آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16810

جشن 175سالگی مسی فرگوسن

امسال، شرکت مسی فرگوسن، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی جهان، یکصد و هفتاد و پنجمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد.

جشن 175سالگی مسی فرگوسن
امسال، شرکت مسی فرگوسن، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی جهان، یکصد و هفتاد و پنجمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد.
اخبار سبز کشاورز : شرکتی که نطفه اولیه آن در سال 1844 توسط یک فرد روستایی ایرلندی مهاجر به کانادا به نام Daniel Massey بسته شد، کشاورزی که در کارگاه کوچک خود به تعمیر وسایل و ادوات کشاورزی می‌پرداخت. او تصمیم گرفت که اداره مغازه کوچک خود را به پسرش Hart واگذار و در این راه به او کمک نماید. این اتفاق بسیار پیش از آن که Harry Ferguson دیده به جهان باز کند، رخ داد.
"دانیل مسی" از سن 19 سالگی برای ایجاد یک مزرعه در اطراف محل زندگی خود، درختان بسیاری را قطع کرد، اما حس کارآفرینی وی آن‌چنان بود که تصمیم به ساخت ادواتی مانند: موور، ریپر، کمباین برداشت غلات و ماشین بافه‌بندی گرفت.
در یک دوره زمانی سه‌ساله آن کارگاه کوچک مبدل به یک محل تعمیر ادوات کشاورزی خوب و ماندگار شد و "دانیل مسی" علاوه‌بر کارگاه، خانه روستایی و بخشی از زمین‌های خود را نیز به Hart واگذار کرد که آن اقدام مصادف با سال 1847 بود و اکنون پس از گذشت 175 سال، کارخانه‌ای که در این مسیر زمانی طولانی، فراز و فرودهای بسیاری را به خود دیده است؛ تولد خود را جشن می‌گیرد.
"هارت مسی" در سال 1851 یک شرکت ساخت ادوات با مشارکت پدرش به راه انداخت و شرکتی به نام Newcastle Ontario تاسیس کرد، اما "دانیل مسی" در نوامبر سال 1856 چشم از جهان فرو بست. "هارت مسی" کسی نبود که متوقف شود، بنابراین در سال 1896 به کمک پسرش Charles در شهر تورنتو کانادا، شرکتی که 700 نفر کارگر در آن کار می‌کردند را تاسیس نمود.

ماشین برای مزارع جدید

تغییر کاربری اراضی مرتعی و جنگلی به زمین‌های زراعی، تقاضا برای ادوات برداشت محصول را در اواخر قرن 19 بیشتر کرد، چرا که مناطق غربی و شمالی کانادا به روی کارآفرین‌ها باز شده بود.
در این سال‌ها کارخانه هارت‌مسی به سرعت توسعه یافت و به‌موازات آن کارخانه‌های دیگری نیز به راه افتادند که کارخانه سازنده ادوات کشاورزی در اونتاریو کانادا به نام Alanson Harris یکی از آنها بود.
این کارخانه در سال 1857 شروع به کار کرد که پس از مدتی پسرش John نیز وارد این رشته شد تا بتوانند همانند "دنیل مسی" به کار تولید ادوات کشاورزی بپردازند.

جنگ کمباین‌ها در کانادا

در سال 1884، شرکت آلونسون هاریس، 1700 کمباین برداشت غلات در منطقه اونتاریو فروخت، در حالی که خانواده مسی، 2500 دستگاه فروخته بودند. آن‌ها به واقع رقیب یکدیگر بودند. بازار برای آن دو رقیب بسیار سودآور بود. آن‌هایی که از دور نظاره‌گر آن رقابت شدید و جدی بودند، این وضعیت را به‌خوبی مشاهده می‌کردند.

تعرفه‌ها برای حفظ منافع و ارتقای کیفیت

یکی از دلایل رشد صنعت کانادا در آن زمان، اعمال تعرفه برای واردات ادوات آمریکایی به کانادا بود، تعرفه‌هایی که "هارت مسی" بسیار مراقب آنها بود و برای حفظ آن‌ها در صورت لزوم از نفوذ و قدرت مجامع سیاسی نیز استفاده می‌کرد.

اتحاد مسی و هاریس

بدون توجه به آنچه بین این دو رقیب سرسخت سپری شده بود، آن‌ها پیشنهاد ادغام با یکدیگر دادند و اولین حرکت آغاز شد. در ماه جولای سال 1891، شرکت Massey-Harris تاسیس شد. هارت‌مسی که چهل سال قبل این کار را با کمک پدرش شروع کرده بود در سال 1896 درگذشت؛ اما شرکت همچنان به ساخت گاوآهن و تراکتورهای بخار ادامه داد و پای به قرن بیستم گذاشت در سال 1917 ضمن توافق با شرکت Bull Tractor، اقدام به واردات یک تراکتور سه‌چرخه نمود. توافقی که بیش از یک سال طول نکشید. در سال‌های دهه 1950، شرکت مسی‌هاریس با مباشرت و سرپرستی James Duncan در اسکاتلند کارخانه‌ای برای ساخت انواع تراکتور و کمباین تاسیس کرد. در آن زمان شرکت هاری فرگوسن یکی از پیشگامان ساخت تراکتور و سایر دنباله‌بندها بود. اما با یک گفتگوی ساده بعد از شام، جمیز دانکن توانست آن را خریداری کند.
در حال‌حاضر کارخانه مسی فرگوسن مجموعه‌ای از انواع تراکتور با قدرت‌های مختلف را در سرتاسر جهان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد تا با تولید هر چه بیشتر بتوانند در امنیت غذایی جهانی سهمی داشته باشند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۲- سال ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای