آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31989

جذابیت‌هایی برای خرید مرغ منجمد

مرغ منجمد به همان اندازه که نسبت به مرغ گرم، جذابیت کمتری دارد و بسیاری از مردم دوست دارند که مرغ و گوشت و اصولا پروتئین گوشتی را تازه و گرم تهیه و استفاده کنند

جذابیت‌هایی برای خرید مرغ منجمد
مرغ منجمد به همان اندازه که نسبت به مرغ گرم، جذابیت کمتری دارد و بسیاری از مردم دوست دارند که مرغ و گوشت و اصولا پروتئین گوشتی را تازه و گرم تهیه و استفاده کنند، درصد قابل توجهی از مردم نیز علاقه‌مند هستند که به فرآورده‌های منجمد روی بیاورند و از آنها بهره ببرند.
اخبار سبز کشاورزی ، نادر کریمی جونی | عمده دلیل جذابیت مرغ منجمد نسبت به مرغ گرم، ارزانی آن است؛ چنانکه مرغ منجمد نسبت به مرغ گرم حدود 30 درصد ارزان‌تر است و همین امر تعداد خریداران مرغ گرم و حساسیتی که در مورد قیمت آن وجود دارد، این شدت تقاضا و حساسیت قیمت در مورد مرغ منجمد وجود ندارد و در برخی مراکز فروش در حالی که برای خرید مرغ گرم به نرخ مصوب صف طویلی تشکیل شده است، خریداری برای مرغ منجد وجود ندارد و به طور آزاد و بدون محدودیت، مرغ منجمد به مشتریان فروخته می‌شود.
همین کاهش و ارزانی قیمت باعث شده تا این تصور در میان مصرف‌کنندگان رواج پیدا کند که مرغ منجمد نسبت به مرغ گرم دارای ارزش غذایی و بهداشتی کمتری است و به همین دلیل استفاده از مرغ و اصولا پروتئین منجمد چندان عاقلانه نیست.
اما این ادعا چندان صحیح نیست؛ چراکه مرغ‌های منجمد که عمدتا ایرانی هستند در فرایندی کاملا تخصصی و بهداشتی منجمد می‌شوند و ارزش غذایی آنها حفظ می‌شود، پس از انجماد و در جریان حمل و نقل و توزیع هم این فرآیند تخصصی امتداد پیدا می‌کند و به همین دلیل نه فقط مصرف مرغ یا گوشت منجمد باعث شیوع یا تداوم بیماری نمی‌شود؛ بلکه به لحاظ بهداشتی و ارزش غذایی با مرغ گرم تفاوت چندانی ندارد.
از این جهت، آنچه درمورد ارزش غذایی یا بهداشتی نبودن مرغ منجمد گفته می‌شود نه مبنای فنی دارد و نه به لحاظ علمی قابل احراز و تایید است.
تنها موضوعی که جذابیت مرغ گرم را بیشتر کرده به سرعت مصرف و طعم باز می‌گردد؛ در واقع مصرف‌کنندگانی که مصرف بلافاصله دارند بهتر است که مرغ گرم منجمد بخرند؛ چراکه در این صورت زمانی برای یخ‌زدایی و… صرف نمی‌شود و در همان لحظه خرید می‌توان مرغ خریداری شده را پاک و خرد کرد و به مصرف رساند.
در نظر بسیاری از افراد، مرغ گرم طعمی بهتر و خوشایندتر نسبت به مرغ منجمد دارد و به همین دلیل جذابیت زیادی برای مصرف آن وجود دارد.
برخی سرآشپزها نیز توصیه می‌کنند که برای تهیه برخی غذاها، حتما از مرغ تازه و گرم استفاده شود تا طعم این نوع غذاها بهتر و دلپذیرتر شود؛ اما این مساله نیز سلیقه‌ای است و نمی‌توان آن را به همه افراد و ذائقه‌ها تعمیم دارد.
برای برخی افراد استفاده از مرغ یا گوشت منجمد مرغ یا گوشت گرم تفاوت چندانی ندارد و در ذائقه ایشان هر دو طعم یکی است؛ این نکته نیز مطرح است که ادعای کاهش ارزش غذایی در فرایند یخ‌زدایی پاک و خرد کردن و انجماد مجدد مرغ، ادعای درستی نیست؛ چراکه اگر فرایند یخ‌زدایی کاملا تخصصی و براساس شیوه‌های اصولی انجام پذیرد، ارزش غذایی پروتئین گوشتی حفظ می‌شود.
در واقع آنچه پس از خرید برای پروتئین گوشتی رخ می‌دهد دقیقا به مشتری و رفتار وی بستگی دارد و اشتباه یا خطای مشتری نباید به عهده فرایند تولید و نگهداری صنعتی گذاشته شود.
در عین حال، این نکته نیز اهمیت دارد که اگر قرار است مرغ خریداری شده پس از پاک کردن و خرد شدن منجمد و در فریز نگهداری شود، این فرایند دوباره همان انجماد را در گوشت ایجاد می‌کند و در این صورت تازگی طعم گوشت نگهداری شده در فریزر از دست می‌رود.
به همین دلیل اگر قرار است مرغ خریداری شده نهایتا منجمد و در فریزر نگهداری شود، تفاوت چندانی میان مرغ گرم ومرغ منجمد ندارد؛ ضمن آنکه مرغ منجمد ارزان‌تر است و از نظر مرغ گرم و مرغ منجمد وجود ندارد. ضمن آنکه مرغ منجمد ارزان‌تر است و از نظر اقتصادی خرید مرغ منجمد به صرفه است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای