داخلی آمده که همه کشورها برای تامین گوشت قرمز ما به صف شده‌اند.
با توجه به اینکه اخیرا وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده بود که به دلیل آگاهی نداشتن از میزان تولید داخلی اجازه صادرات دام زنده داده بودیم که وقتی متوجه شدیم، تولید دام کافی در کشور وجود ندارد جلوی صادرات را گرفتیم؛ یعنی از یک طرف جلوی صادرات را می‌گیرند و از طرف دیگر گوشت قرمز وارد می‌کنند و قوز بالا قوز دامداران و دیگر تولیدکنندگان مواد پروتئینی؟!

نکته دیگر این‌که از نظر آقایان حجم مطلوب و قیمت مناسب گوشت چیست؟!

مسئله دیگری که به ذهن می‌رسد این‌که باز خدا رحمت کند پدر بانک مرکزی را که ارز مورد نیاز را برای واردات به‌خوبی تامین نکرده و گرنه وزارت جهادکشاورزی نشان داد که توجه چندانی به تولیدکنندگان داخلی نداشته است.
این اتفاقات نشان می‌دهد که کشاورزان و دامداران و بهره‌‎برداران هیچ پناهی در این کشور ندارند. مقایسه کنید این جریانات را با واردات خودرو که چه «سیاه بازی‌هایی» برای واردات آن انجام می‌شود و معلوم نیست بالاخره خودرویی وارد کشور میشود یا نه؟ اما متاسفانه دیوار تولیدکننده بخش کشاورزی کوتاه است و هر بلایی سر آنها بیاید برای کسی اهمیتی ندارد!

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای