آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19395

جهرم، شهر مرکبات و خرمای «شاهانی» از تشنگی رنج می‌برد

استان فارس یکی از قطب‌های کشاورزی و باغداری در ایران شناخته می‌شود و البته در بسیاری از دیگر زیربخش‌های کشاورزی از پتانسیل‌های بسیاری برخوردار است

جهرم، شهر مرکبات و خرمای «شاهانی» از تشنگی رنج می‌برد
استان فارس یکی از قطب‌های کشاورزی و باغداری در ایران شناخته می‌شود و البته در بسیاری از دیگر زیربخش‌های کشاورزی از پتانسیل‌های بسیاری برخوردار است؛ اما یکی از مهم‌ترین مشکلات این استان زرخیز، کمبود منابع آب است که کشاورزی این استان را به چالش کشیده است.
اخبار سبز کشاورزی : شهرستان جهرم نیز یکی از شهرستان‌های مهم در استان فارس است که از نظر کشاورزی، باغبانی، دامپروری، مرغداری و… مطرح است.
بی‌گمان هر وقت که صحبت از خرمای «شاهانی» می‌شود، باید شناسنامه آن را در جهرم جست‌وجو کرد و انواع مرکبات از قبیل پرتقال، لیمو، نارنج و… همچنین تاکستان‌های این شهرستان از نمونه‌های بازر باغداری هستند.
اگر در فصل میوه‌دهی مرکبات و به‌خصوص نارنج به این شهر رویایی سفر کنید، درختان نارنج را که مملو از میوه‌های زیبا هستند به وفور در همه خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر خواهید دید.
اما چنانچه اشاره شد، متاسفانه مانند بسیاری از شهرهای استان فارس، شهرستان جهرم و کشاورزان آن از تشنگی رنج می‌برند و تولیدات آنها در خطر قرار دارد. اما سخن کوتاه کنیم و در این مورد به اصل مطلب بپردازیم:
تقریباً یک سال قبل (خرداد ماه 1400) در آستانه سفر استانی جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم به استان فارس، مطلبی از آقای مهندس محمد حسن فرحی جهرمی در مورد تامین بخشی از آب کشاورزی این شهرستان از سد سلمان فارسی که در نزدیکی شهرستان در حال ساخت است، در پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی منتشر کردیم.
مهندس فرحی که خود از کشاورزان، باغداران و مرغداران این شهرستان و نیز از کارشناسان و مشاوران پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی است، بعد از یک‌سال در نامه‌ای به ریاست جمهوری نسبت به عدم تخصیص سهمی از آب سد سلمان فارسی و همچنین سهمی که از طرح انتقال آب دریا به استان فارس، برای شهرستان جهرم، از این موضوع گلایه و درخواست کرده تا مقام ریاست جمهوری به این موضوع عنایت داشته باشد.
نکته عجیب این که آب سد سلمان فارسی که در نزدیکی این شهرستان قرار دارد و بخشی از آب آن احتمالاً از حوضه آبریز همین شهرستان تامین می‌شود و نیز طرح انتقال آب دریا به استان فارس هر دو از کنار جهرم عبور کرده؛ اما حتی سلامی به مردمان این شهر و کشاورزانش نمی‌کنند و آن را دور زده و دور می‌شوند.
نامه آقای فرحی خود گویای ماجراست که در عینا ملاحظه می کنید:
به نام خدا
تاریخ 22/4/1401
حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
موضوع:
الف) دیوان تشنگی کشاورزان جهرم پایانی ندارد
ب) درخواست تقسیم منابع آب بر مبنای عدالت از آب دریا و سد سلمان فارسی
با احترام و عرض ادب؛
سفرهای استانی حضرتعالی فرصتی است که چهره به چهره، بدون واسطه و بروکراسی و توجیه اداری با مشکلات آحاد مردم آشنا شوید. با کمال تاسف و در اثر غلبه ویروس منحوس کرونا توفیقی حاصل نشد که حضوراً کشاورزان فارس و جهرمی در هفتمین سفر استانی جنابعالی به فارس در مهرماه 1400 مانند کشاورزان سایر استانها و از جمله اصفهان طرح مشکل نمایند. وعده حضرتعالی به کشاورزان اصفهان طرح تقسیم منابع آب بر مبنای عدالت بود.
جناب آقای رئیسی، قوانین فعلی انتقال آب که وزارت نیرو مجری آن می باشد با فرهنگ 2000 ساله ما ایرانیان در احداث قنوات و توسعه جهانی آن و همچنین قوانین حاکم بر ارث در تضاد می باشد. تا جایی که شرایط را بر بهره برداران به پلی از مو باریکتر و از شمشیر برنده تر نموده است. به استحضار حضرتعالی می رساند که سد سلمان فارسی در جغرافیای شهرستان های جهرم و قیر واقع شده و قسمتی از آب ذخیره آن به عنوان یکی از منابع آب از اقلیم شهرستان جهرم تامین می گردد.
با کمال تاسف گرچه بالادست بودن در فرهنگ ما یک امتیاز می باشد، اما در مقوله سد سلمان فارسی، بالادست بودن شهرستان جهرم، سبب محرومیت کشاورزان جهرمی از این منبع آب شده است. در سفر استانی حضرتعالی به فارس (در مهرماه 1400) بعد از محرومیت استان فارس از آب دریا در دولت قبل، توفیقی حاصل شد که سهمی از آب دریا پس از فرایند نمک زدایی به فارس، استانی که رکورد تولید گندم را دارد، تخصیص یابد. با کمال تاسف در فرایند تخصیص آب دریا به فارس، شهرستان جهرم را از این طرح ملی محروم کردند.
موضوع دیگر که توسط وزارت نیرو بر تولیدکنندگان بخش کشاورزی تحمیل می گردد، نصب کنتور هوشمند با هزینه تولید کننده می باشد. گرچه در سنوات گذشته بخصوص سال 1396 وزارت نیرو بر اساس قانون مکلف به نصب رایگان کنتور هوشمند بوده و ترک فعل نموده است.
مزید اطلاع دو فقره درخواست کتبی تحویل به نماینده جنابعالی جناب آقای دکتر ساداتی نژاد، وزیر محترم جهاد در سفر استانی به پیوست ایفاد می گردد با عنایت به مسائل پیشگفت از جنابعالی درخواست می گردد دستور فرمایید اولا کشاورزان جهرمی از دو منبع آب دریا و سد سلمان فارسی، رفع محرومیت گردد. ثانیا سازمان آب منطقه ای فارس نسبت به نصب کنتور هوشمند بر اساس ضرورت و با هزینه سازمان آب منطقه ای فارس و نه بهره برداران اقدام لازم مبذول را فرمایند.
با احترام
محمدحسین فرحی جهرمی
تولید کننده بخش کشاورزی
رونوشت:
جناب آقای دکتر ایمانیه، استاندار محترم استاندار فارس
جناب آقای دکتر رضایی، نماینده محترم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی
جناب آقای مهندس شعبانی، فرماندار محترم ویژه شهرستان جهرم
*************************************
آدرس: جهرم- خیابان بهارستان نیش میدان جهاد کدپستی 7418846754 منزل محمدحسین فرحی جهرمی
تلفن- 09177913694

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای