آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26373

خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی به مرغداران در 2 ماه

تولیدکنندگان مرغ انگیزه جوجه‌ریزی ندارند دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه خاطر نشان کرد: خسارت تعدیل مازاد 15 میلیون جوجه در دو ماه آذر و دی ماه بالغ بر

خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی به مرغداران در 2 ماه

تولیدکنندگان مرغ انگیزه جوجه‌ریزی ندارند

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه خاطر نشان کرد: خسارت تعدیل مازاد 15 میلیون جوجه در دو ماه آذر و دی ماه بالغ بر حدود 300 تا 400 میلیارد تومان است
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ؛ محمدرضا صدیق‌پور با اشاره به درخواست انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه از اعضای خود برای عدم معدوم سازی، گفت: بر اساس مصوبه کارگروه برنامه ریزی تولید با مدیریت کنترل مازاد تولید جوجه و خارج نمودن تخم‌مرغ نطفهدار از ستر موجب تعدیل تولید جوجه و تنظیم بازار مرغ و جذب بهتر جوجه شده‌اند.
وی تعداد جوجه مازاد آذر و دی را حدود 15 میلیون اعلام کرد و افزود: تخم‌مرغ مازاد دی‌ماه را جمع‌آوری می‌کنیم که به دستگاه نرود. تخم‌مرغ برای اینکه تبدیل به جوجه شود باید 18 روز در ستر بماند برنامه این است که برای تعدیل تولید آذرماه تخم‌مرغ نطفه دار را از دستگاه ستر خارج کنند که جوجه متولد نشود و اگر تولید تعدیل نشود شاهد مازاد گوشت مرغ در بازار خواهیم بود، از آنجایی‌که مصرف کاهش پیدا کرده است تولید در دست تولیدکنندگان می‌ماند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با اشاره برنامه تعدیل مازاد تولید جوجه یک روزه، گفت: خسارت تعدیل مازاد 15 میلیون جوجه در دو ماه آذر و دی ماه بالغ بر حدود 300 تا 400 میلیارد تومان است؛ بطوریکه قیمت تمام شده هر تخم‌مرغ نطفه‌دار که 12 هزار تومان است که در در تعدیل مازاد تولید دی ماه بصورت خوراکی با قیمت حداکثر 2500 تومان بفروش می‌رسد و دولت باید بخشی از این خسارت‌ها را جبران کند چراکه تولیدکنندگان نمی‌توانند این خسارت را تاب بیاورند.
این فعال اقتصادی با اشاره به مصوبه کارگروه برنامه ریزی تولید هفته قبل که با حضور تشکل‌های ملی و مسئولان دولتی برگزار گردید، گفت: در برنامه‌ریزی تولید صورت گرفته مقرر شده است که تولید جوجه یکروزه به عدد 110 میلیون برسد.

تولیدکنندگان مرغ گوشتی انگیزه جوجه ریزی را از دست داده‌اند

به گفته صدیق‌پور؛ قیمت جوجه یک روزه با احتساب سود منطقی کمتر از 15 هزار تومان نخواهد بود این در حالیست که هفته گذشته قیمت جوجه از 1000 تا 5000 تومان بسته به نژاد جوجه بفروش رسیده است، البته این کاهش قیمت باعث حذف گله‌های مولد خواهد شد که در کوتاه مدت تولید جوجه توجیه اقتصادی ندارد و طبیعتا اگر تولید جوجه نباشد مرغی نخواهیم داشت.
دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ادامه داد: تولیدکنندگان مرغ گوشتی انگیزه جوجه ریزی را از دست داده‌اند و همین موضوع باعث ریزش قیمت جوجه در بازار شده است. لازم به ذکر است بعد از تغییر نرخ ارز و افزایش ۵ برابری دو نهاده ذرت و کنجاله سویا و افزایش قیمت مرغ کاهش تقاضا را به همراه آورد و برای مدیریت این بازار دولت قرار بود که کارت پروتئین به مصرف‌کنندگان بدهند اما از آنجایی‌که زیرساخت‌های آن آماده نبود این شرایط کاهش تقاًضا را به همراه آورد. اگر دولت کارت پروتئین بدهند نیاز به تولید حدود 120 میلیون جوجه داریم و اگر این مهم محقق نشود این عدد به 90 میلیون تقلیل پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان از ضرر و زیان خسته شده‌اند، گفت: صادرات جذابیت ندارد چرا که صادرات در ایران بلندمدت نیست؛ زمانی صادرات جایگاه خود را پیدا می‌کند که امکان مشتری‌یابی وجود داشته باشد و قراردادهای بلندمدت انعقاد شود. درحال حاضر ما نمی‌توانیم چنین برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهیم.
صدیق‌پور ادامه داد: روند صادرات در ایران مقطعی است زمانی‌که مازاد داریم اجازه صادرات را می‌دهند زمانی‌که قیمت‌ها بالا رفت آن را متوقف می‌کنند در این شرایط چندان نمی‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد و انگیزه‌ها برای ورود به این بازار از بین می‌برد.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که مصرف مرغ گوشتی چقدر کاهش پیدا کرده است؟ گفت: مطابق با آمار مرکز پژوهش کاهش مصرف حدود 20 تا 30 درصد بوده است و شواهد نیز بر این بازار صحه می‌گذارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای