آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18210

نگاهی بر نظریه تیپ شخصیتی آدم های موفق

نگاهی بر نظریه تیپ شخصیتی آدمای موفق نشریه سازمان مک کنزی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره در جهان است

نگاهی بر نظریه تیپ شخصیتی آدم های موفق

مدل‌های ذهنی کشاورز، شکارچی و ماهیگیر

اخبار سبز کشاورزی : نشریه سازمان مک کنزی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره در جهان است، در یکی از شماره‌های اخیر خود، مقاله‌ای تحت عنوان «استعاره‌هایی برای زندگی» منتشر کرد و کوشید دیدگاه انسان‌های موفق در نقاط مختلف جهان را به شکل استعاره‌ای ساده و قابل فهم، طبقه بندی کند. در این مقاله، گزارش شد که دو مدل ذهنی قالب در جهان وجود دارد. مدل ذهنی «شکارچی» و مدل ذهنی «کشاورز».
کسانی که در جاده موفقیت مانند یک شکارچی زندگی و حرکت می‌کنند، تمام لحظات زندگی خود را در پی «شکار» می‌گردند. همه چیز از دیدگاه آنان یا فرصت است یا تهدید. هر صدای نجوایی، هر درخشش نوری، هر مسیر تاریکی می‌تواند در آنها امید یا ترس ایجاد کند.
شاید شکارچی بودن بد نباشد. شکارچی توانمند می‌داند که شب هنگام، شکار در دست به خانه بازخواهد گشت. بر در و دیوار خانه خود، پوست شکارها و شاخ گوزن‌ها و دندان گرازها را نصب می‌کند و هر شب در اندیشه شکار فردا می‌خوابد.
سختی زندگی شکارچی در این است که هر موجود زنده‌ای را یا شکار می‌داند یا شکارچی. اگر آن را شکار ببیند، تا دست یافتن بر آن و به چنگ کشیدن آن، آرامش را تجربه نخواهد کرد و اگر دیگری را شکارچی ببیند، سختی رقابت، طعم شیرین شکار را تلخ خواهد کرد.
این شکارچیان را در محیط کسب و کار دیده‌اید؟ تمام روز در پی تلاش و موفقیت و رشد و پیشرفت و پول و دیوارهای اتاقشان پوشیده از مدارک و تقدیرنامه‌ها و نشان‌ها.
هستند کسانی که در جاده موفقیت، مانند یک کشاورز زندگی می‌کنند. بذری می‌کارند و آرام می‌نشینند. می‌دانند روزی این بذر به میوه تبدیل خواهد شد. تا آن روز در انتظار می‌مانند. شاید هر از گاهی، آبی بر مزرعه بپاشند و خاک را سیراب کنند. شاید گاهی دستی بر سر و روی نهال‌ها بکشند. اما هر چه باشد، آرام‌تر از شکارچی زندگی می‌کنند.
مردی را می‌شناختم که به آرامی و بی‌تنش کار می‌کرد. هر روز مثل روزهای قبل. او می‌گفت می‌دانم که وقتی بیست سال تجربه داشته باشم، می‌توانم به تدریج کسب و کار جدیدی برای خودم آغاز کنم.
این مرد را بیشتر کشاورز می‌دانیم تا شکارچی. عموم مردم در یکی از این دو قفس ذهنی گرفتار می‌شوند. گروه نخست آن‌چنان دل‌مشغول رشد و موفقیت می‌شوند که ابعاد دیگر زندگی را فراموش می‌کنند و گروه دوم، آن‌چنان به جستجوی آرامش بر می‌خیزند که شیرینی تنش و تکاپو را به فراموشی می‌سپارند.
شاید راه سوم، الگوی ذهنی «ماهی‌گیر» باشد. آرامش و سکوت و لذت و انتظار برای فرصت. زمانی که فرصتی دست داد با سرعت و انرژی برای در اختیار گرفتن آن بکوشیم و دوباره در انتظار و آرامش بنشینیم.
موفقیت در زندگی، نه با آرامش مطلق به دست می‌آید نه با کوشش جانفرسا. موفقیت ترکیب مناسبی از این دو است.

محمد قاسم حلاجیان

دیدگاه تان را بنویسید

  • فرزان پاسخ به نظر

    این تقسیم‌بندی بسیار کلی است و مشکلات ساختاری در ارائه نظریه خود دارد.
    کشاورز هم در تلاش خود شبیه شکارچی عمل می‌کند. او فهمیده چگونه بذر یا نهال را بکارد تا محصول دهد.
    این دستاورد توانسته جامعه و تمدن ایجاد کند. شکارچی‌ها قرن‌ها به دنبال شکار برای رفع نیاز اولیه خود بودند و هیچگاه تمدن ایجاد نکردند.
    جامعه باید اصول اولیه سرعت در یادگیری، تحقیق و تفکر را آموزش دهد.

چندرسانه‌ای