آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17652

خروج 70درصد تولیدکنندگان گیاهان گوشتی از چرخه تولید

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاکتوس و گیاهان گوشتی با بیان این‌که بیش از چهار هزار نفر در امر پرورش تولید کاکتوس و گیاهان گوشتی فعال بودند

خروج 70درصد تولیدکنندگان گیاهان گوشتی از چرخه تولید
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاکتوس و گیاها ن گوشتی با بیان این‌که بیش از چهار هزار نفر در امر پرورش تولید کاکتوس و گیاهان گوشتی فعال بودند، ولی حدود 70درصد از چرخه تولید خارج شدند، گفت: به دلیل افزایش 40درصدی قیمت کود، سم و نهاده‌ها، افزایش نرخ اجاره گلخانه‌ها، افت توان اقتصادی مردم به سبب تورم و… فروش کاکتوس و گیاهان گوشتی بسیار کم شده است.
احمد رستمی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی با بیان اشاره به این‌که در گذشته به ترکیه، عراق و پاکستان کمی صادرات داشتیم، اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه صادرات به سبب نبود مشتری دائمی فعالیت خاصی وجود ندارد و در همین راستا لازم است وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی تمهیدی بیندیشند تا فعالان این حوزه بتوانند با شرکت در نمایشگاه‌های برون مرزی برای محصولات خود مشتری بیابند و وزارت امور خارجه هم می‌تواند با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی از طریق سفارتخانه‌ها در این راه قدم‌های مثبتی بردارد.
رستمی در پاسخ به این‌که مهم‌ترین موانع صادراتی حوزه فعالیت شما چیست، افزود: نداشتن ارتباط مستقیم با بازارهای خارجی و بازرگانان این کشورها و نداشتن ارتباط با اتاق بازرگانی جهت شرکت در رویدادهای نمایشگاهی خارجی از جمله موانع صادرات ماست.

تجربه تلخ کشت قراردادی کاکتوس و بدعهدی کارفا

وی تصریح کرد: در گذشته یک بار فعالان این حوزه برای کشت قراردادی با یکی از شرکت‌های مطرح این حوزه قرارداد بستند که به خاطر بدعهدی کارفرما این امر با شکست مواجه شد و تولیدکنندگان بسیاری متضرر شدند و کسی هم پاسخگو نبود.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاکتوس و گیاهان گوشتی افزود: این اتفاق از آن‌جایی که سبب شد محصولات تولیدی صادرات‌محور برای صادرات ارسال نشود، در بازار داخلی سرریز شد و سبب افت قیمت‌ها در داخل و ضرر و زیان و ورشکستگی دیگران شد.
رستمی در پاسخ به این‌که برای حضور در بازار روسیه چه کرده‌اید، ادامه داد: برای حوزه در این بازار از طریق دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی اقدام و کردیم و مسئولان این دفتر نیز افرادی را برای همکاری معرفی کردند که در ادامه به سبب عدم پیگیری آنان اقدام مثبتی انجام نشد.
وی گفت: قیمت گیاهان گوشتی در بازار از پنج تا 30هزار تومان است، ولی محصولاتی از تولید قبل با قیمت دو هزار تومان هم دیده می‌شود که این قیمت‌ها بیانگر این است که تولید در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد.

ضرورت ورود به بازارهای صادراتی

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاکتوس و گیاهان گوشتی ادامه داد: راهکار حل مشکلات این صنعت ورود به بازارهای صادراتی است تا این صنعت از کما خارج شود.
وی در پاسخ به این‌که درخواست شما از مسئولان برای رشد این صنعت چیست، اظهار داشت: از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم تا فضایی را در اختیار انجمن قرار دهند تا بتوانیم محصولات خود را بی‌واسطه به مردم عرضه کنیم که اگر این امر محقق شود، تولیدکنندگان این بخش احیاء می‌شوند.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای