آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17317

جذب یک میلیون نفر از روستاییان و عشایر در صندوق بیمه

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

جذب یک میلیون نفر از روستاییان و عشایر در صندوق بیمه
بیت الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر با اشاره برنامه‌ریزی برای جذب یک میلیون نفر در صندوق بیمه روستاییان در سال 1401 عنوان کرد: این صندوق یکی از برکات جمهوری اسلامی ایران است که در راستای اصل22 قانون اساسی که بیمه را برای همگان تلقی کرده است و نیز فرمایشات مکرر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی به اقشار محروم جامعه شکل گرفته است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، برقراری که در نشست خبری به مناسبت هفدهمین سالروز تاسیس صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر و همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر برگزار می‌شد، گفت: این صندوق زمانی تاسیس شد که نظام اسلامی به بلوغ رسیده و تجربیات گرانبهایی را اندوخته بود و می‌دانست که این صندوق می‌تواند برای جامعه هدف بسیار مفید و ارزشمند باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: بعد از تاسیس، این صندوق توانسته بالای 30 میلیون نفر از روستاییان، عشایر و اقشار هدف را زیر چتر خدماتی خود قرار دهد و ضریب پوشش را تا 15 درصد جامعه هدف بالا برده و اهداف بلندی را برای آینده در نظر دارد.
برقراری گفت: این صندوق با توجه به جمیع جهات می‌تواند به‌عنوان یک صندوق این صندوق جوان، پویا، کارآمد و فعال، در نظام اسلامی ظهور و بروز قوی داشته باشد و با این ویژگی ما دو مسئولیت عمده برعهده داریم؛ اولین رویکرد حاکمیتی است و کسانی را که می‌توانند عضو این صندوق باشند شناسایی و ترغیب می‌کنیم تا از خدمات صندوق بهره‌مند شوند.
از طرف دیگر ثبات و پایداری صندوق نیز باید جزو رویکردهای اصلی ما باشد و حرکت این دو در کنار هم با یک نگاه دقیق علمی باعث ثبات و پایداری عمیق صندوق خواهد شد. در حال حاضر، پشتیبانی صندوق یک به 10 است که در بین دیگر صندوق‌‌های بازنشستگی بی‌نظیر است؛ یعنی از هر 10 نفر عضو این صندوق یک نفر بازنشسته می‌شود.

جذب یک میلیون نفر در صندوق بیمه روستاییان جذب یک میلیون نفر در صندوق بیمه روستاییان

تدوین برنامه 5 ساله صندوق

مدیرعامل صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: اولین گامی که برداشته‌ایم توسعه و طراحی استراتژی صندوق، مبتنی بر نگاه علمی و محاسبات واقعی است تا به بحران‌هایی که برخی صندوق‌های بازنشستگی با آن مواجهند، دچار نشویم. برای این منظور از آخرین تجارب داخل کشور و نیز تجارب دیگر کشورها استفاده کرده‌ایم تا در یک برنامه 5 ساله گام به گام به جلو حرکت کنیم.
برای این منظور، پنج محور اصلی با شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را طراحی و مد نظر داریم که عبارتند از:
1 تحلیل مبتنی بر دانش‌بنیان از نیازهای و انتظارات جامعه هدف؛
2 توسعه نظام‌های دانش‌بنیان در فرآیندهای مالی و اقتصادی؛
3 توسعه نظام‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در صندوق و شرکت‌های تابعه؛
4 توسعه نظام‌های دانش‌بنیان در فرآیندهای سرمایه اطلاعاتی؛
5 توسعه نظام‌های دانش‌بنیان و نوآوری در فرآیندهای سرمایه انسانی و سازمانی.
برقراری توضیح داد: 29 زیر پروژه مبتنی ‌بر این 5 محور اصلی طراحی و هدف‌گذاری شده و در راستای تحقق آن به جلو حرکت خواهیم کرد.

یک‌سوم جمعیت کشور، هدف صندوق

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: یک‎سوم جمعیت کشور باید تحت پوشش صندوق بیمه روستائیان و عشایر باشد. این جمعیت شامل روستائیان، عشایر و جمعیت شهرهای زیر 20 هزار نفر هستند که شروع آن از سن 18 سالگی تا 50 سالگی است و اگر افراد زیر 18 سال و بالای 50 سال را از جمعیت هدف این صندوق کم کنیم، به طور خالص حدود 10 میلیون نفر جمعیت هدف صندوق است که باید بتوانیم آنها را به این صندوق جذب نمایم.

دو میلیون نفر بیمه شده

برقراری گفت: تاکنون بیش از 2میلیون نفر عضو بیمه شده فعال و غیرفعال داریم که یک‌میلیون و 560هزار نفر از آنها عضو بیمه شده فعال هستند.
از 10 میلیون افراد هدف خالص جامعه هدف، یعنی روستاییان، عشایر، کشاورزان و شهرهای زیر 20 هزار نفر هنوز حدود 7 میلیون نفر عضو صندوق نیستند و باید تلاش کنیم تا این افراد را تحت پوشش قرار دهیم و اگر این موضوع تحقق پیدا کند، قطعاً در راستای رفع فقر و محرومیت و البته حرکت در راستای تحقق عدالت اجتماعی است و این صندوق مفتخر است که به یکی از ارزشمندترین اقشار جامعه که امنیت غذایی را برای کشور محقق می‌سازند، خدمت می‌کند.

جذب یک میلیون نفر در یک سال

مدیرعامل صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر ادامه داد: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با تلاش همکارانم در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، هدف‌گذاری کرده‌ایم که یک میلیون نفر از جامعه هدف را جذب صندوق بیمه نمایم و مفهوم این جمله این است که ظرف یک سال باید معادل 10 سال گذشته پیشرفت داشته باشیم، چون صندوق در طول 17 سال گذشته چنانچه گفته شد یک میلیون و پانصد و شصت هزار بیمه شده فعال دارد و حال قرار است در یکسال یک میلیون نفر بیمه شده جدید جذب کنیم به این معنی که این تعداد در یک سال معادل 70 درصد رشد خواهد داشت.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای