آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28725

فشار آمریکا بر عراق برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق گفت: بخش خصوصی در بخش صادرات الزامی به گرفتن دلار ندارد و صادرکنندگان بعضا ارزهایی مانند ریال، درهم امارات، لیر

فشار آمریکا بر عراق برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران

ایران مقصر افت ارزش دینار عراق نیست

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق گفت: بخش خصوصی در بخش صادرات الزامی به گرفتن دلار ندارد و صادرکنندگان بعضا ارزهایی مانند ریال، درهم امارات، لیر و یوان چین دریافت می کنند و برخی دلار می گیرند. لذا محدودیت در عرضه دلار مشکل ما نیست و این تجار عراقی هستند که باید مشکل شان را حل کنند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از همشهری آنلاین ؛ بررسی حرکات ایالات متحده نشان می‌دهد که این روزها به دنبال ایجاد فشار حداکثری علیه ایران و در نظر دارد تا بر تمامی مسیرهای منتهی به اقتصاد و تامین مالی ایران فشار بیاورد.
روزنامه وال استریت ژورنال هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد: مقامات آمریکایی و عراقی می‌گویند، فدرال رزرو نیویورک در ماه نوامبر اعمال کنترل‌های شدیدتر بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک‌های تجاری عراق را در اقدامی برای کاهش پولشویی و انتقال غیرقانونی دلار به ایران و سایر کشورهای خاورمیانه که به شدت تحریم هستند را آغاز کرد.
بانک‌های عراقی از سال ۲۰۰۳ تحت قوانینی با میزان سخت‌گیری کمتری فعالیت می‌کردند. به گفته مقامات، اما سال‌ها دولت‌های ضعیف و بحران‌های متعدد، باعث شد تا اداره کنندگان عراق، سیستم بانکی را با شیوه‌های انتقال پول جهانی وفق ندهند.
بر اساس این گزارش و به گفته مقامات آمریکایی و عراقی، از زمان اجرایی شدن این رویه‌های جدید، ۸۰ درصد یا بیشتر از حواله‌های روزانه دلاری عراق که قبلاً در برخی روزها بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار بود، به دلیل اطلاعات ناکافی در مورد مقصد وجوه یا اشتباهات دیگر مسدود شده است.
با کمبود دلار، واحد پول عراق تا ۱۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است که این مسئله منجر به افزایش شدید قیمت‌های کالاهای وارداتی از جمله تخم‌مرغ، آرد و روغن خوراکی شده است.
اما چنین اقدامی از سوی آمریکا تا چه اندازه می تواند ایران را در روابط با عراق دچار مشکل کند؟
سید محمد حسینی عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص قوانین جدید خزانه داری آمریکا در عراق برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران گفت: عراق سال گذشته حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی کسب کرده و حدود ۷۵ میلیارد دلار واردات انجام داده و سهم ایران حداکثر حدود ۹ میلیارد دلار از این مقدار است لذا اگر فرض بر این باشد که ما همه این مبلغ را به دلار از عراقی ها بگیریم بازهم در مقابل درآمدهای ارزی و گردش دلار در بازار عراق رقم قابل ملاحظه ای نیست.
وی گفت: اما مسئله ای که موجب شده تا چنین حساسیت هایی از سوی آمریکا به وجود آید این است که عراق، درآمدهای نفتی خود را بین بانک های خصوصی و دولتی توزیع می کند و از آنها دینار دریافت می کند. چون دولت عراق به دینار نیاز دارد نه دلار. لذا به آمریکا لیست بانک ها را می دهد و می گوید که به هر بانک چقدر ارز حواله شود. اما کنترلی بر اینکه ارز چگونه در بازار عراق توزیع شود، ندارد. اما الان می خواهند نظارت کنند که این پول کجا مصرف می شود؟
وی در خصوص تاثیر این نظارت بر بازار صادرات ایران به عراق گفت: نظارت ها بر بازار دلار عراق کمی کار را برای ما سخت می کند چرا که آمریکایی ها می گویند در معاملاتی که عراق با ایران دارد نباید دلار استفاده شود.
وی گفت: البته خیلی نمی تواند صادرات را با مشکل مواجه کند چرا که عمده کالاهای صادراتی ما به عراق برق و گاز است که ۵۰ درصد صادرات را به خود اختصاص می دهد و مدت هاست که عراق در خصوص این صادرات حاضر نیست به ما دلار بدهد و عمدتا در قبال آن به ما کالا می دهد و در این خصوص با عراق تهاتر می کنیم. تاجر عراقی کالای اساسی مورد نیاز ما را خریداری می کند و به ما تحویل می دهد. به عنوان مثال سال گذشته یک میلیارد دلار از عراق واردات انجام دادیم.
حسینی افزود: بخش خصوصی در بخش صادرات الزامی به گرفتن دلار ندارد و صادرکنندگان بعضا ارزهایی مانند ریال، درهم امارات، لیر و یوان چین دریافت می کنند و فقط برخی دلار می گیرند. لذا محدودیت در عرضه دلار مشکل ما نیست و این تجار عراقی هستند که باید مشکل شان را حل کنند چرا که آنها می خواهند از ما کالا بخرند. این موضوع گرچه در کل ممکن است مبادلات ما با عراق را کمی دچار اختلال کند اما مشکل اصلی متوجه تاجران عراقی است.
به گفته وی، دولت عراق و آمریکا جو روانی راه انداخته‌اند که دلار از عراق به ایران قاچاق می شود. در حالی که باید کالایی از ایران به عراق صادر شود که ما در قبالش دلار دریافت کنیم.
وی ادامه داد: سقف صادرات ما به عراق مشخص است. غیر از آمار رسمی، بخشی از کالاها ایران به عراق قاچاق می شود و قاچاقچیان در قبالش دلار می گیرند که ربطی به ما ندارد و نه مورد تایید ماست و نه دولت عراق.
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: به عنوان مثال دام از حدود ۵۰۰ روستای مرزی ما به عراق قاچاق می شود که نمی توان جلوی این کار را گرفت. یا اینکه دارو یا فراورده های نفتی از ایران قاچاق می شود.
وی گفت: امااگر فکر کنیم که اتفاقات اخیر ممکن است مردم عراق را به ایرانی ها بدبین کنند که اگر یک دلار که ۱۳۵۰ یا ۱۴۵۰ دینار بود الان به ۱۷۵۰ دینار رسیده است، مقصر ایران است، نه اینطور نیست. این آمریکاست که ورودی دلار به عراق را ۸۰ درصد کم کرده است. قبلا روزی ۲۵۰ میلیون دلار ارز به عراقی ها می داد اما الان روی ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار ارز می دهد. همین موضوع موجب کاهش ارزش دینار در برابر دلار شد اما اخیرا که مسئله ارز حل شده و حواله ارزی از آمریکا در حال انجام است یک دلار آمریکا معادل ۱۵۵۰ دینار عراقی شده است که تا هفته آینده این نرخ به احتمال خیلی زیاد کاهش پیدا خواهد کرد و به نرخ های قبلی باز خواهد گشت.
حسینی گفت: البته این اخبار قطعا نرخ دلار در ایران را به خاطر ایجاد جو روانی تا حدی تحت‌الشعاع قرار داده است. اما مهم این است که است ما برای دلار جایگزین داریم، اینکه آمریکا از دولت عراق بخواهد که دلار به ایران ندهد و آن را محدود کند، فرقی به حال ما نمی کند چرا که صادرکننده ما با تجار عراقی کار بانکی انجام نمی دهند. آنها این موضوع را می دانند که مردم عراق از طریق صرافی ها مثل نقل و نبات دلار معامله می کنند وقتی یک عراقی به ایران می آید با خود دلار می آورد، حال اگر از بانک های عراق یورو بگیرد یا هر ارزی به جز دلار، چه فرقی برای ما می کند. الان دینار عراق هم قابل مبادله است و بیشتر تبادلات در صرافی ها انجام می شود تا از طریق بانک های عراق.
طبق آخرین آمار تاکنون ۸ میلیارد دلار به عراق صادرات داشتیم که پیش بینی می کنم این رقم تا پایان سال به ۱۰ میلیارد دلار برسد. عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به مهم ترین صادراتی که ایران به عراق دارد، گفت: مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، فراورده های نفتی، و مواد غذایی و لوازم خانگی بیشترین سهم از صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص می دهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای