آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18754

جنگ و خسارت 4 میلیارد دلاری بر اکوسیستم‌های ایران

از هنگامی که ابزار جنگی از شمشیر، سپر، نیز و تیر و کمان به تفنگ، توپ و نارنجک و پس از آن انواع بمب و موشک تبدیل شد و کار به استفاده از مواد شیمیایی کشید

جنگ و خسارت 4 میلیارد دلاری بر اکوسیستم‌های ایران

معرفی کتاب: اثرات آلاینده‌های جنگ خلیج فارس بر مناطق جنوبی ایران

اخبار سبز کشاورزی : از هنگامی که ابزار جنگی از شمشیر، سپر، نیز و تیر و کمان به تفنگ، توپ و نارنجک و پس از آن انواع بمب و موشک تبدیل شد و کار به استفاده از مواد شیمیایی کشید، نه فقط انسان‌ها که محیط زیست، جانوران و گیاهان نیز از آثار سوء آنها در امان نماندند.
هنوز و پس از 33سال از پایان جنگ خلیج فارس بسیاری از رزمندگانی که تحت‌تأثیر آلاینده‌های جنگی قرار داشته‌اند، متحمل زجری مادام‌العمر شده‌اند.
چهار تن از نویسندگان کتاب: « pollution Effects of the Persian Guif War on the Southern Regions Of Iran» که به زبان انگلیسی نوشته شده است، آثار آلاینده‌های مواد به کار برده شده در سلاح‌های جنگی در جنگ ایران و عراق توسط عراقی‌ها را بر روی محیط‌زیست استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و پس از آن سایر استان‌های متاثر از جنگ نظیر ایلام، کردستان و… مورد مطالعه و بررسی قرار دادند که به نتایج قابل‌توجهی دست یافته‌اند.
در جریان این جنگ علاوه‌بر تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم آلاینده‌ها بر محیط زیست، بافت بیولوژِیک بسیاری از کشورهای جهان صدمه دیده است.

معرفی کتاب: اثرات آلاینده‌های جنگ خلیج فارس بر مناطق جنوبی ایران معرفی کتاب: اثرات آلاینده‌های جنگ خلیج فارس بر مناطق جنوبی ایران

دکتر سودابه علی‌احمد کروری، متخصص در تکنولوژی طبیعت و محیط زیست از دانشگاه وین، اتریش؛ دکتر انوشیروان شیروانی در ژنتیک جنگل و استاد دستیار در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران؛ دکتر محمد متین‌زاده، متخصص در تکنولوژی طبیعت و عضو علمی انستیتو تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و مصطفی خوشنویس، عضو علمی انستیو تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، به این کار مهم اهتمام ورزیده و در نتایج تحقیقات خود نزدیک به 3 میلیارد دلار (2 میلیارد و 818 میلیون و 955 هزار و 218 دلار) خسارت برای اکوسیستم نواحی جنوب، جنوب‌غربی و مرکزی ایران برآورد کرده‌اند.
این تحقیقات در 17 منطقه از 10 استان و بر روی چهار نمونه گیاهی، شامل 1-کُنار، 2-مانگرو سفید، 3-آکاسیا، 4-بلوط به اجرا درآمد که در این تحقیقات آنزیم‌های گیاهی شامل پراکسیداز، آمیلاز و کاتالاز و همچنین آنزیم‌های موجود در خاک و اثرات آن‌ها بر عناصر و ساختار گیاهان اندازه‌گیری شده است.
علاقه‌مندان به مطالعات اثرات آلاینده‌ها بر محیط زیست و به‌ویژه مواد آلاینده ناشی از مواد شیمیایی در سلاح‌های جنگی می‌توانند از مستندات موجود در این کتاب بهره‌مند شوند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای