آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24255

خریداران کیوی نگران تکرار اتفاقات پارسال

خریداران کیوی به دلیل ترس از تکرار اتفاقات پارسال یا تمایلی به خرید ندارند یا می خواهند محصول را ارزان از باغداران بخرند. به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از

خریداران کیوی نگران تکرار اتفاقات پارسال
خریداران کیوی به دلیل ترس از تکرار اتفاقات پارسال یا تمایلی به خرید ندارند یا می خواهند محصول را ارزان از باغداران بخرند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برداشت کیوی به صورت رسمی از نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌شود و غرب مازندران قطب تولید این محصول در استان است اما در حالیکه هنوز فصل برداشت کیوی به صورت رسمی شروع نشده است باغداران این منطقه گلایه‌هایی دارند.
یکی از باغداران عباس آبادی می‌گوید: خریداران کیوی که پارسال در جریان بروز مشکلات و ممنوعیت صادرات این محصول به هندوستان زیان دیده بودند امسال تمایلشان به خرید کمتر شده است.
بیشتر بخوانید: صادرات کیوی از مدیریت مناسبی برخوردار نیست
آن‌ها می‌گویند: خریداران می‌خواهند هر کیلوگرم کیوی را ۴ تا ۶ هزار تومان خریداری کنند در حالیکه برای تولید هر کیلوگرم کیوی حداقل ۶ هزار تومان هزینه شده است.

کیوی چینی بلای جان باغداران ایرانی کیوی چینی بلای جان باغداران ایرانی

هندوستان عمده‌ترین مشتری کیوی غرب مازندران است

به گفته باغداران پیشنهاد دهندگان این قیمت‌ها به باغداران افرادی هستند که پارسال کیوی را به میزان زیاد خریداری کرده بودند، اما به دلیل ممنوعیت صادرات به هندوستان نتوانستند کیوی را به قیمت مناسب بفروشند.
این باغداران با بیان اینکه هندوستان عمده‌ترین مشتری کیوی غرب مازندران است، از دولت می‌خواهند قیمت تضمینی یا توافقی را برای کیوی اعلام کنند.

گره گشایی داخلی و خارجی از مشکلات کیوی داران

سید محمد جعفری معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پارسال مشکلات در روند صادرات کیوی به هندوستان ایجاد شد، گفت: هیاتی از این کشور وارد غرب مازندران شدند و از باغ‌ها، انبار‌ها و مراکز نگهداری و صادرات کیوی بازدید و استاندارد بودن محصول صادراتی را تایید کردند.
او افزود: مشکلاتی که برخی صادرکنندگان با طرف هندی داشتند امسال با رایزنی‌ها و حضور هیات‌های هندی رفع شده است و مشکلی برای صادرات این محصول وجود ندارد.
جعفری ادامه داد: برای مصرف داخل کشور نیز رایزنی‌هایی با سازمان میادین و میوه و تره بار تهران شد و مقرر گردید این سازمان ۴۰ غرفه برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی مازندران از جمله کیوی در اختیار باغداران مازندرانی قرار دهد.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای رفع دغدغه‌های سورتینگ داران نیز با موافقت شورای هماهنگی بانک‌های استان مقرر شد بانک‌ها تسهیلات کم بهره به سورتینگ داران برای خرید کیوی از باغداران پرداخت کنند.
کشور هندوستان پارسال و همزمان با اوج صادرات کیوی از استان‌های شمالی به هند اعلام کرد که از تاریخ ۱۵ آذرماه کیوی ایران را به دلیل داشتن شپشک توت نمی‌خرد و از واردات آن جلوگیری کرد.
این اقدام موجی از نگرانی را در میان صادرکنندگان ایجاد کرد تا اینکه با فعال شدن دستگاه دیپلماسی و رایزنی‌ها م پس از فراز و نشیب‌های زیاد بخشی از کیوی شمال به خارج صادر و بخش دیگری نیز در بازار‌های داخلی فروخته شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای