آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19370

خشکسالی تهدیدی برای خوشه‌های طلایی گندم

حفر چاه‌های غیر مجاز، افزایش دما و کاهش بارندگی مانعی برای کشت محصولات زراعی به ویژه گندم است.

خشکسالی تهدیدی برای خوشه‌های طلایی گندم
حفر چاه‌های غیر مجاز، افزایش دما و کاهش بارندگی مانعی برای کشت محصولات زراعی به ویژه گندم است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، با افزایش برداشت محصول از اراضی زیر کشت دیم و آبی در زمان خشکسالی میزان برداشت محصول کاهش یافته است.
برای مبارزه با این بلای طبیعی راهی جز برنامه ریزی، بهبود مدیریت شیوه‌های مصرف آب، بهره وری بهتر از آب و کشت ارقام مقاوم به خشکی وجود ندارد.
مهدی صادقی مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بدلیل وقوع خشکسالی و سرمازدگی بی سابقه در سال زراعی امسال دو نوبت سرمازدگی در اواخر اسفند و نیمه اول فروردین در مناطق معتدله و دو نوبت سرمازدگی در نیمه اول فروردین و اواخر اردیبهشت در مناطق شمالی استان به وقوع پیوست که سطح قابل برداشت گندم آبی به ۱۹۷ هزار و ۹۹۴ هکتار و گندم دیم به ۳۸۰۰۶ هکتار کاهش یافته است.
او گفت: برداشت گندم از ۱۷ فروردین در شهرستان مهر آغاز شده و پیش بینی می‌شود تا دهه اواخر مرداد ماه ادامه یابد.
صادقی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ۲۶۰۶۹۸ هکتار گندم آبی و ۱۴۵۲۰۰ هکتار گندم دیم در استان فارس کشت شده است.
مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ارقام میهن، پیشگام، روشن، بهاران، سیروان، چمران ۲، ترابی، پیشتاز، طلایی، هانا، برات، مهرگان، تیرگان، زرینه، سارنگ، خلیل، بهرنگ، آذر ۲، آفتاب، دهدشت و کریم کشت شده است.
او گفت: از مهم‌ترین دلایل کاهش سطح قابل برداشت افت سطح ایستابی منابع آب زیر زمینی (چاه ها، قنوات و چشمه ها) و کاهش چشمگیر نزولات جوی (میزان و پراکنش مناسب باران) بوده که موجب از آب افتادگی مزارع گندم آبی و دیم شده است.
صادقی گفت: هم اکنون ۱۶۲ هزار و ۲۸۹ هکتار گندم آبی و ۱۶ هزار و ۷۲۷ هکتار گندم دیم برداشت شده که بالغ بر ۵۷۹ هزار تن گندم تولید و از این میزان ۴۲۶ هزار و ۷۶۳ تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده است که از این حیث رتبه سوم خرید گندم کشور را استان فارس در اختیار دارد.
مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بالغ بر ۴۶۰۰۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود.
او گفت: از مهمترین راهکار‌های کاهش خسارت خشکسالی و سرمازدگی می‌توان به رعایت تاریخ کشت، استفاده از ارقام مناسب و متحمل و تغذیه مناسب مزرعه برای افزایش تحمل گیاه به تنش‌های محیطی اشاره کرد./باشگاه خبرنگاران جوان
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای