آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24802

حال ناخوش بازار ماهی

مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری با تشریح مشکلات شیلات‌داران و بازار ماهی استان، صادرات، عدم خام‌فروشی و استفاده از ظرفیت کارخانه‌های فرآوری

حال ناخوش بازار ماهی

غفلت از ظرفیت فرآوری ماهی در چهارمحال و بختیاری

مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری با تشریح مشکلات شیلات‌داران و بازار ماهی استان، صادرات، عدم خام‌فروشی و استفاده از ظرفیت کارخانه‌های فرآوری ماهی را راه‌حل‌هایی برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان و فروشندگان دانست.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از فارس؛ محمد کریمی امروز با بیان اینکه اوضاع شیلات استان و کشور زیاد خوب نیست، گفت: قیمت فروش ماهی و هزینه‌های پرورش با یکدیگر قابل قیاس نیست و همین امر سبب می‌شود که شیلات‌داران دلگرمی به کار نداشته باشند.
مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری افزود: قیمت هر کیلو خوراک ماهی بالغ بر ۴۵ هزار تومان است و برای پرورش هر یک کیلو ماهی یک کیلو و ۲۰۰ گرم غذا لازم است.

سود و زیانی برابر برای تولیدکنندگان ماهی

وی ادامه داد: غیر از این هزینه دستمزد کارگر، هزینه تهیه بچه ماهی، تأمین آب، استهلاک، سوخت و غیره در مجموع هزینه یک کیلو ماهی را به ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان می‌رساند و این در صورتی است که قیمت عمده فروش ماهی تنها ۷۰ هزار تومان است که اگر خوب هم کار کنند سود و زیان فروش با هم برابر می‌شود و هر کیلو ماهی برای تولیدکننده یک الی ۲ هزار تومان بیشتر سود ندارد.
کریمی توضیح داد: اگر در کوتاه‌مدت چاره‌ای برای بازار ماهی‌فروشی‌ها نشود و پرورش‌دهنده سود منطقی از تولید نبرد آینده این قشر خیلی امیدوارکننده نیست.

نگاهی به صادرات ماهی و اثرات آن بر بازار کشور

وی چند راه حل برای رفع این مشکل ارائه داد و افزود: صادرات یکی از راه‌هاست که سود خوبی می‌دهد به طور مثال اگر از ۲۳ هزار تولید سالانه ماهی در استان ۵ هزار تن صادر شود علاوه بر کمک به تولیدکننده فشار نیز از بازار داخلی برداشته می‌شود و بازار با مازاد تولید مواجه نمی‌شود.
مدیر شیلات و امور آبزیان استان با اشاره به اینکه ماهی فیله شده قطعاً مشتری بیشتری دارد، بیان کرد: ماهی باید از حالت خام‌فروشی خارج شده و به سمت فرآورده‌های تولیدی برود.
کریمی گفت: با زدن سر و دم و خالی کردن شکم ماهی به مصرف‌کننده خدمات بهتری ارائه می‌شود و با این روش ۲۵ درصد از وزن ماهی کم اما ارزش افزوده بیشتر می‌شود.

عدم خام‌فروشی ماهی به بازار کمک می‌کند

وی بیان کرد: ماهی باید در شکل‌‌هایی مانند سوسیس و کالباس ماهی، ماهی سوخاری و چیپس ماهی در سبد مصرفی مردم بیاید زیرا که عدم خام‌فروشی محصولات به بازار کمک بیشتری می‌کند.
کریمی اظهار داشت: بازار بهتر و افزودن ماهی به سبد کالا با انواع و شکل‌های مختلف نیاز به کار فرهنگی، تبلیغات و سرمایه‌گذار دارد و در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد، در این راستا نمایشگاه آبزیان در اسفندماه با هدف جذب سرمایه‌گذاران به استان برگزار می‌شود.
مدیر شیلات و امور آبزیان استان توضیح داد: وضعیت اقتصادی بازار، اتاق بازرگانی و صادرات باید دست‌به‌دست هم دهند تا علاوه بر تولید بالا بازار خوبی هم ایجاد شود.
وی با بیان اینکه مشکل صادرات یک امر کشوری است، ادامه داد: عمده تولیدات ماهی استان به آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود که این کشورها طالب ماهی‌های درشت در وزن ۲ الی ۳ کیلو هستند اما پرورش این ماهی هزینه بیشتری لازم دارد.
مدیر شیلات و امور آبزیان استان افزود: اکثراً شیلات‌داران چنین سرمایه‌ای را برای نگهداری ماهی در استخر ندارند لذا مجبور هستند ماهی را با وزن کمتری بفروشند، ولی با عمل‌آوری و فرآوری می‌توانند سود بهتری کسب کنند.

وجود ۷ کارخانه فرآوری ماهی در استان

کریمی توضیح داد: هفت کارخانه عمل‌آوری و فرآوری با ظرفیتی بالغ بر ۱۸ هزار تن در استان فعالیت می‌کنند که می‌توانند بسیاری از محصولات را فرآوری کنند اما به دلایل نامعلومی تولیدکنندگان محصولات خود را به این کارخانه‌ها نمی‌فروشند.
وی در پایان افزود: ممکن است عدم اطلاع از وجود کارخانه‌ها و یا خرید قیمت پایین کارخانه‌ها از شیلات‌داران از جمله دلایل این امر باشد، در واقع باید گفت که کارخانه‌های فرآوری ماهی یک ظرفیت مغفول‌مانده در استان هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای