آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23125

خشکسالی اراضی کشاورزی، منشأ ریزگردهای داخلی

سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان یکی از دلایل اصلی منشأ گردوغبار داخلی را به غیر از هجوم ریزگردهای خارجی، خشکسالی اراضی کشاورزی دانست

خشکسالی اراضی کشاورزی، منشأ ریزگردهای داخلی
سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان یکی از دلایل اصلی منشأ گردوغبار داخلی را به غیر از هجوم ریزگردهای خارجی، خشکسالی اراضی کشاورزی دانست و گفت: این زمین‌ها با رهایی و نبود کشت و کار طی خشکسالی‌های متوالی به منشأ ریزگردهای داخلی تبدیل شده‌اند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا، رضا شفیعی در پاسخ به اینکه چرا «کشت در اراضی شیب‌دار» که به نابودی جنگل‌ها می‌انجامد، در استان اجرایی می‌شود، اظهار کرد: امسال کاشت گونه‌های باغی بادام، گردو و انجیر با وجود ارزآوری اقتصادی بالا در اراضی شیب‌دار، طی تعیین مبالغ به استان، مورد مخالفت سازمان منابع طبیعی قرار گرفت.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح که مجوز آن توسط مسئولان دولتی هم صادر می‌شود، درختان کهن و ارزشمند ۱۰۰ ساله جنگل‌های بلوط نابود خواهد شد؛ این طرح ممکن است در اراضی ملی استان اجرایی نباشد اما در زمین‌های روستایی و مردمی که در اختیار دولت نیست اجرایی شده باشد.

وسعت ۶۵ هزار هکتار جنگل‌های طبیعی زاگرس در اصفهان

سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به وسعت ۶۵ هزار هکتار جنگل‌های طبیعی زاگرس در استان، افزود: ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در فریدون‌شهر و ۲۵ هزار هکتار در سمیرم وجود دارد که گونه‌های شاخص در این جنگل‌ها شامل درختان کهنسال بلوط، محلب (آلبالوی تلخ)، گلابی وحشی و ارژن است.
وی استان اصفهان را یکی از ۱۱ استان کشور در حیطه جنگل‌های طبیعی زاگرس معرفی کرد و گفت: وسعت این جنگل‌ها به نسبت سایر استان‌های کرمانشاه، فارس و کردستان بسیار اندک است اما درختان کهن و باارزش جنگل‌های زاگرسی استان، به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های جنگلی به لحاظ وجود گونه‌های ژنتیکی و درحال انقراض، اهمیت بسیاری دارد و در قانون نیز بر حفظ و حمایت از گونه‌های ذخیره‌گاهی تاکید شده است.

۵ تا ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط فریدون شهر گرفتار آفت جوانه خوار

شفیعی با بیان اینکه از سطح ۴۰ هزار هکتار جنگل‌های بلوط شهرستان فریدون‌شهر اصفهان، حدود پنج تا ۱۰ هزار هکتار آن به صورت پراکنده گرفتار آفت جوانه خوار است، اظهار کرد: خشکسالی، کمبود بارندگی و ریزگردها عامل اصلی این پدیده است.
وی اضافه کرد: از محل اعتبارات طرح صیانت برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها برای مقابله با آفت جوانه خوار بلوط در سطح ۸۴۵ هکتار از جنگل‌های فریدون‌شهر با اعتبار ۴۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ هزینه شده است.
سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس بیشتر در مناطق غربی و جنوبی استان قرار دارد و بیش از هر زمان دیگری نیازمند مراقبت است، تصریح کرد: آتش‌سوزی در این جنگل‌ها با استقرار در مناطق صعب‌العبور و دوردست توسط انسان به ندرت اتفاق می‌افتد اما با افزایش دما و کاهش چشمگیر بارش‌ها و رطوبت خاک، خطر آتش‌سوزی بیشتر مراتع استان را تهدید می‌کند.

کاشت اسکوپاریا در ۴۵ هزار هکتار از اراضی اصفهان

وی با اشاره به ثمره طرح توسعه جنگل به شیوه بذرکاری طی ۵۰ سال گذشته در استان، گفت: اکنون نزدیک به ۴۵ هزار هکتار از جنگل‌های دست کاشت در اصفهان بادام اسکوپاریا است که با توجه به کاشت بذر آن به روش دیم و نیاز آبی کم بیشتر در شهرستان‌هایی با حداقل ۲۰۰ میلی‌متر بارندگی کاشته شده است.
شفیعی با اشاره به ایجاد ۳۰۸ هزار هکتار جنگل‌کاری در بیابان‌های اصفهان که حدود ۱۵ درصد از جنگل‌های دست کاشت کشور را شامل می‌شود، اظهار کرد: این جنگل‌ها شامل گونه‌های طاق، قره باغ، آتری‌پلکس و شورگز است که با دو سال آبیاری طی ۱۷ تا ۱۸ نوبت در ۹ شهرستان بیابانی استان مستقر شده و با توسعه، سدی در مقابل ریزگردها و گردوغبار داخلی خواهد شد.

تجارت زغال بلوط با قطع درختان زاگرس

وی یکی از دلایل اصلی منشأ گردوغبار داخلی را به غیر از هجوم ریزگردهای خارجی، خشکسالی اراضی کشاورزی دانست و افزود: این زمین‌ها با رهایی و نبود کشت و کار طی خشکسالی‌های متوالی به منشأ ریزگردهای داخلی تبدیل شده‌اند.
سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره چشم‌انداز جنگل‌های استان برای نسل آینده، تصریح کرد: اقداماتی که طی این سال‌ها در توسعه جنگل‌های استان اجرا کردیم متناسب با تصویب اعتبارات استانی بوده است که به منظور حفاظت از جنگل‌ها برای آیندگان نیازمند فعالیت بیشتر و ایجاد جنگل‌های کاشت طبیعی هستیم.
وی ادامه داد: قطع درختان، هیزم‌گیری و تجارت زغال بلوط یکی از کارهای پر سودی است که پای انسان‌ها را به نقاط بکر زاگرس باز کرده است؛ البته در استان‌های همجوار افراد سودجویی با قطع درختان بلوط و تبدیل آن‌ها به زغال سبب نابودی جنگل‌های طبیعی زاگرس شده‌اند.

طرح «زراعت چوب» با پساب در اصفهان

شفیعی با اشاره به اجرای طرح «زراعت چوب» در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: وقتی سازمان منابع طبیعی بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور را ممنوع اعلام کرد، به دلیل نیاز صنایع چوب و کاغذ کشور به مواد اولیه، این سازمان طرح زراعت چوب را در دستور کار خود قرار داد تا به منظور حفظ منابع آب زیرزمینی و امکان استفاده از آب‌های نامتعارف برای کشت‌های غیرمثمر، طرح زراعت چوب با پساب اجرایی شود.
وی با تاکید بر اینکه سیاست طرح زارعت چوب استفاده از پساب و آب‌های نامتعارف برای کشت‌های غیرمثمر است، افزود: طی دو سال گذشته ۲۰۰ هکتار از این طرح در کاشان ایجاد شده است؛ همچنین با کاشت گونه درختان گزشاهی و اکالیپتوس در شهرهای بیابانی مستقر در شمال و شرق استان این طرح درحال اجرا است.
سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: عملیات طرح زراعت چوب در شهرهای غربی اصفهان با بارندگی بیشتر و برف‌گیر از نوع درختان صنوبر و زبان گنجشک اجرایی می‌شود که اگر افرادی زمین زراعی داشته و متقاضی زراعت چوب باشند نیز می‌توانند تغییر کشت دهند.
وی اظهار کرد: با واگذاری اراضی دولتی طی خریداری آب‌های نامتعارف و پساب از اداره آب‌منطقه‌ای استان می‌توانند با اجرای این طرح در توسعه جنگل‌ها برای نسل‌های آینده، یاری‌رسان باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای