آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16869

خرید پرتقال کیلویی 20 هزار تومان، فروش کیلویی 4800

در شرایطی که دولت با هدف تأمین میوه شب عید مردم حدود 55هزار تن انواع پرتقال و سیب‌ درختی را از کشاورزان، سردخانه‌داران، سورتینگ‌داران، دلالان و... با

خرید پرتقال کیلویی 20 هزار تومان، فروش کیلویی 4800

خسارت چند صد میلیارد تومانی سازمان مرکزی تعاون روستایی به بیت‌المال

اخبار سبز کشاورز : در شرایطی که دولت با هدف تأمین میوه شب عید مردم حدود 55هزار تن انواع پرتقال و سیب‌ درختی را از کشاورزان، سردخانه‌داران، سورتینگ‌داران، دلالان و… با قیمت‌های ضد و نقیض (به گفته شاه میری، مشاور ارشد سازمان مرکزی تعاون روستایی کیلویی 13هزار و 500تومان و به استناد مصاحبه‌ها و مستن دات صدا و سیما کیلویی هفت تا 9هزار تومان) خریداری کرده بود تا در ایام عید به مصرف کننده عرضه کند، به هر دلیل از جمل ه گران خریدن، بی‌کیفیتی محصول، شبهه‌ناک بودن برخی قراردادها، بازرسی و… متأسفانه بیش از 20هزار تن آن در سردخانه‌ها ماند و به فروش نرفت تا بنا به دستورالعمل کارگروه در حاشیه بازار (سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، غرفه های ‌دارای مجوز و…) عرضه شود.

میوه‌های حاشیه بازار در دست دلالان چه می‌کند؟

این میوه‌های 20هزار تومانی در مرحله اول هر کیلو شش تا هفت هزار تومان قیمت‌گذاری شد تا در حاشیه بازار و به قیمت کارگروه به مردم فروخته شود، اما مقدار قابل توجهی از آن در میادین (همان‌هایی که مدیرعامل سازمان مرکزی به آنها دلالان و مافیای میوه می‌گفت) سر درآورد و با هماهنگی عجیبی بسیاری از آنها با سرعت جمع‌آوری، بارگیری و به سردخانه شمس آباد منتقل شد تا به احتمال زیاد مجدداً به چرخه فروش سازمان مرکزی تعاون روستایی یا اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی وارد شود.

به کجا چنین شتابان؟

در همین ایام، مدارکی مستند به پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی رسیده که با وجود دستور وزیر مبنی‌بر صراحت خرید و حمل میوه تا حداکثر تاریخ 15/ 12/ 1400، تخلیه میوه‌ها تحت عنوان ذخیره ملی تا تاریخ 31/ 1/ 1401 (45 روز بعد از آن) به‌صورت روزانه انجام گرفته که شماره بارنامه، میزان بار، محل بارگیری، ساعت تخلیه و… همگی حکایت از جمع‌آوری بارهای ویژه دارد و جالب‌تر آن که در همین زمان، میوه‌های 20هزار تومانی به قرار هر کیلو زیر شش هزار تومان تحت عنوان فروش حاشیه بازار در همین طرح به فروش رسیده است.

یعنی به زبان ساده خرید دولت با هزینه‌های جانبی حمل و سردخانه و کسری در یک روز بالای 20هزار تومان و فروش آن در همان روز از یک سردخانه در شمس آباد پرتقال زیر چهار هزار و 800 و ‌سیب زیر پنج هزار و 700تومان بوده است.

نهادهای نظارتی چه می کنند؟

متأسفانه نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی وزارت جهاد کشاورزی و حتی چشم‌ها و گوش‌های وزیر نپرسیده‌اند چگونه می‌شود که سیب درختی از دزفول یا ساری بارگیری و در سردخانه تنظیم بازار یا ذخیره ملی تخلیه می‌شود (مگر این شهرها تولید سیب درختی انبوه و به این شکل دارند) و چرا حتی بعد از اعلام تاریخ توقف فروش توسط وزیر، همچنان باز هم تخلیه صورت می‌گیرد.
(برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید)

البته مسائلی مانند نحوه خرید، زمان و ‌استان‌هایی که از آنها خرید انجام شده و حتی برگه بازرسی فاقد پروانه استاندارد نیز که به تایید نرسیده، در رسانه ها منتشر شده که در خبرهای تکمیلی، مجدداً جهت تنویر افکار عمومی منتشر خواهد شد.

سکوت وزیر علامت رضاست؟

اینک سوال بسیاری از دلسوزان در تماس‌های مکرر با پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی این است که چرا با این همه مستندات وزارتخانه و دستگاه های نظارتی کاری نمی کنند؟ آیا سکوت وزیر علامت رضایت و تأیید عملکرد چند صدمیلیاردی تومانی با چنین فاکتورها، خریدها و فروش‌هاست؟

آیا صحبت‌های حاشیه‌ای پرداخت‌ها بابت تبلیغات و اینک جبران آن از این محل درست است؟ آیا وزیر پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این چرخه سراسر شبهه ناک دارد؟

آدرس غلط دادن به کمیسیون کشاورزی و قوه قضائیه

از همه سوال برانگیزتر این است که چرا در کمیسیون کشاورزی و حتی در حضور ریاست محترم قوه قضائیه آدرس غلط داده می‌شود و ناگهان درختان زیتون‌در طرح طوبی نر می‌شوند تا شاید افکار منحرف شود.

جالب‌تر این که دستور وزیر و تأکید ایشان حتی تا 45روز بعد هم زیر پا گذاشته می‌شود و وزیر هم به آن اعتراض نمی‌کند و اجازه می‌دهد این روند فروش پرتقال به قیمت چهار هزار و 800تومان که برای دولت بیش از 20هزار تومان تمام شده، همچنان (حتی تا همین امروز) ادامه یابد.

ضرورت طرح سوال مجلس از وزارت جهاد کشاورزی

پیشنهاد می‌شود با توجه به بی‌انضباطی‌های مالی و سوء‌مدیریت‌هایی که در سازمان مرکزی تعاون روستایی و اتحادیه مرکزی و توسط مدیران ارشد و مشاورین ارشد در بحث زعفران، خرما و اینک فاجعه بزرگ چند صد میلیارد تومانی میوه خرید شب عید صورت گرفته مجلس با طرح سوال خود رانت‌ها و مبادلات پولی، ارزی و حتی ارز دیجیتال را پیگیری کند. شاید بخشی از حقوق بیت المال زنده شود.

فقط حیف و میل بیت المال

در خاتمه هر مسئولی از وزارت جهاد کشاورزی می تواند به سوالات ما پاسخ دهد؛ زیرا نه سازمان تعاون روستایی و نه اتحادیه مرکزی به عنوان مباشر طرح حاضر به پاسخگویی رسمی و ارائه آمار بر مبنای درخواست رسانه ها و در جهت اقناع افکار عمومی نیستند.
سوالات این است که واقعاً باقی مانده میوه تنظیم بازار کشور چه مقدار بوده و چرا با جدول میزان باقی مانده در سرخانه‌های مختلف اعلام نمی‌شود و فروش کنونی به دو شخص معین که از خوبی روزگار خودشان نیز تامین کننده میوه بوده اند چه مفهومی دارد؟ آیا قرار است از جیب ملت این رقم چند میلیارد تومانی (ضرر) برداشت شود؟
‌این اظهار نظرها در حالی است که اکنون میوه‌ای را که حدود 14هزار تومان خریداری و با هزینه های تبعی 20هزار تومان تمام شده، احتمالاً از حاشیه بازار استان آذربایجان غربی جمع آوری و به صورت عمده در تهران و در سردخانه مورد قرارداد سازمان و اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی روستایی تخلیه شده است.

صادرات به عراق هم محقق شد، اما…

پیش بینی ریاست سازمان مرکزی ‌سرانجام برای صادرات باقی مانده محصول به عراق ظاهراً درست درآمد و این صادرات در حال انجام است؛ البته با این تفاوت که صادرات توسط همان خریداران و دلالان انجام می پذیرد، نه سازمان، تا پرتقالی را که سازمان هر کیلو چهار هزار و 800 تومان به دلال فروخته، آن ها با قیمت 10هزار تومان به عراق صادر کنند.
لذا لازم است یک بار دیگر سخنان نماینده محترم سازمان ‌میادین در مناظره صدا و سیما را ببینیم که وقتی از سوی مدیرعامل سازمان «دلال» خطاب شد، پاسخی داد که دقیقاً پیش‌بینی امروز بود.

مستندات را افشا می کنیم

پیشنهاد می شود کارشناسان سازمان تعاون روستایی و علاقه‌مندان به پیگیری این موضوع مجدداً مناظره ریاست سازمان مرکزی تعاون روستایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران و مدیر مرتبط با میدان مرکزی را ببینند و قضاوت کنند.
گفتنی است مستندات مطالب گفته شده در اختیار این رسانه است و در صورت ارسال تکذیبیه از سوی سازمان تعاون روستایی وظیفه خود می دانیم با ذکر دلیل و افشای حاشیه ها، برخی هدایا و… منتشر کنیم تا در سکوت مطلق وزیر و نگاه کردن به روال خرید و فروش و مبادله، مخاطبان خود قضاوت کنند و تاریخ نیز گواه باشد که ما رسالت رسانه ای خود را به جا آوردیم.
دیدگاه تان را بنویسید

  • گاندو !! پاسخ به نظر

    آقا !! اینا به ریسمان محکم رانت و وفاداری به … وصلند و امکان نداره که کارشان به توبیخ و نظارت کشیده بشه

چندرسانه‌ای