آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15323

حضور زنان در بخش کشاورزی

حضور فعال زنان در بخش کشاورزی و اهمیت زرگداشت زنان جهان و قدردانی از دستاوردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آنان

حضور زنان در بخش کشاورزی
تقریبا نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند که در کشورهای عقب نگه داشته و در حال توسعه بخش زیادی از انجام و اداره کارها به ویژه در بخش کشاورزی بر عهده آنها است.
اخبار سبز کشاورزی : هشتم مارس مطابق با 17 اسفند ماه 1400 روز جهانی زن بود. روزی برای بزرگداشت زنان جهان و قدردانی از دستاوردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آنان، ضمن آن که در این روز برای برابری جنسیتی زنان، حقوق اجتماعی آنان و تبعیض‌ها و خشونت‌هایی که علیه آن‌ها به اجرا در می‌آید، اشاره می‌شود.
حتی در کشورهای توسعه یافته و بنا بر امکانات، تعداد زیادی از زنان در زیربخش‌های کشاورزی در حالت فعالیت و تولید هستند و هر یک بنا بر استعداد و علاقه فردی در یکی از رشته‌های کشاورزی مشغول به کار هستند.
زمانی که کارن مک آیتر(Caren Mc Arter) فقط 4 سال داشت می‌دانست که می‌خواهد یک دامپزشک بشود. داشتن پس زمینه کشاورزی خانوادگی، این انگیزه را در وی به وجود آورد تا به کمک والدین خود، در مسیری برای دست‌یابی به این هدف خود قرار گیرد.

حضور زنان در کشاورزی حضور زنان در کشاورزی

او می‌گوید: به خاطر می‌آورم که پدرم یک گاو در حال زایمان را که در خانه داشتیم برای دیدن ما به حیاط خانه آورد تا تولد یک گوساله را تماشا کنیم و از آن لحظه بود که من تصمیم گرفتم یک دامپزشک شوم. پدرم از من پرسید که من می‌خواهم یک آموزگار شوم یا دامپزشک و پس گذشت از سال‌ها، کارن در مقام یک بازرس عالی دردپارتمان کشاورزی، غذا و آبزی‌پروری مشغول به کار است. ضمن آن که 10 سال است به کار تدریس دوره‌های نگهداری دام‌ها در انستیتو تکنولوژی Dundalk به دانشجویان آموزش می‌دهد.

زیربناها

ما در کارن فردی بود که در خانه کارهای کشاورزی انجام می‌داد و در حالیکه پدرش یک راننده کامیون بود، اما هر دو علاقمند به راه‌اندازی یک دامپروری هر چند کوچک بودند و این گونه شد که شش عضو خانواده درگیر امور دامپروری و کشاورزی شدند.
کارن می‌گوید: مادر بزرگم یک گاوداری کوچک داشت، بنابراین مادرم نیز در این راه گام نهاد که در آن روزها اندکی غیرعادی به نظر می‌ر سید. طی چند سال یک گوساله به 250 راس و یک زمین یک سوم هکتاری به حدود 70 هکتار افزایش یافت. زمانی که کارن در سال سوم رشته دامپزشکی در دانشگاه دوبلین(ایرلند) بود، او خیلی چیزها را از قبل می‌دانست و پنج تحصیل در رشته دامپروری را با موفقیت به پایان رسانید.
در روزهای تعطیل نیز در دانشگاه کار می‌کرد. می‌بایست کار در رابطه با تحصیلات خود پیدا کند، بنابراین به مدت هفت سال با دو دامداری گاوهای شیری شروع به کار کرد و روزهای آخر هفته را در آن گاوداری‌ها می‌گذراند.
پدرش به او می‌گفت: سرمایه شما تحصیلات شما است. امام اعضاء خانواده کار می‌کردند و هزینه‌های خود را تامین می‌نمودند.
از آنجائیکه تمام مشاغل هر کدام به نوبه خود دارای چالش‌هایی هستند، کارن نیز به عنوان یک دامپزشک مواردی را تجربه کرد.
او در زمان کار ازدواج کرد و سه فرزند به دنیا آورد که بسیار امر غیرمعمول برای شاهدان زندگی او بود، اما این موضوعات باید حل می‌شد و او برای حفظ شغل و انجام وظایف مادری، بسیار جنگید. او دیده بود که در آن زمان، دختران دنبال چنین مشاغلی نمی‌رفتند. یک بار یک دامدار او گفت بهتر نیست تا برود و یک مغازه لباس فروشی زنانه باز کند!
برای این دخترها برای چنین کارهایی به اندازه کافی قوی نیستند. اما او عقیده داشت که زنان مانند مردان می‌توانند کارهای مشابهی انجام دهند و چندان ارتباطی به زور و قوت ندارد، بلکه در روزگار کنونی، تکنیک‌ها هستند که می‌توانند یک کار را به درستی به پایان برسانند.
کران اضافه می‌کند: مردها در زندگی من نقش بسیار مهمی داشتند چرا که پیوسته مرا تشویق می‌کردند و به من شهامت پیشرفت کردن می‌دادند و این که هرگز نباید به عقب برگردم.
می‌گویند که پشت هر مرد موفقی یک زن بزرگ وجود دارد، اما در این جا کار عکس بود و او از زمانی که در سال سوم دانشگاه ازدواج کرد، شوهرش یکی از عوامل پیشرفت او بود.
کارن یکی از زنان موفق در حوزه خودش است و آن طور که همیشه به دانشجویانش می‌گوید، امروز علم و دانش انجام هر کاری را آسان کرده و تفاوتی چندانی بین زنان و مردان وجود ندارد.

مهدی رجول دزفولی

منبع: https://b2n.ir/d56738

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای